Uusiseelantilaiset yritykset boikotoivat nyt Facebookia – vaativat sosiaaliset mediat vastuuseen sisällöistään

rac

Julkaistu:

UUDEN-SEELANNIN TERRORI-ISKU
Christchurchin isku, joka levisi verkossa suorana lähetyksenä, on aiheuttivat kritiikkiä sosiaalisten medioiden moderointikäytännöistä.
Uudessa-Seelannissa tapahtunut terrori-isku, jonka epäillyn tekijän Brenton Tarrant kuvasi suorana lähetyksenä verkkoon, on saanut monet uusiseelantilaiset yritykset pohtimaan mainostensa vetämistä sosiaalisesta mediasta.

Ainakin kaksi teollisuusyhtymää on kehottanut yrityksiä boikottiin Facebookia vastaan.

Valtion omistama rahapeliyhtiö Lotto New Zeland on jo vetänyt mainoksensa pois sosiaalisesta mediasta. Yhtiön sanojen mukaan ”ilmapiiri ei tuntunut oikeanlaiselta tapahtumien jälkimainingeissa”.

– Kuten koko maa, Lotto NZ on järkyttynyt ja suree Christchurchin traagisia tapahtumia, kommentoi rahapeliyhtiön tiedottaja Kirsten Robinson Reutersille.


Myös yhden Australian suurimman pankin ASB Bankin tiedottajan mukaan yhtiö pohtii mainostensa vetämistä sosiaalisen median alustoilta.

Uuden-Seelannin mainostajien liitto ja Uuden Seelannin kaupallisen viestinnän neuvosto pyysi maanantaina kaikkia mainostajia miettimään, missä he levittävät mainoksiaan ja haastoi Facebookin ja muiden alustojen omistajat ottamaan vastuun sisältöjen moderoinnista.

Järjestöt julkaisivat lausunnon, jossa kysyvät sosiaalista medioilta uskovatko nämä, että yritykset haluaisivat olla tekemisissä alustojen kanssa, jotka eivät pysty tai eivät halua ottaa vastuuta sivustojensa sisällöstä.

– Christchurchin tapahtumat saavat miettimään, jos sivustojen omistajat voivat kohdistaa kuluttajiin mainoksia mikrosekunnissa, miksi samaa tekniikkaa ei voida käyttää tällaisen sisällön estämiseksi?, järjestöjen julkaisemassa tekstissä pohditaan.



Facebookin ja Alphabet- yhtiöön kuuluva Google eivät ole kommentoineet mainostajien vetäytymistä alustalta.

Lauantain Facebook tiedotti, että se poisti 1,5 miljoonaa videota maailmalaajuisesti Uuden-Seelannin terrori-iskun jälkeisenä vuorokautena ja poistaa myös kaikki tapahtumasta julkaisut versiot, joista on peitetty väkivaltainen sisältö.

Facebook ja Alphabet-yhtiöön kuuluvat Youtube ovat aiemmin kertoneet, että yhtiöt käyttävät automaattisia työkaluja väkivaltaisen sisällön tunnistamiseen ja poistamiseen.

Video Uudessa-Seelannissa tapahtuneesta terrori-iskusta levisi nopeasti verkossa pian julkaisun jälkeen. Viime perjantaina 18-vuotias mies sai syytteen terrori-iskuun liittyvän livestriimivideon jakamisesta, uutistoimisto AFP:n mukaan.

Uuden-Seelannin suurin televiestintäyhtiö Sparks NZ kertoi tehneensä perjantain tapahtumien jälkeen yhteistyötä laajakaistaverkkoja tarjoavien tahojen kanssa estääkseen pääsyn kymmenille verkkosivuille, jotka jakoivat videota iskusta.

Yhtiön tiedottaja Andrew Pirie kertoi, että mitään vastaavaa ei ole tehty aiemmin. Pirien mukaan yhtiö ei estänyt pääsyä Facebookiin, koska terrori-iskun jälkeen moni otti yhteyttä ystäviin ja perheenjäseniinsä Facebookin avulla.

Christchurchilaisiin Al-noorin ja Linwoodin moskeijoihin kohdistuneessa terrori-iskussa kuoli ainakin 50 henkeä ja loukkaantui yli 40. Kymmeniä ihmisiä on yhä tehohoidossa.

Lauantaina australialaissyntyiselle miehelle luettiin ensimmäiset syytteet oikeudessa.