Nämä 5 asiaa yhdistävät Ethiopian Airlinesin ja Lion Airin tuhoisia lentoturmia

rac

Julkaistu:

lento-onnettomuudet
Alustava raportti Etiopian turmasta julkaistaan kuukauden kuluttua.
Etiopian liikenneministeriö kertoi sunnuntaina Ethiopian Airlinesin turmakoneen mustasta laatikosta saaduista tiedoista.

Tiedot viittaavat yhtäläisyyksiin viime viikon sunnuntain Etiopiassa tapahtuneen lento-onnettomuuden ja lokakuussa Indonesiassa tapahtuneen turman välillä.

Etiopian onnettomuuden jälkeen Yhdysvaltain ilmailuviranomainen määräsi Boeingin 737 Max -konetyypin käyttökieltoon, uutisoi CNN.

Etiopian ministerin mukaan alustava raportti onnettomuudesta julkaistaan kuukauden kuluttua, mutta USA:n ilmailuviranomainen löysi ainakin viisi yhtäläisyyttä onnettomuuksien välillä.

1. Boeing 737 Max 8 -konetyyppi

Ethiopian Airlinesin turmalento 302 Addis Abebasta Nairobiin ja lokakuussa Indonesiassa pudonneen Lion Airin lento 610 tehtiin kumpikin Yhdysvaltain ilmailualan mahtikoneena tunnetulla Boeing 737 Max 8:lla.

Uusi malli ilmestyi kaksi vuotta sitten. Yhtiöllä on myös saman mallin kone isommalla ja pienemmällä istumakapasiteetilla.

Maailmassa on noin 350 Boeing 737 Max 8 -konetta ja ne kuuluvat yhteensä 54 eri toimijalle. Yhtiön verkkosivuilla kerrotaan, että 737-malli on nopeimmin myyty lentokone yhtiön historiassa. Koneella on 5 000 tilausta ympäri maailmaa.

2. Sama korkeusohjausjärjestelmä

Kummassakin koneessa oli samanlainen automatisoitu korkeusohjausjärjestelmä MCAS. Käyttöjärjestelmä on suhteellisen uusi Boeingin koneissa. MCAS-toiminto tarkkailee lentokoneen kohtauskulmaa. Jos kohtauskulma nousee liian suureksi, MCAS aktivoituu ja pyrkii laskemaan koneen nokkaa muuttamalla korkeusperäsimen asentoa.

Ranskan ilmailuonnettomuuksia tutkivan viraston entisen päällikön Jean-Paul Troadecin mukaan turmakoneiden järjestelmissä oli epäkohtia.

– Mielestäni järjestelmän suunnittelu ei ole riittävä, sillä se nojaa vain yhden anturin tietoihin. Tilanteessa, jossa sensori lakkaa toimimasta, myös koko järjestelmä lakkaa toimimasta. Tässä tapauksessa lentäjän voi olla vaikeaa saada konetta tottelemaan, hän kommentoi CNN:lle.

Boeingin toimitusjohtaja Dennis Muilenburg sanoi maanantaina, että korkeusohjausjärjestelmää päivitetään ja uudet ohjeet lentäjäkoulutukseen julkaistaan pian.

– Lion Airin onnettomuuden tietojen perusteella ja Ethiopian Airlinesin onnettomuudesta tulevien tietojen perusteella, ryhdymme toimiin 737 MAX: n turvallisuuden varmistamiseksi, hän sanoo tiedotteessa.

3. Putoaminen pian nousun jälkeen

Turmakoneen lennot kestivät vain muutamia minuutteja, ennen kuin lentokoneet syöksyivät maahan. Ethiopian Airlinesin kone putosi maahan kuuden minuutin kuluttua noususta. Indonesiassa Lion Airin lento kesti vain 13 minuuttia.

4. Kokenut miehistö

Ethiopian Airlines twiittasi sunnuntaina, että turmakoneen lentoperämiehellä oli takana yli 350 lentotuntia ja kapteenilla 8 100 tuntia. Lion Air puolestaan tiedotti lokakuussa tapahtuneen onnettomuuden jälkeen, että sen kapteeni Bhavye Suneja oli lentänyt yli 6 000 tuntia ja lentoperämies 5 000 tuntia.

YK:n kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö suosittelee lentohenkilökunnalle vähintään 150 tunnin kokemusta kaupallisilla lennoilla.

5. Kapteenit raportoivat ongelmista

Ethiopian Airlinesin lentäjä raportoi ongelmista ja pyysi laskeutumislupaa. Laskeutumislupa myönnettiin, mutta kone katosi lennonjohdon tutkalta.
Indonesian turman alustavassa raportissa todettiin, että Lion Airin lentäjät kertoivat ongelmista ohjauksessa vain minuutteja ennen kuin kone putosi mereen. Raportin mukaan järjestelmä laski koneen kulmaa yli kaksikymmentä kertaa lennon aikana. MCAS-järjestelmä vastasi anturin lähettämiin virheellisiin tietoihin. Myös erään toisen koneen miehistö koki saman ongelman edellisenä päivänä Denpasarista Jakartaan suuntautuvalla lennolla, mutta oli sammuttanut MCAS- järjestelmän ja ottanut manuaalisen ohjauksen käyttöön.