Mikä meni pieleen merihätään joutuneella Viking Skylla? Asiantuntijoilla kolme teoriaa

Julkaistu:

Viking Sky pääsi sunnuntaina turvallisesti Molden satamaan, mutta vielä on epäselvää, miksi risteilijä joutui hätään alun perin.
Myrskyn keskelle joutunut Viking Sky -alus pääsi sunnuntaina turvallisesti satamaan, minkä jälkeen se joutui rajun jälkipyykin keskelle. Laivan on ehdotettu ajautuneen ongelmiin myrskyisen sään, teknisen vian ja kapteenin pettäneen harkinnan vuoksi.
Norjalainen VG haastatteli kahta laivanrakentamisen asiantuntijaa, jotka ehdottivat kolme teoriaa siitä, mikä saattoi mennä pieleen ja johtaa moottoriongelmiin risteilyaluksella.

1. Ilmaa laivan jäähdytysjärjestelmässä

Ensimmäisen teorian mukaan meriveden mukana tullutta ilmaa olisi joutunut laivan jäähdytysjärjestelmään ja tämä olisi johtanut moottorin ylikuumentumiseen.

Jäähdytysjärjestelmän toimivuus on laivan turvallisuudenkin kannalta oleellinen. Sen tehtävänä on siirtää koneistossa ja laitteissa syntyvä haitallinen hukkalämpö mereen. Norjan teknillisen yliopiston meriteknologian osaston johtaja Sverre Steenin mukaan vilkkaalla merellä liikkuessa vedessä on paljon ilmaa, joka voi nopeasti kerääntyä jäähdytysjärjestelmään.

Jos jäähdytysjärjestelmä lakkaa toimimasta, se voi johtaa moottorin ylikuumentumiseen ja toimintahäiriöön.

2.Tukkeutuneet polttoainesuodattimet

Toisen teorian mukaan myrskyinen sää olisi johtanut polttoainesuodattimien tukkeutumiseen, niin että öljy ei päässyt moottoreihin, mikä johti niiden hyytymiseen.

Alla olevalla videolla nähdään kuinka matkustajia evakuoitiin helikoptereilla.


Laivojen ja kelluvien rakenteiden rakentamiseen erikoistuneen yhtiön pääinsinööri Arve Bredesen kommentoi norjalaismedialle, että säiliön pohjaan saattoi kertyä likaa, joka sekoittui puhtaaseen dieseliin ja tukki suodattimet.

On kuitenkin epätodennäköistä, että niin olisi käynyt kaikille moottorille samanaikaisesti.

3. Sähköhäiriöt, huono sää tai suunnitteluvirhe

Ensimmäinen ja toinen teoria ovat asiantuntijoiden mukaan todennäköisimpiä, mutta myös joukko muita tekijöitä on voinut aiheuttaa moottoreiden ongelmat.

Esimeriksi sähköhäiriö jossain laivan suurista rakenneosista on voinut johtaa moottoreiden hyytymiseen.
Laivan suunnittelussa on voinut myös olla tekninen vika, mutta asiantuntijat pitävät epätodennäköisenä, että laiva olisi rakennettu väärin. Italialainen alus alkoi liikennöidä helmikuussa 2017 ja on se on läpäissyt monet testit ja tarkastukset.

Myös kova tuuli ja myrskyinen sää ovat voineet aiheuttaa ongelmia, vaikka laiva on nimenomaan suunniteltu liikkumaan vaikeissa olosuhteita. Mikään teoria ei sulje pois sitä, ettei myrskyisellä säällä olisi ollut osaansa risteilijän ajautumisessa vaikeuksiin.