Legendaarinen Boeing 727 -kone lensi viimeisen kaupallisen lentonsa – kaksi ilmailuhistorian suurinta mysteeriä kytkeytyy konetyyppiin

D.B. Cooperin tapaus ei olisi ollut mahdollinen ilman Boeing 727-100 -mallin erikoista yksityiskohtaa. Boeing 727-223 puolestaan katosi jäljettömiin sen jälkeen, kun se oli noussut ilman lupaa Angolasta.

29.1.2019 15:56

Legendaarinen Boeing 727 -matkustajakone lensi hiljattain viimeisen kaupallisen lentonsa, CNN uutisoi. Kyse oli iranilaisen Aseman Airlinesin Boeing 727-200 Advanced -mallin koneesta, joka lensi Zahedanista Teheraniin.

Kolmemoottorisen, kapearunkoisen Boeing 727-100:n ensilento oli syyskuussa 1963 ja se aloitti liikennöinnin seuraavana vuonna. Koneen valmistus lopetettiin vuonna 1984. Siihen mennessä matkustajakoneita oli valmistettu jo 1 831.

727-100 -konetyyppiä seurannut 727-200 -malli aloitti liikennöinnin vuonna 1967. Sitä seurannut Advanced-malli puolestaan lensi ensimmäisen kerran vuonna 1972.

Moni yhdistää Boeing 727 -mallin lentokonekaappaukseen, jossa Dan Cooper -nimellä esiintynyt mies kaappasi matkustajakoneen marraskuussa 1971 ja myöhemmin hyppäsi siitä kolmen kilometrin korkeudessa kadoten jäljettömiin. Uskomattoman paon mahdollisti erikoinen yksityiskohta Boeing 727-100 -konetyypissä.

Poliisin julkaisemat artistin piirrokset D.B. Cooperiksi epäillystä miehestä.

Tapahtumat saivat alkunsa, kun Dan Cooper -nimeä käyttänyt mies nousi Northwest Orient Airlinesin matkustajakoneeseen Oregonin Portlandissa, Yhdysvalloissa 24.11.1971. Väärinkäsityksen vuoksi lehdistössä miestä kutsuttiin D.B. Cooperiksi.

Mies antoi lentoemännälle lapun, jossa kertoi kantavansa mukanaan pommia ja kaappaavansa lentokoneen. Lentoemännän oli istuttava miehen viereen.

Kangaskassi, joka sisälsi yhden laskuvarjoista, jotka annettiin Dan Cooperille.

Mies vaati neljä laskuvarjoa ja 200 000 dollaria 20 dollarin seteleinä itselleen. Koneen määränpäässä Seattlessa mies vapautti 36 matkustajaa ja osan henkilökunnasta saatuaan kaiken vaatimansa. Seattlesta mies vaati lentämään kohti etelää.

Mies käski lentämään kohti Renoa noin kolmen kilometrin korkeudessa. Konetta ei saanut paineistaa.

Dan Cooper irroitti kravattinsa ennen kuin hyppäsi koneesta. Kravatista on saatu dna-näyte, mutta toistaiseksi sitä ei ole kyetty yhdistämään kehenkään.

Seattlen ja Renon välillä kaappari hyppäsi koneesta. 727-100:n ominaisuuksiin kuului, että sillä pystyi lentämään hitaalla matkalentonopeudella sakkaamatta ja sen perästä saattoi hypätä ilman, että joutui liian lähelle suihkuvirtausta. Peräluukun portaat saattoi myös laskea alas lennon aikana.

Kaapparin henkilöllisyys ei koskaan selvinnyt ja FBI lopetti tapauksen tutkinnan vuonna 2016. Boeing muutti koneen muotoilua kaappauksen jälkeen, jotta vastaavanlainen ei olisi enää mahdollista.

Helmikuussa 1980 8-vuotias Brian Ingram löysi Columbia-joen rannalta kaapparin lunnasrahoja. Viranomaisten mukaan rahat eivät kuitenkaan olleet olleet samassa paikassa kaappauksesta lähtien.

D.B. Cooper -tapaus ei ole kuitenkaan ainoa tunnettu ilmailumysteeri, johon liittyy Boeing 727 -lentokone.

Auringon laskettua 25.5.2003 American Airlinesille aikoinaan kuulunut matkustajakone lähti yllättäen rullaamaan kohti kiitotietä Luandan kansainvälisellä lentokentällä Angolassa. Koneen kyydissä oli tiettävästi amerikkalainen lentokoneinsinööri Ben Charles Padilla ja todennäköisesti myös hänen apurinsa, kongolainen John Mikel Mutantu.

Kummallakaan ei ollut lentolupakirjaa lentää kyseistä konetta, News.com.au kertoi viime vuonna julkaistussa artikkelissa. Padillalla oli ainoastaan lupa lentää kevyttä lentokonetta. Lisäksi Boeing 727 -kone vaatii tyypillisesti kolme asiantuntevaa lentäjää. Onkin spekuloitu, että kyydissä olisi saattanut olla kolmaskin mies.

Angolassa kadonnut Boeing 727-223 kuului aiemmin American Airlinesille. Kuva otettu Chicagon kansainväliseltä lentokentältä toukokuussa 1989.

Lentokoneessa ei ollut valoja eikä sen transponderi toiminut. Lentäjä ei ollut yhteydessä lennonjohtoon.

Kone nousi ilmaan ja käänsi nokan kohti Atlantin valtamerta. Lentokone ja sen kyydissä olleet miehet katosivat jäljettömiin.

Lentokoneen omisti katoamishetkellä floridalainen Aerospace Sales and Leasing. Se oli vuokrattu kuljettamaan dieseliä timanttikaivoksille, Air&Space-lehti kertoi vuonna 2010. Suurin osa koneen matkustajien penkeistä oli poistettu ja koneessa oli 10 polttoainetankkia.

Ennen katoamista koneella ei kuitenkaan ollut lennetty yli vuoteen ja lisäksi se oli kerryttänyt neljän miljoonan dollarin edestä lentokenttämaksuja. Konetta oltiinkin uudistamassa toisen lentoyhtiön, IRS Airlinesin, käyttöön.

FBI:n lisäksi kadonnut lentokonetta ja Ben Charles Padillaa etsi muun muassa CIA.

Koneen kadottua heräsi epäilykset siitä, että lentokonetta saatettaisiin käyttää terrorismiin. Toisen teorian mukaan kyse oli vakuutuspetoksesta. Koska konetta tai sen miehistö ei ole koskaan löydetty, katoamisen syy on jäänyt hämärän peittoon.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?