Euroopan lento­turvallisuus­virasto kieltää Boeing 737 Max 8 ja 9 -koneilla lentämisen Euroopassa - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Euroopan lento­turvallisuus­virasto kieltää Boeing 737 Max 8 ja 9 -koneilla lentämisen Euroopassa

Julkaistu: 12.3.2019 19:30, Päivitetty 12.3.2019 21:21

Kielto tulee voimaan tänään tiistaina kello 21.

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on kieltämässä Ethiopian Airlinesin toissapäiväisessä lentokoneturmassa käytetyn Boeingin 737 MAX 8 -konemallin lentämisen Euroopassa. Lisäksi kiellettiin Boeing 737 MAX 9 -konemalli. Kielto tulee voimaan kello 21 Suomen aikaa, kerrotaan liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.

Kielto on kaikkia EU-maita sitova. Se koskee sekä eurooppalaisia lentoyhtiöitä että Euroopan ulkopuolelta alueelle lentäviä yhtiöitä.

Useat Euroopan maat ovat tiedottaneet jo aiemmin päivällä kieltävänsä konemallin käytön. Kiellosta ovat kertoneet muun muassa Britannia, Saksa ja Ranska.

Maahansyöksyssä kuoli yli 150 ihmistä

Taustalla on toissa päivänä tapahtunut onnettomuus, jossa Ethiopian Airlinesin Keniaan matkalla ollut Boeing 737 MAX 8 -kone syöksyi maahan Addis Abeban ulkopuolella pian nousun jälkeen. Turmassa kuoli yli 150 ihmistä. Onnettomuuden syystä ei ole tietoa. Silminnäkijät ovat kertoneet, että koneen peräosa olisi ollut tulessa ennen maahansyöksyä. Lisäksi se oli heittelehtinyt.

Lentoyhtiön johtajan mukaan koneen lentäjä oli ilmoittanut ongelmista ennen turmaa ja oli pyytänyt lupaa kääntyä takaisin.

Kyse oli jo toisesta kerrasta alle puolessa vuodessa, kun Boeingin uutuusmalli joutuu onnettomuuteen. Lokakuussa indonesialaisen Lion Airin Boeing 737 MAX 8 -kone syöksyi mereen vain muutamia minuutteja nousun jälkeen.

Koneen nokka painui automaattisesti alas

Lion Airin turman syyksi on arveltu uusissa 737 MAX -koneissa olevaa ominaisuutta, jossa koneen nokka painuu automaattisesti alas, jos koneen järjestelmät varoittavat sakkauksesta. Koneen kapteeni oli pyytänyt lupaa palata Jakartan lentokentälle hieman ennen koneen putoamista.

Onnettomuustutkijoiden mukaan koneen olisi pitänyt jäädä maahan toistuvien teknisten ongelmien takia. Ainakin kolmella lennolla ennen turmaa ongelmia oli ollut koneen nopeusmittarin kanssa. Lisäksi turmaa edeltäneellä lennolla koneen kohtauskulmasensorissa oli vikaa. Laite vaihdettiin ja kone sai lentoluvan.

Alustavan raportin mukaan turmakone oli pyrkinyt kääntymään 11 minuutin aikana noin 20 kertaa alaspäin. Lopulta lentäjät menettivät koneen hallinnan ja kone syöksyi mereen alle vartti nousun jälkeen.

Norwegian lensi samalla mallilla suomalaisten suosikkilomakohteisiin

Flight Radar24 -sivuston mukaan kyseisellä konemallilla lennetään Helsingistä lukuisiin suomalaisten suosimiin lomakohteisiin kotimaassa, Euroopassa sekä Euroopan ulkopuolella.

Norwegianin Boeing 737 MAX 8 -kone nousemassa Helsinki-Vantaan lentoasemalta heinäkuussa. Yhtiö ilmoitti jo aikaisemmin pitävänsä kyseisen konemallin toistaiseksi poissa käytöstä.

Viimeisen viikon aikana 737 Max 8 -koneella Helsingin ja eri ulkomaan lomakohteiden välillä lennettyjen reittilentojen lista on pitkä. Kyseisen mallisilla koneilla on lennetty ainakin Tukholmaan, Osloon, Kööpenhaminaan, Amsterdamiin, Gdanskiin, Krakovaan, Prahaan, Lontoon Gatwickiin, Gran Canarialle, Malagaan, Teneriffalle, Alicanteen, Varsovaan, Dubliniin ja Agadiriin.

737 Max 8 -konemallia on käytetty myös Norwegianin kotimaan lennoilla. Kohteisiin kuuluu ainakin Oulu, Kittilä, Ivalo ja Rovaniemi.

Etenkin kaukokohteisiin matkustaessa koneen malli voi muuttua myös lentoa vaihtaessa. Norwegian käyttää 737 Max 8 -konemallia esimerkiksi Edinburgh-New York välin lennoilla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?