Ulkomaat

National Enquirer rikkoi hiljaisuuden – maailman rikkain mies syyttää lehteä kiristyksestä

Julkaistu:

Amazonin perustaneen Jeff Bezosin mukaan tabloidilehti National Enquirer ja sen emoyhtiö yrittivät kiristää häntä intiimeillä valokuvilla.
Maailman rikkain mies, verkkokauppayhtiö Amazonin toimitusjohtaja Jeff Bezos väitti yöllä Suomen aikaa julkaistussa blogitekstissä, että tabloidilehti National Enquirer yritti kiristää häntä. Bezosin mukaan lehden emoyhtiö American Media Inc (AMI) oli uhkaillut häntä intiimien valokuvien julkaisemisella, mikäli Bezos ei lopettaisi tutkintaa siitä, miten AMI ja National Enquirer olivat saaneet haltuunsa Bezosin ja tämän salarakkaan välisiä viestejä.
AMI rikkoi hiljaisuuden perjantai-iltapäivänä Suomen aikaa julkaisemalla niukkasanaisen tiedotteen, jonka mukaan yhtiö uskoo noudattaneensa lakia Bezosin yksityiselämästä uutisoidessaan, Reuters uutisoi. Lisäksi yhtiö sanoo neuvotelleensa Bezosin kanssa ”kaikkien asioiden ratkaisemisesta hyvässä hengessä”. AMI totesi myös selvittävänsä Bezosin väitteitä kiristyksessä ja ryhtyvänsä tarvittaviin toimenpiteisiin.

Yhtiö ei kommentoinut muiden henkilöiden väitteitä National Enquirerin kiristysyrityksistä tai AMI:n uhkauksista. Yhtiö ei myöskään kommentoinut Bezosin väitteitä siitä, että moni muu oli joutunut samanlaisen painostuksen kohteeksi kuin hän.

Muun muassa New Yorkerille kirjoittava Ronan Farrow kertoi Twitterissä joutuneensa itse kiristysyrityksen kohteeksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Minä ja ainakin toinen tunnettu journalisti, joka on ollut mukana uutisissa liittyen National Enquirerin ja (Donald) Trumpin välisiin järjestelyihin johti samankaltaisiin ”lopeta kaivelu tai tuhoamme sinut” -kiristysyrityksiin AMI:n taholta. (En reagoinut, koska en ikinä tee sopimuksia niiden kanssa, joista kirjoitan), Farrow twiittasi nimeämättä toista toimittajaa.
National Enquirer osti Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin vaalikampanjan aikana tarinan naiselta, joka väitti olleensa salasuhteessa Trumpin kanssa. Lehti ei kuitenkaan koskaan julkaissut artikkelia. Trumpin asianajaja Michael Cohen oli järjestelyn takana. Cohn on väittänyt Trumpin olleen tietoinen siitä, että nainen ostettiin hiljaiseksi.
AP:n entinen toimittaja Ted Bridis puolestaan kertoi AMI:n ja National Enquirerin asianajajien yrittäneen saada uutistoimistoa olemaan julkaisematta artikkelia liittyen tabloidin ja Trumpin yhteydestä. Bridis ei tarkentanut, miten asianajajat yrittivät vaikuttaa jutun julkaisuun.
The Daily Beast puolestaan kertoi Bezosin kertomaa kiristysyritystä koskeneessa artikkelissa, että lehti ja sen työntekijät olivat saaneet uhkauksia AMI:n asianajajilta. The Daily Beast uutisoi tammikuun lopussa Bezosin turvallisuuskonsultin Gavin de Beckerin epäilevän, että National Enquirerin päätöksellä julkaista Bezosin ja tämän rakastajattaren viestit oli poliittinen motiivi.

Lehden mukaan uhkaukset esitettiin juttuprosessin aikana. Lehti ei tarkenna, millaisesta uhkailusta oli kyse.