Natsien varastamasta taulusta vuosien oikeusriita – tuomarin mukaan teosta ei tarvitse palauttaa juutalaisperheelle - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Natsien varastamasta taulusta vuosien oikeusriita – tuomarin mukaan teosta ei tarvitse palauttaa juutalaisperheelle

Amerikkalaissotilaat tutkivat natsien varastamaa ja kaivokseen piilottamaa Edouard Manetin taideteosta Saksan Merkersissä 15. huhtikuuta 1945.

Amerikkalaissotilaat tutkivat natsien varastamaa ja kaivokseen piilottamaa Edouard Manetin taideteosta Saksan Merkersissä 15. huhtikuuta 1945.

Julkaistu: 2.5.2019 6:20

Toisen maailmansodan aikana varastettu teos saa jäädä espanjalaismuseoon.

Yhdysvalloissa liittovaltion tuomari on tehnyt ratkaisun tapauksessa, jossa käsiteltiin natsien toisen maailmansodan aikana viemän arvotaulun kohtaloa. Ranskalaistaiteilija Camille Pissarron teos päätyi natsien haltuun vuonna 1939 Kristalliyön jälkeen, kun taulun vuonna 1926 vanhemmiltaan perinyt Lilly Cassirer joutui luovuttamaan sen vastineeksi Natsi-Saksasta pakenemisen mahdollistavista viisumeista.

Vuodelta 1897 peräisin oleva, Pariisilaista katumaisemaa esittävä teos päätyi myöhemmin Gestapon takavarikoimaksi ja katosi, kunnes se löydettiin Yhdysvalloista vuonna 1951.

Paroni Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza hankki taulun kokoelmiinsa 300 000 dollarin hinnalla vuonna 1976. Pissarron työn ja keräilijän muiden teosten ympärille perustettiin myöhemmin suosittu Thyssen-Bornemiszan taidemuseo Espanjan Madridiin.

Cassirerin perheen kerrotaan luulleen vuosikymmenten ajan taulunsa kadonneen tai tuhoutuneen sodan aikana. Vasta vuonna 2000 Lilly Cassirerin lapsenlapsi Claude Cassirer sai kuulla työn olevan esillä espanjalaismuseossa.

Perhe vaati teosta palautettavaksi ja neuvotteli asiasta pitkään Espanjan kulttuuriministeriön kanssa. Vuonna 2005 Espanja ilmoitti, ettei teosta aiota palauttaa, jonka jälkeen perhe nosti museota vastaan kanteen Yhdysvalloissa.

Tällä viikolla Kalifornian osavaltiossa toimiva tuomari John Walter päätti, ettei museota voida pakottaa palauttamaan taulua sen alkuperäisille omistajilleen, ja että museo on teoksen laillinen omistaja. Tuomarin mukaan teoksen ostaneen paronin tai museon ei voitu todistaa tienneen sen olleen natsien varastama.

Hän kuitenkin korosti, että tällaisesta varoittavat signaalit olisi pitänyt huomata.

– Oikeudella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin noudattaa Espanjan lakia eikä se voi pakottaa Espanjan kuningaskuntaa tai museota noudattamaan moraalisia velvollisuuksiaan, Walter totesi.

Natsi-Saksan on arvioitu ryöstäneen yli puoli miljoonaa taideteosta niiden alkuperäisiltä omistajiltaan. Kadonneita teoksia on myöhemmin löydetty ympäri maailmaa, ja niiden todellisista omistajista on kiistelty.

Tuoreimmat osastosta