Dmitri yritti estää Suomi-huijareiden mainostamisen Pietarissa – kauppiaat turvautuivat koviin keinoihin

Julkaistu:

Suomi-brändillä huijaaminen iskee erityisesti iäkkäämpiin ihmisiin.
Pietarissa toimivat kaupunkiaktivistit ovat jo parin vuoden ajan yrittäneet saada kuriin niin sanottuja ”suomalaisia markkinoita”, joilla myydään Suomen maineen varjolla lähinnä kiinalaisia ja turkkilaisia tuotteita.

Kaunis Pietari -yhteisön edustajat ovat esimerkiksi repineet Suomi-huijareiden laittomia katumainoksia alas ja tehneet ilmoituksia poliiseille.

Mikään ei ole kuitenkaan tepsinyt aggressiivisiin kauppiaisiin, joiden toiminta on vain laajentunut sekä Pietarissa että ympäri Venäjän.
Viime viikolla Suomisale-markkinoiden mainosten levittäjät mukiloivat Dmitri Negodinin, joka yritti estää luvattomien mainosten pystyttämistä Pietarissa.

Negodinilla on pahoinpitelystä yhä muistona mustelma nenässä ja avoruhjeita jaloissa. Tapaus tallentui myös valvontakameran videolle.


IS tapasi ensiavusta kotiutuneen Negodinin, joka on huolissaan Suomen nimen hyväksikäytöstä vanhempien venäläiskuluttajien vedättämiseen.

– Ihmiset luulevat, että heille myydään aidosti suomalaista laatua tai että markkinoiden järjestäjät ovat Suomesta. Varsinkin vanhemmat ihmiset menevät helposti tähän huijaukseen, Negodin harmitteli.

Suomalaisella laadulla on Venäjällä hyvä maine jo neuvostoajoista, jolloin moni osti Viola-juuston lisäksi nimenomaan suomalaisia kenkiä ja takkeja.

Negodinin mukaan ”suomalaiset markkinat” ovat jo koko maanlaajuinen huijausketju. Kaukaisimmat Suomisale-markkinat on havaittu Sahalinin saarella ja Kamtshatkan niemimaalla, pitkin koko Venäjän.

– Vanhempani asuvat Tulan alueella, ja sielläkin järjestetään jo näitä valesuomalaismarkkinoita.


Negodinin mukaan markkinat rikkovat useita Venäjän lakeja.

Pop-up-kaupat perustetaan eri paikkoihin päiväksi kerrallaan ja tuotteet myydään vain käteisellä, jotta verottaja ei ehdi myyjien perään eivätkä ihmiset pysty palauttamaan tavaroita takaisin. Markkinoita mainostetaan aggressiivisella kampanjalla lähiseutujen asukkaille, mutta katumainoksille ei hankita lupaa eikä niistä makseta kaupungille.

Takkien ja kenkien väitetään olevan joko Suomesta tai Skandinaviasta, mutta ne on valmistettu pääsääntöisesti Kiinassa ilman mitään Suomi-kytkentää.

Mielikuva edullisuudesta luodaan ilmoittamalla keksityt lähtöhinnat. Todellisuudessa samoja tuotteita on myynnissä venäläisten suosimilla toreilla, joista saman takin tai kengät voi ostaa murto-osalla väitettyyn ”alennushintaan” verrattuna.

Kun IS kävi viikko sitten perjantaina Sadovajan Suomisale-markkinoilla, siellä piipahti myös poliisin edustaja. Poliisin mukaan kaupan paperit näyttivät olevan sinänsä kunnossa, mutta laittomat katumainokset he komensivat poistettavaksi.


Negodin epäilee kuitenkin, että tosiasiassa poliisi suojelee huijarikauppiaita.

– Poliisin välinpitämätön tapa suhtautua tähän ilmiöön kertoo mielestäni paljon, vaikka mitään todisteita suojelusta ei tietenkään ole.

”Suomalaismarkkinoita” vastustavat pietarilaiset kuluttaja-aktivistit ovat kääntyneet myös Suomen Pietarin-pääkonsulaatin puoleen pyytäen, että konsulaatti yrittäisi tehdä ilmiölle jotain.

Lehdistövirkamies Anna Laine vahvistaa IS:lle, että pyyntö on tullut konsulaattiin. Hänen mukaansa Suomella ei ole kuitenkaan keinoja puuttua asiaan.

– Olemme huomanneet, että näitä niin sanottuja suomalaisia tai skandinaavisia markkinoita järjestetään Pietarissa usein. Konsulaatti ei kuitenkaan voi tehdä asialle mitään, sillä vain Venäjän omat viranomaiset voivat valvoa lakien noudattamista Venäjän sisällä, Laine korosti.

Dmitri Negodinin mukaan Suomen konsulaatti voisi ainakin yrittää esittää huolensa Venäjän viranomaisille, onhan kyseessä Suomen maineen harhaanjohtava hyväksikäyttö.

– Ehkä he voisivat kääntyä esimerkiksi Pietarin nykyisen kuvernöörin Aleksandr Beglovin puoleen ja yrittää kiinnittää hänen huomionsa asiaan? Negodin kyseli.

Pietarissa on kritisoitu ”suomalaisia markkinoita” jo aiemminkin, mutta nyt myös paikallisessa mediassa näyttää olevan nousemassa isompi kohu. Syynä lienee Dmitri Negodinin pahoinpitely, joka tallentui valvontakameran videolle.

Näyttää siltä, että osa pietarilaisista kuluttajista luottaa suomalaiseen laatuun niin, että he menevät helposti lankaan.


Perjantaisilla markkinoilla kävi erityisesti ikäkkäämpiä ihmisiä, jotka sovittivat ahkerasti takkeja ja kenkiä. Anna Fjodorova havahtui vasta toimittajien läsnäolon ansiosta siihen, että tekeillä oli jotain erikoista.

– Olipa hyvä, että tapasin teidät täällä. Muuten olisin uskonut koko tarinan, Fjodorova sanoi.

Suomisale-kaupan ulkopuolella bussia odotellut Olga Derevenets kertoi puolestaan tajunneensa jo aiemmin, että kyse on vedätyksestä.

– Olen joskus käynyt vastaavilla markkinoilla enkä enää jalallani astu. Siellä ei mikään edes haise suomalaiselle, Derevenets sanoi.