Ruotsalaisessa tukikohdassa säilytetään synkkää palaa Itämeren historiasta – edes sotilaat eivät halua nähdä sitä - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Ruotsalaisessa tukikohdassa säilytetään synkkää palaa Itämeren historiasta – edes sotilaat eivät halua nähdä sitä

Ulkomaalaisten tunkeutumalla sotilassaarella säilytetään Estonia-turman synkkämaineista syypäätä.

Kaksi ulkomaalaista henkilöä tunkeutui sunnuntain vastaisena yönä Ruotsin laivaston tukikohtaan Muskön saarella Haningessa. Saarella säilytetään Estonian keulavisiiriä.­

3.12.2018 14:43

Kaksi ulkomaalaista henkilöä tunkeutui sunnuntain vastaisena yönä Ruotsin laivaston tukikohtaan Muskön saarella Haningessa, Tukholman eteläpuolella. Vartijan ampuman varoituslaukauksen jälkeen kiinniotetut henkilöt ovat väittäneet olevansa bunkkereista kiinnostuneita turisteja, jotka luulivat ettei tukikohta ole enää sotilaskäytössä.

Julki ei ole vielä tullut, miksi belgialainen ja britti pyrkivät alueelle keskellä yötä.

Muskössä on yhä jäljellä laivaston toimintaa. Yksi saaren kiinnostavimmista esineista on Estonia-laivan keulavisiiri, jonka irtoaminen 1994 aiheutti 852 ihmisen kuoleman Itämerellä.

Visiiri nostettiin yli 70 metrin syvyydestä pian turman jälkeen.­

Visiiristä suunniteltiin muistomerkkiä, mutta toistaiseksi sitä säilytetään katoksessa.­

Estonia upposi keulavisiirin repeydyttyä irti laivasta kovassa myrskyssä.­

Visiiri nostettiin yli 70 metrin syvyydestä pian turman jälkeen ja sijoitettiin ensin Hankoon. Syksyllä 1999 se lahjoitettiin Ruotsin merihistorialliselle museolle. Ensin visiiri oli Södertäljessä, mutta siirrettiin Muskön tukikohtaan.

Visiiristä suunniteltiin muistomerkkiä, mutta hanke kohtasi myös vastustusta.

Syyskuussa 2005 visiirin ympärille valmistui ilmastoitu katosrakennelma, jota ylläpitää Ruotsin puolustusvoimien rakennusvirasto.

Pelkästään tuuli ja sateet eivät ole ainoa syy siihen, että visiiriä säilytetään Muskössä katoksen alla. Alueen työntekijät eivät halua katsella joka päivä metallimöhkälettä, joka symboloi satojen ihmisten kuolemaa.

Tutkintakomission mukaan Estonia upposi, koska keulavisiirin lukituslaitteet eivät kestäneet ankaraa merenkäyntiä. Laitteiden olisi pitänyt olla monin verroin vahvempia.

Turman jälkeen Suomessa asennettiin kolmas portti kaikkiin keulaportilla varustettuihin aluksiin. Nykyään lukituslaitteiden mitoitukset ovat jo rakennettaessa eri luokkaa kuin ennen Estoniaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?