NYT: Kahdessa vakavassa onnettomuudessa olleen Boeing-koneen testeistä karu paljastus – lentäjillä vain 40 sekuntia aikaa estää täystuho

rac

Julkaistu:

Boeing 737 MAX -koneiden automaattisen korkeusohjausjärjestelmän uskotaan olleen kahden tuhoisan lento-onnettomuuden taustalla.
Lentosimulaatioharjoitukset ovat paljastaneet, kuinka vähän aikaa lokakuussa mereen syöksyneen Lion Airin matkustajakoneen lentäjillä oli reagoida koneen ongelmiin. Simulaatioissa lentäjät huomasivat, että heillä oli alle 40 sekuntia aikaa ohittaa Boeingin uusissa 737 MAX -koneissa oleva automaattinen järjestelmä ennen kuin kone syöksyi harjoituksessa maahan, The New York Times uutisoi.

Lentäjät testasivat samanlaista hätätilannetta, jollaisen uskotaan tapahtuneen lokakuisessa Lion Airin turmassa. Tuolloin Indonesian sisäinen lento syöksyi mereen alle vartti nousun jälkeen. Kaikki koneessa olleet 189 ihmistä kuolivat.


Testitilanteessa yksi sensori toimi virheellisesti, minkä takia koneen järjestelmä luuli koneen sakkaavan ja yritti korjata tilannetta painamalla koneen nokan alas.

Lokakuisen lentoturman epäillään johtuneen siitä, että Boeing 737 MAX 8 -koneen MCAS-järjestelmä luuli kohtauskulmasensorin virheellisten lukujen perusteella, että kone oli sakkaamassa ja painoi koneen nokan alas.

MCAS-järjestelmän epäillään olleen myös aiemmin maaliskuussa tapahtuneen Ethiopian Airlinesin lentoturman taustalla. Etiopialaisyhtiön Boeing 737 MAX 8 -kone putosi Addis Abeban lähelle kuusi minuuttia nousun jälkeen. Turmassa kuoli kaikki koneessa olleet 157 ihmistä.

Molempien lentojen tekniset tiedot ovat viitanneet siihen, että matkustajakoneiden tietokone luuli koneen olevan hurjassa nousussa, vaikka todellisuudessa ne syöksyivät alaspäin. Virheellisen tiedon takia MCAS-järjestelmä saattoi yrittää painaa koneen nokkaa alas, vaikka lentäjät yrittivät nostaa sitä.

Lion Airin turmaa tutkivan komitean mukaan koneen ohjaamon äänitallenteesta selvisi, että viimeisen 20 sekunnin aikana ohjaamossa syntyi paniikki, kun lentäjä ymmärsi, ettei mitään ollut tehtävissä. Reuters on uutisoinut, että viimeisinä minuutteina ennen onnettomuutta kapteeni oli epätoivoisesti selannut ohjekirjaa ja perämies oli yrittänyt saada koneen hallintaan.

Juuri ennen kuin kone syöksyi mereen koneen indonesialainen perämies totesi: ”Jumala on suurin”. Intialaissyntyinen kapteeni oli hiljaa.
Jos koneen järjestelmä alkaa painaa nokkaa alas, lentäjät pystyvät perumaan liikkeen painamalla yhtä kytkintä peukalollaan. Näin he saattavat pystyä pidentämään 40 sekunnin ikkunaa ja antaa lisäaikaa maahansyöksyn välttämiseen, The New York Times kertoo.

Jotta järjestelmä pystytään kokonaan neutralisoimaan, lentäjien pitää kääntää vielä kahta kytkintä. Näin lentäjät katkaisevat virran moottorissa, joka antaa järjestelmän painaa nokkaa alaspäin. Lentäjien olisi sitten korjattava mahdolliset ongelmat ohjaimilla.

Simulaatiotesteissä lentäjät onnistuivat sammuttamaan MCAS-järjestelmän ja laskeutumaan turvallisesti. Heillä tosin oli parempi ymmärrys järjestelmän toiminnasta ja etukäteen tieto siitä, että järjestelmä kytkeytyisi päälle.


Lion Airin turman jälkeen kävi ilmi, että uusilla 737 MAX -koneilla lentävistä lentäjistä moni ei ollut tietoinen uudesta ominaisuudesta ja siitä, että MCAS-järjestelmä yrittäisi voimakkaasti painaa koneen nokkaa alas. Muun muassa Wall Street Journal uutisoi, ettei uudesta ominaisuudesta kerrottu lentäjille tai lentoyhtiöille.

– Kuinka typerää heiltä laittaa tuollainen järjestelmä lentokoneeseen eikä kertoa siitä lentäjille, jotka käyttävät lentokoneita etenkin, kun järjestelmä koskee lennonhallintaa, noin 15 000 lentäjää edustavan Allied Pilots Association -järjestön puheenjohtaja, kapteeni Mike Michaelis kommentoi WSJ:lle.

Boeing julkaisi onnettomuuden jälkeen ohjeistuksen, jossa kerrottiin yksityiskohtaisesti siitä, miten toimia, jos koneen nokka painuu virheellisesti alas.

– Se on jotain, mitä meillä ei ole ollut missään vaiheessa koulutustamme, Boeing 737-lentävä ja American Airlinesin lentäjiä edustavan liiton puheenjohtaja Dennis Tajer sanoi Australian yleisradioyhtiön haastattelussa.

– Sitä ei ollut meidän kirjoissamme. Amerikkalaisilla ei ollut sitä. Nyt mietin, mitä muuta pitäisi tietää?
Tällä hetkellä Boeing 737 MAX -koneita on kansainvälisesti kielletty lentämästä.

Alustava raportti Ethiopian Airlinesin turmasta saatetaan julkaista jo tällä viikolla, Etiopian liikenneministeriö tiedotti tiistaina Reutersin mukaan. Boeing tiedottaa tällä viikolla lentoyhtiöitä MCAS-järjestelmän ja koulutuksen päivityksistä. Eri maiden pitää vielä hyväksyä uudistukset ennen kuin lentokoneet päästetään jälleen ilmaan.