Aeroflot peruu Suhoi Superjetin lentoja – monet venäläiset eivät halua astua turmakoneeseen - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Aeroflot peruu Suhoi Superjetin lentoja – monet venäläiset eivät halua astua turmakoneeseen

Epäonnen konetta pelättiin Venäjällä jo ennen Moskovan onnettomuutta ja Aeroflotin väitettiin harhaanjohtavan ihmisiä Suhoi Superjetin lennoille vaihtamalla lipussa ilmoitettua konetyyppiä viime hetkellä.

Moskovan lentoturma sattui Sheremetjevon kentällä 5. toukokuuta. Venäjän tutkintakomitean julkaisemalta videolta otettu pysäytyskuva näyttää tulimeren, joka vei 41 ihmisen hengen.

12.5.2019 17:08

Venäläinen lentoyhtiö Aeroflot on perunut Moskovan tuhoisan lentoturman jälkeen useita Suhoi Superjet 100 -lentokoneen reittilentoja syytä ilmoittamatta.

Suhoi Superjet ei ole kuitenkaan Venäjän viranomaisten asettamassa lentokiellossa toukokuun 5. päivänä sattuneen turman jäljiltä.

Lentoluvan säilyminen johtuu siitä, että onnettomuuden syyksi ei ole ainakaan toistaiseksi osoitettu – eikä myöskään erityisesti epäilty – mitään perustavaa laatua olevaa vikaa itse lentokoneen rakenteissa.

Radioasema Eho Moskvyn mukaan Aeroflot on kuitenkin perunut onnettomuuden jälkeen kaikessa hiljaisuudessa jopa kymmeniä Suhoi Superjet 100:n lentoja.

Radioaseman mukaan Aeroflot perui esimerkiksi toissa päivänä yhteensä neljätoista Suhoi Superjetin lentoa, sitä edellisenä päivänä kaksitoista lentoa ja sitä edellisenä päivänä viisi lentoa. Perumiset kävivät ilmi lentokenttien informaatiotauluilta, mutta Aeroflot ei ole kommentoinut tarkemmin perumisten syitä.

Suhoi Superjet 100 on ollut erilaisten huhujen ja pelkojen kohteena jo ennen Moskovan tuhoisaa lentoturmaa, jossa sai surmansa 41 ihmistä. Monet venäläiset lentomatkustajat ovat yrittäneet välttää koneella lentämistä jo sitä ennen, sillä he eivät ole luottaneet koneeseen.

Suhoi Superjetin kaupallinen valmistus alkoi 2011, mutta epäilyjen mukaan se tuotiin markkinoille keskeneräisenä ja puutteellisten turvatestien jälkeen.

Moskovan lentoturman uhrien muistolle tuotiin kukkia lentokentän informaatiotaulun edustalle. Turmassa sai surmansa 41 ihmistä.

Infox.ru-uutissivuston mukaan Aeroflotilla on tähän asti ollut myös erikoinen tapa ilmoittaa lennon lipussa reitille aivan toinen kone, mutta aivan viime hetkellä se onkin saatettu vaihtaa Suhoi Superjetiksi. Sivusto antaa ymmärtää, että näin olisi tehty sen vuoksi, etteivät ihmiset välttäisi lippujen ostamista kyseisille reiteille.

– Aerolfotilla on hieno traditio myydä lippuja lennoille, joilla on käytössä hyväksi havaittu lentokone, mutta juuri ennen lentoa muutetaan lentokoneen merkki. Oli Boeing ja tuleekin Superjet. Näin on tapahtunut usein, Infox.ru-sivusto väittää.

Infoxin mukaan nimimerkki ”Häikäilemätön pr-mies” kertoi Telegramissa, kuinka hän kieltäytyi vastikään lentämästä Superjetillä, kun se oli vaihdettu viime hetkellä hänen lennolleen Boeingin tilalle.

– Olen nähnyt myös omin silmin, kuinka muut ihmiset eivät ole halunneet lentää Suhoi Superjetillä. Syynä siihen ei ole pelkästään tapahtunut katastrofi, vaan se, että ihmiset eivät luota venäläiseen lentokoneteollisuuteen, nimimerkki väittää.

Moskovan lentoturman selvittelyihin liittyy myös erikoinen episodi, kun Telegramissa uutisjuttuja julkaiseva Mash-kanava joutui viranomaisratsian kohteeksi. Yhteensä viisitoista poliisia saapui toimitukseen, kuulusteli työntekijöitä ja vei mukanaan tietokoneita sekä muuta tekniikkaa.

Mashin päätoimittajan mukaan yksi heidän toimittajistaan joutui pidätetyksi ja häntä kuulusteltiin kovaotteisesti yön aikana ennen kuin hänen luokseen päästettiin asianajaja.

Mediatietojen mukaan viranomaiset epäilevät, että pidätetty toimittaja olisi esiintynyt Sheremetjevon kentällä väärennetyillä papereilla ja yrittänyt saada siten haltuunsa Suhoi Superjet 100:n onnettomuuteen liittyviä ääninauhoja.

RBK-lehden saamien tietojen mukaan toimittaja epäillään puolestaan siitä, että hän olisi lähettänyt väärennetyn pyynnön syyttäjälaitoksen nimissä ääninauhojen saamiseksi.

Venäjän tutkintakomitean julkaisema video näytti, kuinka pahoin koneen sisätilat paloivat. Koneen peräpään ihmisten kerrotaan menehtyneen niin nopeasti, etteivät he ehtineet edes avata turvavöitään.

Lentoturman tutkinta on yhä kesken. Turmaan johtaneiden tapahtumien on kerrottu käynnistyneen, kun Murmanskiin matkalla olleeseen koneeseen oli osunut salama pian sen noustua Moskovan kentältä. Salaman kerrotaan vaurioittaneen koneen sähkö- ja viestijärjestelmiä pahoin, vaikka salaman ei pitäisi saada sellaista tuhoa aikaan normaalisti toimivassa lentokoneessa.

Uutistoimisto Tass kertoi puolestaan vastikään nimettömään lähteeseen vedoten, että koneen peräpään matkustajilla ei ollut mitään mahdollisuutta selvitä turmasta hengissä. Heidän kerrotaan menehtyneen palokaasuihin niin nopeasti, etteivät he ehtineet edes turvavöitään avata.

Lue lisää: Nimetön viranomaislähde Tassille: Moskovan turmakoneen peräpään matkustajilla ei ollut mahdollisuuksia pelastua

Aiemmin Venäjällä levisi epäilys, jonka mukaan koneen etuosan matkustajat olisivat hidastaneet evakuointia ja vaikuttaneet siten uhriluvun kasvamiseen ottamalla mukaansa käsimatkatavaroita.

Lue lisää: Moskovan turmakoneesta selvinnyt otti kantaa matkustajien toimintaan pahimmalla hetkellä: ”Jumala on heidän tuomarinsa”

Suhoin entinen johtaja Mihail Pogosjan kritisoikin Venäjän mediaa liian negatiivisen mielikuvan antamisesta Moskovan turmaan liittyen.

– Ihmiset pelkäävät, koska heille ei anneta objektiivista tietoa, Pogosjan sanoi uutistoimisto Ria Novostille.

Suhoi Superjet 100 on Venäjän lentoteollisuuden uusi lippulaiva ja Aeroflotilla on niitä käytössään yhteensä 50. Viime vuonna lentoyhtiö ilmoitti lisäksi aikeestaan ostaa sata uutta vastaavanlaista konetta.

Superetillä on ollut useita teknisiä ongelmia vuosien varrella liittyen muun muassa laskutelineisiin, paineistukseen ja moottoriin. Tätä ennen traagisin tapaus sattui koneen esittelylennolla Indonesiassa 2012, kun kone törmäsi vuoreen ja 45 ihmistä kuoli.

Suhoi Superjet ei ole täysin venäläinen kone, vaan monet sen osat tulevat ulkomailta, kuten Ranskasta ja Italiasta. Venäläistietojen mukaan yhdeksi koneen ongelmaksi onkin muodostunut se, ettei tarvittavia varaosia ole saatu nopeasti, joten koneiden lentoaika on jäänyt vähäiseksi.

Vedomosti-lehden mukaan Suhoi Superjet 100 -koneilla on lennetty Venäjällä viime vuonna keskimäärin 3,6 tuntia vuorokaudessa, kun taas esimerkiksi Airbus A320 ja Boeing 737-800 -koneilla on lennetty 10-11 tuntia vuorokaudessa. Lentotuntien vähäisyyttä konetta kohti selittää osittain se, että SSJ100-koneita on käytetty lyhyemmillä lentoreiteillä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?