Venäläismedia: Kolme kohtalokasta virhettä johti tulihelvettiin lentokoneessa – 41 kuoli Suhoi Superjet 100:n palossa Moskovassa

rac

Julkaistu:

Moskovan lentoturma
Kommersantin mukaan koko Venäjän pysäyttänyt tragedia oli seurausta lentäjien virhearviosta.
Venäjällä tutkitaan parhaillaan syitä Moskovan Sheremetjevon lentokentällä tapahtuneeseen tragediaan.

41 ihmistä kuoli sunnuntaina, kun Aeroflot-yhtiön Suhoi Superjet 100- eli SSJ 100 -kone syttyi tuleen tehdessään hätälaskua. Useita loukkaantuneita on sairaalahoidossa.

Lentokone oli matkalla Moskovasta Murmanskiin mutta kääntyi takaisin pääkaupunkiin salaman iskettyä koneeseen. Koneen moottorit syttyivät tuleen laskeutumisen jälkeen. Tulipalossa kuoli suurin osa lentokoneen takaosassa istuneista matkustajista ja yksi lentohenkilökunnan jäsen, 22-vuotias stuertti Maksim Moisejev.

Surulliset tapahtumat ovat herättäneet kiivasta keskustelua onnettomuuden syistä. Venäläislehti Kommersantin mukaan onnettomuutta tutkivat tahot ovat käyneet läpi useita teorioita, joista vahvimmaksi on noussut epäilys lentäjien tekemistä virhearvioista.

Kommersantille puhuneet tutkintaprosessissa mukana olevat lähteet ovat kertoneet, että syynissä on myös lentokentän pelastusyksiköiden toiminta.

Kommersantin lähteiden mukaan lentäjien ensimmäinen virhe oli päätös lentää ukkosrintaman läpi. Sen vuoksi kone joutui vaikeaan tilanteeseen, kun salamanisku vioitti koneen järjestelmää.

Lentäjien epäillään myös toimineen liian hätiköidysti laskeutuessaan Moskovan kentälle. Tutkijoiden mukaan lentäjien olisi kannattanut kaarrella pidempään Moskovan yllä ja kuluttaa enemmän polttoainetta. Laskeutuminen täynnä polttoainetta olevalla koneella oli erittäin vaikeaa.

Myöskään itse laskeutuminen ei mennyt niin kuin olisi pitänyt. SSJ 100 -kone laskeutui Sheremetjevon kentälle liian jyrkästi ja kovassa vauhdissa ja pomppasi ilmaan. Epävakaan laskeutumisen seurauksena koneen takaosa syttyi tuleen.


Tutkintaa tekevien mukaan lentokentällä olleet pelastusyksiköt reagoivat tapahtuneeseen liian myöhään. Myös Ilta-Sanomien haastattelema kokenut lentoturvallisuusekspertti, liikenteen turvallisuusviraston Trafin johtava asiantuntija Ilkka Kaakinen kiinnitti huomionsa pelastuspalvelun reagointiin.

Kaakisen mukaan koneen ensimmäisen hätäilmoituksen ja laskeutumisen välillä oli noin 20 minuuttia, joten hälytysajoneuvojen olisi pitänyt tulla välittömästi kiitotien reunaan odottamaan koneen laskeutumista. Hälytysajoneuvot ajoivat kuitenkin paikalle vasta, kun kone oli jo pysähtynyt kiitoradalle.

Teoria lentäjien virheistä ei poista Aeroflotin SSJ 100 -koneen turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä. Konetyypillä oli epäluotettava maine jo ennen sunnuntain onnettomuutta.
Venäjän federaation tutkintakomitea on kertonut julkisesti tutkivansa kolmea pääteoriaa liittyen onnettomuuden syihin. Tutkinnassa ovat lentäjien ammattitaito, lentokoneen kunto ja lennon aikana vallinneet sääolosuhteet.