Amerikkalais­lentäjät kertoivat ensi kertaa ”ufo-havainnoistaan”, jotka uhmasivat fysiikan lakeja: ”Katsokaa miten se lentää!”

rac

Julkaistu:

Tunnistamattomat, nopeasti lentävät kohteet Atlantin yllä aiheuttivat jopa vaaratilanteita laivaston lentäjille vuosina 2014–2015.
Viisi Yhdysvaltain laivaston hävittäjälentäjää on ensi kertaa jakanut kokemuksiaan viime vuonna julkisuuteen tulleesta ”ufo-tapauksesta” Floridan edustalla Atlantin yllä. New York Timesin haastattelemat lentäjät paljastivat, että kyseessä ei itse asiassa ollut yksittäinen havainto, vaan useita, ja ne tapahtuivat kesän 2014 ja maaliskuun 2015 välisenä aikana, kun lentäjät harjoittelivat lentotukialus Theodore Rooseveltilta.

Lentäjät havaitsivat esineet aluksi vain tutkillaan, jotka oli uusittu koneisiin hieman aiemmin. He eivät kuitenkaan nähneet mitään, vaikka sensorien mukaan kohde oli kerran vain muutaman sadan metrin päässä heidän yllään.

Lopulta he onnistuivat ”vangitsemaan” kohteet myös kamerakuviin. Vaikka kaikki haastatellut lentäjät varoivat käyttämästä ilmaisuja, että kyseessä olisi ollut yliluonnollinen ilmiö, he hämmästelivät niiden suorituskykyä.
  • Yllä olevalla videolla viime vuonna julkaistua kuvaa yhdestä havainnosta.
– Nämä kohteet olivat siellä koko päivän, kuvaili F/A-18 Super Hornet -hävittäjän lentäjä, luutnantti Ryan Graves lehdelle.

– Lentokoneen pitäminen ilmassa vaatii merkittävän määrän energiaa. Näkemillämme nopeuksilla 12 tuntia ilmassa on 11 tuntia enemmän kuin olisimme olettaneet.


Tapauksesta julkaistulla videolla lentäjät keskustelevat tähtäimeen lukittuneesta, nopeasti lentävästä kohteesta.

– Mikä hitto tuo on, yksi lentäjä toteaa.

– Katsokaa miten se lentää!

Aluksi laivasto luuli, että havainnot liittyisivät puolustusvoimien toisen aselajin salaiseen lennokkiharjoitukseen, mutta sellaisesta ei ollut kyse. Oli myös epätodennäköistä, että kukaan olisi vaarantanut laivaston lentäjien turvallisuutta harjoittelemalla samalla alueella. Ainakin yksi vaarallinen kohtaaminen tapahtui, kun tunnistamaton esine lensi kahden hävittäjän välistä vain muutamien kymmenien metrien marginaalilla.



Tapaukset päätyivät puolustusministeriön salaisen ufo-tutkimusohjelman syyniin. Pentagon paljasti vasta toissa vuonna ohjelman olemassaolon ja julkaisi tuolloin myös videoita erillisistä havainnoista Tyynellämerellä San Diegon edustalla vuonna 2004.
Floridan selittämättömät tapaukset pakottivat laivaston muuttamaan ohjeistustaan tapauksista raportoinnissa. Myös politiikka julkistusten suhteen muuttui. Luutnantti Graves on raportoinut havainnoistaan sekä puolustusministeriölle että kongressille. Graves ja hänen kollegansa, luutnantti Danny Accoin esiintyvät myös Yhdysvalloissa History Channelilla pian käynnistyvässä dokumenttisarjassa. Lisäksi New York Times haastatteli havainnoista kolmea muuta lentäjää, jotka halusivat pysytellä nimettöminä.

Turvallisuusuhan takia tapausten tutkinnan kerrotaan jatkuvan yhä.

Asiantuntijat ovat listanneet useita mahdollisia luonnollisia syitä ilmiöille, lähtien koneiden sensorien ohjelmistojen bugeista, ilmakehään liittyvistä ilmiöistä ja heijastuksista aina neurologisiin oireisiin, joita voi ilmetä kovavauhtisessa lennossa, kun aistit ylikuormittuvat.
Lentäjät eivät pysty selittämään mitä näkivät. Kohteita havaittiin sekä lähes merenpinnan tasolla että liki kymmenen kilometrin korkeudessa. Ne lensivät kovaa, hidastivat ja kiihdyttivät taas yliääninopeuteen. Ne kääntyilivät tavalla joka olisi pistänyt kyydissä olevan ihmisen tajunnan rajamaille g-voimien takia.

– Nopeus ei tapa. Pysähtyminen kyllä. Ja kiihdytys, luutnantti Graves selitti.

Haastattelussa hän kiteytti näkemänsä tavalla, joka antoi kuvan hyvin edistyksellisestä teknologiasta. Lentäjät eivät esimerkiksi havainneet moottorista normaalisti muodostuvaa vanaa kohteiden perässä.

– Meillä on helikoptereita, jotka leijailevat. Meillä on lentokoneita, jotka voivat lentää kymmenessä kilometrissä ja maan pinnalla.

– Yhdistäkää se yhteen kulkuneuvoon, jolla ei ole suihkumoottoria, ei pakokaasuvanaa, Graves sanoi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt