IS Zimbabwessa: Kyläpäällikkö kuuli taivaalta ensin outoa ääntä, ja kohta suomalaisia kuljettanut lentokone syöksyi tuhoon – ”Tähän putosi siipi”, Jonas Mupange näyttää - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

IS Zimbabwessa: Kyläpäällikkö kuuli taivaalta ensin outoa ääntä, ja kohta suomalaisia kuljettanut lentokone syöksyi tuhoon – ”Tähän putosi siipi”, Jonas Mupange näyttää

Julkaistu: 30.11.2018 6:55, Päivitetty 30.11.2018 10:35

Neljää suomalaismatkustajaa kuljettanut pienkone syöksyi maahan Zimbabwen kaakkoisosassa viikko sitten perjantaina. Kaikki koneessa olleet kuolivat. IS:n avustaja Nkosana Dlamini kävi turmapaikalla tapaamassa silminnäkijöitä.

Suurin osa noin 400 kilometrin päässä Hararesta kaakkoon päin sijaitsevan zimbabwelaiskylän asukkaista ei ole eläessään nähnyt lentokonetta läheltä.

Itse asiassa monet pystyvät tuskin kuvailemaan lentokoneita muuten kuin kiehtoviksi ja pieniksi metalliselta näyttäviksi linnuksi, joita lentää usein kaukana heidän olkikattoisten kotiensa yläpuolella.

Monien ensimmäinen konkreettinen kokemus lentokoneista olikin viime perjantaina, kun ilmassa palasiksi hajonneen koneen osia levisi taivaalta heidän kotiseuduilleen, yli neliökilometrin laajuiselle alueelle aivan heidän kotiensa lähelle.

Kyseinen lentokone oli kovaonninen Cessna S206, jossa oli neljä Suomen kansalaista ja paikallinen pilotti.

Jonas Mupange kuvailee olleensa kotonaan, kun normaalien ylitse lentävien lentokoneiden äänten sijaan koneen moottorista kuului voimakasta ja terävää vaikerrusta.

Lähes välittömästi kone teki ilmassa rajuja pyörähdyksiä kohti maata ja samaan aikaan siitä sinkoutui irtoavia osia ympäriinsä.

– Tähän putosi siipi, kertoo Jonas Mupange, kylän päällikkö, ja osoittaa noin sadan metrin päässä kotoaan olevaa paikkaa.

Kylän päällikkö Jonas Mupange näyttää löytämäänsä ohjaamon lasipalaa.

Kylän päällikkö Jonas Mupange näyttää löytämäänsä ohjaamon lasipalaa.

Kovin kaukana tästä ei ole paikka, jossa toinen kyläläinen Elias Chimombe näyttää bensatankin putoamispaikkaa. Etäisyyttä siiven putoamispaikkaan on vain noin 50 metriä.

Turman jälkeen ilmailuviranomaisia ja muita tutkijoita saapui keräämään hylyn osia kuorma-autoon. Viranomaiset valmistautuivat pitkäksi ennakoituun tutkintaan, jonka tarkoitus on selvittää onnettomuuteen johtaneet syyt.

Tämä ei kuitenkaan ole pysäyttänyt kyläläisiä esittämästä omia amatöörinäkemyksiään siitä, mikä aiheutti tapauksen.

– Bensatankin sisällä ei ollut mitään. Uskon yhä, että koneeseen on voinut tulla vaivihkaa polttoainevuoto ennen putoamista, sanoo Chimombe.

Vain minuutteja putoamisen jälkeen noin 600 murrosikäistä koululaista opettajineen parveili lähellä tapahtumapaikkaa. Osa oli varovaisen innostuneita pidellessään käsissään pieniä, lentokoneesta irronneita osasia.

Kuvituskuva

Into laantui nopeasti. Näky turmapaikalla järkytti.

Maan halki Buffalo Rangelta Victorian putouksille matkalla olleet matkustajat olivat olleet turvavöissä ja paiskautuneet kiviseen ja mäkiseen maastoon. Koneesta jäljellä oleva osa jäi kiinni puiden latvoihin ja mäkisessä maastossa oleviin kiviin.

Jos kyseessä ei olisi ollut metsäinen vuorenrinne, uhrit olisivat voineet vyöryä rajusti mäen alas asti.

Vierailun aikana paikalta on jo siivottu suurin osa hylkyyn kuuluvasta tavarasta. Siinä apuna olivat paikalliset koululaiset, jotka kävivät läpi aluetta ja toimittivat osia viranomaisille.

Ilmassa on silti leijunut kysymyksiä siitä, veivätkö kyläläiset tapahtumapaikalta uhreille kuuluneita arvoesineitä. Zimbabwen poliisi on kiistänyt väitteet ja sanonut löytäneensä 400 Yhdysvaltain dollaria käteistä sekä muita asiakirjoja tapahtumapaikalta.

Jotkut taikauskoisista kyläläisistä ovat toteuttaneet riittejä puhdistaakseen alueen ”epätavallisen” onnettomuuden jälkeen.

