Satelliittidata paljasti pelottavan yhtäläisyyden lentoturmista: puuttuva pala sai Yhdysvallat julistamaan 737 Max -kiellon

rac

Julkaistu: , Päivitetty:

Yhdysvaltain ja Kanadan ilmailuviranomaiset saivat maanantaina ja tiistaina käsiinsä satelliittitietoja, jotka olivat ratkaisevan tärkeitä päätöksessä kieltää lentäminen Boeing 737 Max -koneilla.
Lentokoneiden satelliittipaikannusta tarjoava Aireon toimitti maanantaina satelliittitiedot Etiopiassa alas syöksyneest koneesta Yhdysvaltain ilmailuviranomaisille. Kanadan ilmailuviranomaiset saivat samat tiedot tiistaina, CNN kertoo.

Viranomaisten pyynnöstä toimitetut tiedot paljastivat uusia yhtäläisyyksiä viime viikonloppuna pudonneen Ethiopian Airlinesin ja viime lokakuussa Indonesiassa pudonneen Lion Airin Boeing 737 Max 8 -koneiden käyttäytymisessä.

Pian koneiden noustua ilmaan niiden lentoradoissa näkyi ”vertikaalisia muutoksia” ja samanlaisia toistuvia liikkeitä, Kanadan liikenneministeri Marc Garneau kertoi New York Timesin mukaan.

Satelliittitiedot olivat Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n mukaan ratkaiseva askel, joka yhdistettynä muihin tietoihin johti päätökseen kieltää lentäminen Boeing 737 Max-koneilla toistaiseksi.

– Tiedot loksahtivat kohdalleen tänään ja teimme päätöksen, FAA:n johtaja Daniel K. Elwell sanoi New York Timesille.

Useat maat olivat ehtineet kieltää lentämisen kyseisillä koneilla tällä viikolla. Euroopan ilmailuviranomaiset julistivat lentokiellon tiistaina.

Aikaisemmin kootut tiedot ovat viitanneet siihen, että Etiopiassa ja Indonesiassa alas syöksyneiden 737 Max 8 -koneiden korkeus­ohjaus­järjestelmän MCAS-toiminnossa olisi ollut vikaa.
MCAS-toiminto tarkkailee lentokoneen kohtauskulmaa, eli siiven ja ilmavirran suunnan välistä suhdetta. Jos kulma nousee liian suureksi, toiminto päättelee koneen olevan vaarassa sakata. Sakkauksessa siiven nostovoima katoaa. Jos MCAS aktivoituu, se pyrkii laskemaan koneen nokkaa muuttamalla korkeusperäsimen asentoa trimmaamalla sitä.


Molempien lentojen tekniset tiedot viittaavat siihen, että lentokoneiden tietokone luuli lentokoneen olevan hurjassa nousussa, vaikka todellisuudessa ne syöksyivät alaspäin. Virheellisen tiedon vuoksi MCAS-järjestelmä saattoi yrittää painaa koneen nokkaa alas, vaikka lentäjät yrittivät tehdä juuri päinvastoin.

Etiopian lento-onnettomuudessa kuoli 157 ihmistä ja Indonesian onnettomuudessa 189.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt