Ulkomaat

Kasettisoittimeen piilotettu Semtex-pommi räjäytti Boeing 747 -jumbon ja pikkukaupunkiin alkoi sataa ruumiita – silminnäkijä kertoo Lockerbien terrori-iskusta

Julkaistu:

30 vuotta sitten tehty, 270 ihmistä surmannut Lockerbien pommi-isku elää yhä kauhunäkyinä sen kokeneiden muistoissa.
Peter Giesecke asui rauhallisella Rosebankin alueella Lockerbien kaupungin itäosassa. Perheen kolme lasta olivat menneet sänkyyn, kun juuri ennen kello 19:ää Peter kuuli syvää jyrinää.

Hän näki etuikkunastaan kuinka kirkas valo putosi alas taivaalta ja räjähti läheisellä Sherwood Crescentin alueella. Hetken kuluttua Peterin takapihalta kuului suunnaton rysäys. Sähköt katkesivat ja perhe jäi pimeään.

– Lapset ryntäsivät kirkuen portaat alas. Joka puolella oli lasin pirstaleita ja romua. Otin taskulampun ja valaisin sillä ulos.

Ilmassa leijui vahva kerosiinin löyhkä ja piha oli romun peitossa. Mutta hirvittävin näky olivat ruumiit.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ruumiita lojui pensasaidan päällä, niitä oli ikkunan edessä pihalla. Joka paikka oli täynnä ruumiita, kuvaili Peter, jonka mieleen tallentui näky aidan päällä olevasta tytöstä.

– En koskaan unohda sitä tyttöä. Hänelle oli sininen villapusero.

Peter Giesecke muisteli äsken BBC:lle tapahtumia 30 vuoden takaa verisimmästä Britannian maaperällä tehdystä terrori-iskusta.

Skotlantilaisessa Lockerbien pikkukaupungissa tuo päivä ei koskaan unohdu.

Pan Amin jumbojetti Boeing 747-121 räjähti Lockerbien yllä 21. joulukuuta 1988. Kaikki koneessa olleet sekä 11 Lockerbien asukasta kuolivat. Yhteensä 270 ihmistä.

Pan Amin lento 103 oli noussut ilmaan Lontoon Heathrow’n lentokentältä suunnaten kohti määränpäätään New Yorkia. 38 minuutin lennon jälkeen kone oli Skotlannin yllä 9 500 metrin korkeudessa ja suuntasi loivasti länteen kohden Atlanttia.

Sitten PA103 katosi lennonjohdon tutkasta. Koneen sijaan ruudulla näkyi viisi eri suuntaan hajoavaa pistettä.

Lentäjä ei ollut tehnyt hätäilmoitusta, radioyhteys oli myös katkennut.


Vain 46 sekuntia myöhemmin koneen irti räjähtänyt nokkaosa ohjaamoineen rysähti niitylle 3,6 kilometriä Lockerbiesta.

Loppuosa 747-jumbosta kääntyi jyrkkään syöksyyn. Vajaan 6 kilometrin korkeudessa siivet repesivät irti rungosta ja rysähtivät polttoainetta täynnä olevin tankein Sherwood Crescentin asuinalueen talojen päälle.

91 tonnia polttoainetta räjähti massiiviseksi tulipalloksi aiheuttaen 47 metriä pitkän kraaterin. 23 kilometrin päässä ollut seisminen mittausasema rekisteröi maan tärähtäneen pienen maajäristyksen, 1,6 magnitudin voimalla.

Kymmenet talot tuhoutuivat tai vaurioituivat. Yksitoista asukasta kuoli. Eräitä heistä ei koskaan löydetty.

Koneen takaosa, jossa olivat suurin osa matkustajista, rysähti Peter Giesecken kotitalon taakse.

Paikallinen poliisi George Stobbs oli kotona vaimonsa kanssa Lochmabenissa 6,5 kilometriä Lockerbiesta kun he kuulivat räjähdyksen. Heti kun hän sai tietää lentoturmasta, riensi Stobbs paikalle. Hän yritti selvittää turman laajuutta.

– Kun saavuin Rosebankiin näin osan koneen rungosta hautautuneen puutarhaan. Se oli leikannut irti osan talosta. Rungon sisällä oli paljon ihmisiä. Kukaan ei ollut poistanut vielä ruumiita. Siitä osasta konetta löydettiin lopulta 60 henkilön ruumiit.

Seuraavaksi hän paikansi niitylle iskeytyneen koneen nokkaosan, joka oli kyljellään, puoliksi tuhoutuneena. Ikkunat olivat yhä ehjät ja yhdestä kulmasta katsoessa ”se ei näyttänyt niin pahalta”.

– Mutta kun kiersi toiselle puolelle, niin edessä oli kilometreittäin johtoja ja ihmisiä kiinni istuimissaan. Se oli hirvittävä sotku.


Koneen hylyn kappaleet, ruumiit ja jopa matkustajien mukana olleet joululahjat olivat levinneet 2 200 neliökilometrin laajuiselle alueelle.

Entinen kuorma-autokuski Mark Herridge oli yksi vapaaehtoisista, jotka etsivät iskun uhreja. Kolmetoista kilometriä ohjaamon maahansyöksypaikasta hän havaitsi pienen tytön ruumiin pensasaidan vierestä.

– Näin heti, että se on lapsi, pieni tyttö punaisessa asussa. Minun täytyi kääntää katseeni pois. Hän lojui pensaiden vieressä kasvot ylöspäin, lähes vahingoittumattoman näköisenä.

Tyttö oli 3-vuotias Suruchi Rattan, joka oli matkalla äitinsä Gariman ja pikkuveljensä Anmolin kanssa takaisin kotiin perhehäistä New Delhistä.

Perhe oli noussut koneeseen jo sen ensimmäisellä lento-osuudella Frankfurtista Lontooseen. Matkalla hän oli kertoillut iloisena setänsä häistä takanaan istuneelle miesmatkustajalle.

Jokin aika Lockerbien isku jälkeen ilmestyi kaupungintalon eteen kukkapuska, jossa oli lappu ja teksti: ”Pienelle puna-asuiselle tytölle, joka teki matkani Frankfurtista niin hauskan: Sinä et olisi ansainnut tätä”.


Kylmäävä ennakkovaroitus Suomesta

Onnettomuustutkijat löysivät koneen pirstaleiden seasta ajastimen sekä osia piirilevystä, jotka viittasivat pommiin. Myöhemmin selvisi, että 450 grammaa Semtex-muoviräjähdettä sisältänyt pommi oli piilotettu kasettisoittimeen, joka oli salkussa koneen etuosan rahtitilassa.



Alkoi jahti pommin asettajan selvittämiseksi. Pian syyttävä sormi osoitti Libyaan, jota johti tuolloin diktaattori Muammar Gaddafi. Yhdysvaltain ja Libyan välit olivat äärimmäisen kireät Yhdysvaltain pommitettua Libyaa kostoksi terrori-iskusta 1986. Tämän jälkeen Gaddafi oli hautonut vastaiskua Yhdysvalloille.

Vain kaksi päivää Lockerbien iskun jälkeen paljastui, että Yhdysvaltain ilmailuvirasto FAA oli joulukuun alussa varoittanut mahdollisesta pommi-iskusta.

Yhdysvaltain Helsingin-suurlähetystöön oli 5. joulukuuta soittanut arabialaisittain murtaen puhunut mies ja kertonut, että Frankfurtista seuraavan kahden viikon aikana lähtevä New Yorkin -lento räjäytettäisiin.

Mies oli väittänyt kuuluvansa palestiinalaisten Abu Nidal -terroristijärjestöön. Mies kertoi, että suomalainen nainen veisi tietämättään pommin lentokoneeseen.

Suojelupoliisi on myöhemmin kertonut, että Abu Nidal -järjestön kenttäpäällikkö oleili Suomessa. Hänellä oli Suomen passi ja hän oli naimisissa suomalaisen naisen kanssa. Miehen jäljiltä löytyi huomattava asekätkö läheltä Arlandan lentokenttää Tukholmassa.

Lockerbien iskun valmistelijoiksi nimettiin 1991 kaksi libyalaista tiedusteluagenttia. Libya kieltäytyi aluksi luovuttamasta epäiltyjä, mutta neuvottelujen ja YK:n pakotteiden seurauksena miehet joutuivat oikeuden eteen Hollannissa. Tammikuussa 2001 toinen heistä, Abdel Baset al-Megrahi tuomittiin elinkautiseen vankeuteen. Toisen osalta syyte hylättiin.

Skotlantilainen oikeus päätti vapauttaa Al-Megrahin 2009, kun tällä todettiin parantumaton syöpä. Hän kuoli kolme vuotta myöhemmin. Al-Megrahi on toistaiseksi ainoa iskusta tuomittu henkilö.

Viisitoista vuotta kestäneen taloussaarron jälkeen myönsi Libya 2003 ottavansa vastuun tapahtuneesta. Libya oli myös tarjonnut yhteensä 2,7 miljardin dollarin korvaukset uhrien omaisille.

Osa lennon 103 pirstaleista on tänään romuttamon takapihalla Tattershallissa Lontoosta pohjoiseen. Vääntyneen metallin joukosta voi yhä tunnistaa Pan Amin sinivalkoisen logon.


Sattuma pelasti julkkikset

Tuhoisalla lennolla 103 piti olla mukana myös useita julkkiksia, mutta he säästyivät kuolemalta sattumien vuoksi.

Sex Pistols -yhtyeen laulaja Johnny Rotten oli vaimoineen varannut ensimmäisen luokan liput lennolle. Pariskunnan oli tarkoitus lähteä romanttiselle joululomalle. Nora-vaimon matkalaukun pakkaaminen kuitenkin venähti.

–Noran ja minun pitäisi olla nyt kuolleita. Missasimme lennon vain, koska Nora ei ehtinyt pakata ajoissa.

–Kun myöhemmin tajusimme tapahtuneen, niin katsoimme toisiamme ja jalkamme olivat pettää, Johnny Rotten kertoi.

Toinen lennolta pois jäänyt oli näyttelijätär Kim Cattrall, joka sittemmin nousi tähdeksi Sinkkuelämää-sarjassa.

Hän vaihtoi lentonsa viime tipassa, kun hoksasi unohtaneensa ostaa äidilleen lupaamansa teekannun Harrods’ilta.

Myös tunnetun R&B-ryhmä The Four Topsin neljän jäsenen piti palata lennolla Yhdysvaltoihin Euroopan-kiertueensa jälkeen. Kaksi vuotta sitten yksi jäsenistä paljasti, että he joutuivat perumaan lähdön tv-ohjelman nauhoituksen vuoksi.

Uransa huipulla ollut tenniksen ruotsalainen maailmantähti Mats Wilander on myös kertonut, että hänellä oli varattuna lippu lennolle, mutta hän ei noussut koneeseen.

Lähteet: BBC, Daily Mail, The Sun, News.com.au