USA:n ilmailuhallinnon toiminnasta selvitys – Boeing itse mukana hyväksymässä 737 Max-konettaan

rac

Julkaistu:

Yhdysvaltain liikenneministeri on määrännyt selvityksen kahteen samankaltaiseen onnettomuuteen joutuneen koneen hyväksymisprosessista.
Amerikkalaisen lentokonevalmistajan Boeingin 737 Max 8 -matkustajakone on joutunut myrskyn silmään kahden kyseisen konemallin yksilön tuhouduttua onnettomuuksissa muutaman kuukauden sisällä.

Lokakuussa indonesialaisen Lion Air -yhtiön kone syöksyi mereen pian nousun jälkeen, vieden mukanaan 189 ihmistä. 10. maaliskuuta 157 ihmistä kuoli Ethiopian Airlines -yhtiön samanmallisen koneen pudottua samantyyppisessä onnettomuudessa.

Maaliskuun turman jälkeen Yhdysvaltojen ilmailuvirasto FAA oli haluton määräämään 737 Max-koneita lentokieltoon onnettomuuksien samankaltaisuudesta huolimatta. Lopulta virasto taipui lukuisten maiden ja ulkomaisten lentoyhtiöiden määrättyä koneet pysymään maassa ja presidentti Donald Trumpin kerrottua uusista todisteista, jotka liittävät onnettomuudet toisiinsa.

FAA:n vastuulla oli myös 737 Max -konemallin sertifiointi turvalliseksi ennen sen kaupallista käyttöönottoa vuonna 2017. Tiistaina Yhdysvaltain liikenneministeri Elaine Chao määräsi selvityksen 737 Max -koneen sertifiointiprosessista, joka on onnettomuuksien jälkeen herättänyt kysymyksiä.

Boeing kehitti 737 Max -koneen vastauksena eurooppalaisen Airbus-konevalmistajan markkinoille tuomalle kilpailevalle mallille, jonka polttoaineenkulutus oli 737:n aiempaa versiota alhaisempi. Vuosikymmeniä käytössä olleeseen 737-koneeseen istutettiin suuremmat ja taloudellisemmat moottorit, joka muutti koneen lento-ominaisuuksia.

Uuteen malliin asennettiin vaivihkaa sähköinen MCAS-järjestelmä, jonka tarkoituksena oli pitää kone tasapainossa uusien moottorien kanssa. Suurempien ja siipien alla aiempaa edemmäksi kiinnitettyjen moottorien oli havaittu voivan aiheuttaa sakkaamiseksi kutsutun ilmiön, jossa koneen keula nousee vaarallisesti ylöspäin.

Boeing oli kuitenkin haluton vaatimaan koneensa uuden version lentäjiltä koulutusta järjestelmän käyttöön, sillä koulutus olisi maksanut lentoyhtiöille miljoonia ja vienyt yhtiöltä tärkeän kilpailuvaltin, joka oli uuden koneen vaivaton käyttöönotto ja operointi. Lupaus toimikin, sillä 737 Max nousi tuhansilla tilauksillaan Boeingin kaikkien aikojen nopeimmin myyneeksi konemalliksi.


Jo lokakuisen Lion Airin onnettomuuden jälkeen MCAS-järjestelmän lanseeraus ilman pilottien koulutusta herätti runsaasti kritiikkiä ilmailun ammattilaisten keskuudessa. Onnettomuuden jälkeen Boeing kertoi päivittävänsä järjestelmää mutta vakuutti sen toimivan edelleen turvallisesti.

Toisen onnettomuuden jälkeen huomio on kohdistunut juuri MCAS-järjestelmään ja siihen, onko 737 Max -kone ylipäänsä turvallinen lentää. Esiin on noussut Boeingin oma rooli prosessissa, jossa kone on hyväksytty käyttöön.

Muun muassa amerikkalaislehti New York Times kirjoittaa FAA:n luottaneen pitkälti Boeingin omiin edustajiin selvittäessään uuden koneen turvallisuutta. 737 Max-koneen kerrotaan olevan ensimmäinen matkustajakone, jonka hyväksynnässä sovellettiin uusia, konevalmistajalle itselleen aiempaa enemmän valtaa antavia sääntöjä.

Lehden mukaan nyt suurennuslasin alla olevaan, koneen nokan suuntaa automaattisesti säätelevään MCAS-järjestelmän ohjelmistoon ei tarkastusprosessissa kiinnitetty erityistä huomiota. FAA:n turvallisuustarkastuksista vastaavien henkilöiden kerrotaan olleen jopa täysin tietämättömiä ohjelmiston olemassaolosta.

Uutistoimisto Reutersin mukaan Boeingin edustaja kertoi tiistaina yhtiön tekevän täyttä yhteistyötä prosessia läpikäyvien tarkastajien kanssa.


Euroopan ja Kanadan ilmailuviranomaiset ovat samaan aikaan kertoneet aikovansa tehdä omat selvityksensä 737 Max-koneen turvallisuudesta ennen kuin mallin sallitaan jälleen lentää niiden ilmatilassa. Kanadan mukaan se aikoo sertifioida koneen itsenäisesti sen sijaan, että luottaisi Yhdysvaltojen FAA:n tekemään selvitykseen.

Myös EU:n ilmailuturvallisuudesta vastaava EASA ilmoitti tutkivansa tarkasti koneen toimintaan mahdollisesti tehtävät korjaukset.

– Emme salli koneen lentää ennen kuin olemme saaneet hyväksyttävät vastaukset kaikkiin kysymyksiimme, sanoi EASA:n johtaja Patrick Ky EU-parlamentin komitean kuulemisessa.