Buffalo Rangen lentokenttä.

Buffalo Rangen lentokenttä.

Lentokentälle ei päästetä kuvaamaan

Poliisilta tai muilta viranomaisilta ei ole tihkunut lisätietoja suomalaisten matkasta. Epäonninen lentokone lähti matkaan Buffalo Rangen lentokentältä, joka sijaitsee noin 70 kilometrin päässä turmapaikalta. Kuvaaminen paikalla kiellettiin, mutta kuvia onnistui ottaa ennen vartioiden väliintuloa.

– Menkää takaisin Harareen ja hankkikaa kuvauslupa siviili-ilmailun johtajalta tai vastuussa olevalta ministeriltä, eräs lentokentän henkilökuntaan kuuluvista sanoi.

– Teidän olisi pitänyt tulla aiemmin tänään, kun kaikki lentokoneen osat kuljetettiin tämän lentokentän kautta Harareen, kuiskaa yksi vartijoista.

Seuraavaksi yritimme tavoittaa lentäjän perhettä paikallisten avustuksella. Sokeriruo’on tuotantoon keskittyvällä Triangelin alueella baarit olivat alkuillasta lähes autioita, mutta yksi henkilö suostui auttamaan ja soitti muutamia puheluja selvittääkseen, missä safarien järjestäjä asui.

Asuinpaikka ei selviä tarkasti, mutta erään baariasiakkaan mukaan matka paikalle on hyvin vaarallinen. Tiet ovat mutaisia ja alueella liikkuu paljon villieläimiä.

– Sitä paitsi he ovat hyvin tarkkoja ilta- ja yöaikaan tapahtuvista vierailuista. He pelkäävät, että saatatte järkyttää villieläimiä ja päätyä niiden ruokalistalle, yksi asiakas totesi.

Vainajat vietiin Masvingo Provincial -sairaalan ruumishuoneelle.

Vainajat vietiin Masvingo Provincial -sairaalan ruumishuoneelle.

Ruumiit tuhkattuina Suomeen

Lentoturmassa menehtyneiden ruumiit palautetaan tuhkattuina Suomeen, kertoo Suomen Zimbabwen-konsuli James Ward.

– Tietojeni mukaan kaksi uhreista on viety hautaustoimistoon. Muista en tiedä. Asia on nyt vakuutusyhtiön hoidossa, joten en siksi voi kommentoida enempää.

Wardin mukaan ruumiit krematoidaan ja toimitetaan Suomeen haudattaviksi.

Poliisin tiedottaja Paul Nyathi kertoo Zimbabwen siviili-ilmailuviranomaisen (CAAZ) vastaavan turman tutkinnasta.

– He olivat Zimbabwessa metsästysmatkalla, totesi Nyathi suomalaisten matkan tarkoituksesta.

CAAZ:n tiedottaja Anna-Julia Hungwe ei ollut tavoitettavissa.

Ilta-Sanomien Zimbabwen-avustajan haastattelemat paikalliset ihmiset olivat löytäneet turmakoneen polttoainesäiliön tyhjänä noin 50 metrin päässä hylystä. Se oli herättänyt amatööritutkijoissa ajatuksen bensiinin loppumisesta kesken lennon.

Kokenut lentäjä Juha Silvennoinen Ilmailuliitosta ampuu spekulaatiot alas.

– Totta kai tankki oli tyhjä tuollaisissa luonnonolosuhteissa. Se ei iskun jälkeen pidä sisällään mitään, on vuotanut tyhjäksi ja loppukin on haihtunut, kuten bensiini tunnetusti haihtuu.

Ulkoista lisätankkia konetyypissä ei käytetä. Sellaisesta ei voi olla kyse.

Äänihavainnot tavanomaisen lentoäänen muuttumisesta teräväksi valituksessa eivät nekään saa Silvennoista innostumaan.

– Varmasti ääni on muuttunut ja lopussa on tapahtunut paljon. Ei se siihen paikkaan pysähdy, kun lentävä kone tulee rinteeseen, tai sitten silminnäkijät olisivat kertoneet, että se vain törmäsi siihen. Ääni muuttuu ennen kuin se vaikenee.

Mikäli bensiini olisi loppunut, moottori olisi hetken pätkinyt ja hiljentynyt.

– Tämä on niin mystinen tapahtuma, että kaikki spekulointi on arvauspeliä. Se on niin palasina rinteessä, että on mahdoton sanoa, miten on tultu ja missä järjestyksessä, muuta kuin että viisi ihmistä on kuollut.

– Annetaan viranomaisten tehdä työnsä. Kyllä sieltä varmasti alkaa jotain tuloksia tulla, mutta pitkä ja vaikea työ se on, niin pahasti kone on särkynyt.

Silvennoisen mukaan silminnäkijöiden arvo on tämän tyyppisissä tilanteissa usein hyvin rajallinen.

Tuoreimmat osastosta