rac

10 vuotta Hudson-joen uskomattomasta pakkolaskusta – ”Meidät riuhtaistiin takaisin elämään”

Julkaistu:

Yhdysvalloissa on muisteltu jälleen ”Hudsonin ihmettä”, lentokapteeni Chesley Sullenbergerin pakkolaskua Hudson-jokeen.
– Tässä puhuu kapteeninne. Valmistautukaa törmäykseen.

Sanat ovat iskostuneet jokaisen US Airwaysin lennolla 1549 olleen matkustajan mieleen. Kyseessä olivat ensimmäiset ja ainoat sanat, joilla lentokapteeni Chesley Sullenberger ehti tervehtiä kyydittäviään 15. tammikuuta 2009, kun hänen ohjaamansa Airbus 320 oli noussut lentoon New Yorkin LaGuardian lentokentältä.

Hetkeä aiemmin matkustajat olivat tunteneet, kuinka kone oli notkahtanut rajusti moottorien sammuessa. Matkustamoon oli pöllähtänyt savua, joku oli huutanut peloissaan.

Ohjaamossa kapteeni Sullenbergerille ja perämies Jeffrey Skilesille oli selvinnyt nopeasti, että kone oli vapaassa liidossa, ilman työntövoimaa. Sullenberger teki kääntöliikkeen kohti etelää palatakseen LaGuardialle, mutta totesi, että paluu ei onnistuisi lentämättä tiheästi asutun alueen yli. Kenttä oli myös kaukana, kuten myös muut alueen kentät Teterboro ja Newark.

– Liian kaukana, liian matalalla, liian hidas, luetteli Sullenberger myöhemmin tutkijoille.


Joesta tuli pelastus

Hetkeä aiemmin hän oli tokaissut Skilesille, kuinka kaunis Hudson-joki olikaan sinä aamuna.

Loppu on historiaa, josta syntyi Miracle on Hudson, Hudsonin ihme, kun Sullenberger suoritti onnistuneen laskeutumisen jokeen ja 150 matkustajaa ja viisi miehistön jäsentä poimittiin sen siiviltä jokilaivoihin ennen rungon vajoamista viisiasteiseen veteen.


Tapausta on jälleen muisteltu Yhdysvalloissa, kun siitä tiistaina tuli kuluneeksi tasan kymmenen vuotta. Sullenbergeristä tuli palvottu sankari ja legenda, mutta jotkut matkustajat kokivat pitkään pelkoja.

Time-lehden haastattelema matkustaja Steve O’Brien, 54, kertoi ensimmäisen vuoden olleen rankka.

– Harhailin, en voinut keskittyä, olin kärsimätön. Elämän ja kuoleman välissä on vain pieni kaistale ... ja me olimme jo sillä kaistaleella, kunnes meidät riuhtaistiin takaisin elämään.

Nykyisin hän tarkistaa aina lentäessään, missä hätäuloskäynnit ovat. Eikä juuri kykene nukkumaan koneessa.

– Jos tulee töyssy, pelko tulee takaisin ja paine iskee rintaan, hän kuvaili.


”Minusta tuli parempi isä”

Monille pelastus toi uuden elämän.

Tripp Harris, 47, kertoi Timelle, kuinka hänen mieleensä iskostui kuolemanpelon hetkellä yksi ajatus: hänen vaimonsa ja tuolloin kaksivuotias poikansa.

– Pystyin ajattelemaan vain asioita, jotka menetän. Se muutti elämääni perusteellisesti.

Hän hellitti työntekoaan ja alkoi viettää enemmän aikaa perheensä kanssa, keksi seikkailuja.

– Minusta tuli parempi isä, parempi aviomies, Harris sanoi Timen haastattelussa.

Sankareita syntyi myös pelastustöissä. Jokilaivuri Vincent Lombardi kuvaili Reutersin haastattelussa surrealistista näkyä koneelle saapuessa, kun siivillä odottavat ihmiset näyttivät ikään kuin seisovan veden päällä.

Hänen alukselleen pelastettiin lopulta 56 ihmistä. Lombardin piti taiteilla alus paikalleen ja pitää se siinä kolhimatta lentokonetta samaan aikaan kun miehistö noukki matkustajat pelastustikkailla siiveltä turvaan. 24 minuuttia hätälaskun jälkeen viimeinenkin ihminen oli paikalle saapuneilla aluksilla.


Malja Sullylle ja pelastukselle

Onnettomuuden syy sälytettiin hanhiparven niskaan, kun koneeseen törmänneet linnut olivat rikkoneet moottorit. Sullenberger sai puhtaat paperit jokeen laskeutumisesta, kuten Tom Hanksin tähdittämässä Clint Eastwoodin Sully-elokuvassa myöhemmin dramatisoitiin. Kone olisi lentosimulaatioiden mukaan päässyt takaisin LaGuardiaan, mutta se olisi edellyttänyt, että kapteeni olisi tehnyt päätöksen sekunneissa moottoririkon jälkeen. Sellaisen todettiin olleen inhimillisesti mahdotonta.


Oikea Sully jäi eläkkeelle seuraavana vuonna ja palkattiin myöhemmin CBS-tv-kanavan lentoasiantuntijaksi. Hän on kerännyt palkintoja ja kunnianosoituksia roppakaupalla.

Etenkin taannoisilta matkustajiltaan. Osa heistä kokoontui tiistaina jälleen yhteen Pohjois-Carolinan Charlottessa sijaitsevassa ilmailumuseossa, jossa Hudsoniin pudonnut Airbus on nykyisin nähtävillä.

Museon kotisivujen nettikamerat olivat suljettuina. Ennakkotietojen mukaan yksityistilaisuuden osanottajat nostivat maljan tasan kello 15.31, kun pakkolaskusta tuli kuluneeksi minuutilleen 10 vuotta.