Boeing sai turmakonemallinsa sakkauksen­esto­järjestelmän päivitettyä – lentokielto jatkuu

Julkaistu:

737 Max -koneet ovat olleet lentokiellossa maaliskuun puolivälistä lähtien
Lentokonevalmistaja Boeing on saanut turmakonemallinsa ohjelmistopäivityksen valmiiksi. Yhtiö kertoi torstaina, että 737 Max -koneet ovat lentäneet päivitetyllä MCAS-sakkauksenestojärjestelmällä yli 360 tunnin ajan noin kahdellasadalla koelennolla.

Seuraavaksi Boeingin pitää saada hyväksynnät Yhdysvaltojen ja muiden alueiden viranomaisilta, jotta lentokiellossa olevat koneet voivat palata liikenteeseen.

Boeing kertoo toimittavansa nyt Yhdysvaltojen ilmailuhallinnolle tietoja muun muassa siitä, miten lentäjät käyttävät koneiden hallintalaitteita erilaisissa tilanteissa. Kun ilmailuviranomaisen pyyntöihin on vastattu, Boeing pyrkii järjestämään viranomaisen kanssa aikataulun viralliselle koelennolle.

Alkuviikosta sanomalehti Wall Street Journal (WSJ) kertoi näyttävän epätodennäköiseltä, että Boeingin 737 Max -koneilla voitaisiin lentää ennen elokuun puoliväliä tai elokuun loppua.

WSJ: Ilmailuhallinto ei itsenäisesti arvioinut järjestelmää

Boeingin 737 Max -konetyyppi on ollut maailmanlaajuisessa lentokiellossa maaliskuun puolivälistä alkaen. Koneilla tapahtui lyhyen ajan sisällä kaksi tuhoisaa lentoturmaa, ensin Indonesiassa lokakuussa ja myöhemmin Etiopiassa maaliskuussa.

Kummassakin tapauksessa turman syyksi epäillään sakkauksenestojärjestelmän virheellistä toimintaa. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä 346 ihmistä.
WSJ kertoi tiistaina lähteidensä tietoihin perustuen, että Yhdysvaltojen ilmailuhallinto ei arvioinut itsenäisesti sakkauksenestojärjestelmän turvallisuutta. Lehden mukaan ilmailuhallinto tukeutui turvallisuusarviossaan pitkälti Boeingilta saamiinsa varhaisiin arvioihin. Asia kävi ilmi ilmailuhallinnon sisäisessä tarkastuksessa.

Boeing ei myöskään tuonut esille, että sakkauksenestojärjestelmän vialla saattaisi olla tuhoisat seuraukset. Asian nostaminen esiin olisi todennäköisesti johtanut perusteellisempaan tarkastukseen.