NYT: Ethiopian Airlinesin turmakone joutui heti ongelmiin – kapteeni esitti lennonjohdolle pyynnön paniikinomaisella äänensävyllä

rac

Julkaistu:

Yhteys turmakoneeseen katkesi viisi minuuttia nousun jälkeen.
Ethiopian Airlinesin lento 302 Nairobiin joutui ongelmiin lähes välittömästi noustuaan Addis Abebasta, uutisoi New York Times -lehti verkkosivuillaan.

Kaikki 157 Boeing 737 MAX 8 -koneessa ollutta ihmistä kuolivat, kun se syöksyi maahan viime sunnuntaina.

Ohjaamon ja lennonjohdon välistä keskustelua ei ole vielä julkaistu virallisesti, mutta sen sisältöön tutustunut henkilö kertoo asiasta lehdelle anonyymisti.

– Break, break! Pyydän lupaa palata takaisin, kapteeni Yared Getachew ilmoitti lennonjohdolle paniikinomaisella äänensävyllä vain kolme minuuttia nousun jälkeen.

– Pyydän kurssia laskeutumista varten, hän jatkoi.

Lennonjohto lähetti sen jälkeen kaksi muuta lähestyvää lentoa eri reitille. Yhteys turmakoneeseen katkesi viisi minuuttia nousun jälkeen.

NYT:n mukaan lennonjohto oli huomannut jo ennen kapteenin tekemää hätäilmoitusta, että jotakin oli pahasti vialla. Lentoturvallisuusasiantuntijan mukaan tutkakuvista ilmenee, että koneen korkeus heittelehti ja nopeus oli epätavallinen.

– Kaikkein epätavallisinta on nopeus – se on erittäin kova. Kysymys kuuluu miksi. Kone kiihdyttää selvästi nopeammin kuin sen pitäisi, entinen 737-pilotti John Cox kommentoi.

Myös lentäjät koneen ohjaamossa ihmettelivät vaarallisen kovaa nopeutta, jonka syytä ei vielä tiedetä. Getachew puhui aluksi rauhallisella äänellä ongelmasta ”lennonohjauksessa”.

Sillä hetkellä kone on oli tutkan mukaan vaarallisen matalalla, mutta pian kone oli kuitenkin noussut turvallisempaan korkeuteen. Sen jälkeen koneen korkeus alkoi heittelehtiä ja nopeus kiihtyi.

Kun lennonjohto oli antanut koneelle luvan kääntyä takaisin, se kääntyi oikealle noustessaan ylöspäin. Minuuttia myöhemmin kone katosi tutkasta sotilasalueen yllä.

Ethiopian Airlinesin pudonneella lennolla ja lokakuun lopussa Lion Airin Jakartan lähellä Indonesiassa pudonneella koneella on ainakin yksi yhteinen tekijä.

Molemmissa pudonneissa lennoissa on viitteitä siitä, että lentokoneissa olisi ollut vikaa korkeusohjausjärjestelmän MCAS-toiminnossa.

Toiminto tarkkailee lentokoneen kohtauskulmaa, eli siiven ja ilmavirran suunnan välistä suhdetta. Jos kulma nousee liian suureksi, toiminto päättelee koneen olevan vaarassa sakata. Sakkauksessa siiven nostovoima katoaa. Jos MCAS aktivoituu, se pyrkii laskemaan koneen nokkaa muuttamalla korkeusperäsimen asentoa trimmaamalla sitä.

Molempien lentojen tekniset tiedot viittaavat siihen, että lentokoneiden tietokone luuli lentokoneen olevan hurjassa nousussa, vaikka todellisuudessa ne syöksyivät alaspäin. Virheellisen tiedon vuoksi MCAS-järjestelmä saattoi yrittää painaa koneen nokkaa alas, vaikka lentäjät yrittivät tehdä juuri päinvastoin.

Boeing vahvisti maanantaina, että se aikoo tehdä ohjelmistopäivityksen 737 MAX 8 -mallin koneisiin tulevien viikkojen aikana. Yhtiö ilmoitti Lion Airin onnettomuuden jälkeen, että ”se on kehittänyt jo kuukausien ajan lennonohjausjärjestelmän ohjelmistopäivitystä, jonka tarkoituksena on tehdä jo ennestään turvallisesta koneesta vieläkin turvallisempi”.