Ulkomaat

Raportti kauhunhetkistä Flyben lennolla: Äkillisesti syöksyyn lähtenyt kone oli vain sekuntien päässä tuhosta

Julkaistu:

Tutkintaraportti
47 matkustajaa kuljettanut Flyben lentokone oli vähällä syöksyä maahan viime tammikuussa, paljastaa torstaina julkistettu raportti.
Pohjois-Irlannin Belfastista Skotlannin Glasgow’hun matkalla olleen Bombardier Dash 8 Q400 -koneen kyydissä oli 47 matkustajaa ja 4 miehistöön kuuluvaa kun lento joutui odottamattomiin vaikeuksiin tammikuun 11. päivänä kuluvana vuonna.

Lentokone oli vasta noussut Belfastista ja yltänyt 411 metrin korkeuteen maan pinnasta, kun kapteeni kytki automaattiohjauksen päälle. Koneen saavutettua 457 metrin korkeuden vaikeudet alkoivat. Sen sijaan, että lentokone olisi jatkanut nousuaan normaaliin matkalentokorkeuteensa, sen nokka kääntyi äkisti alas.

Kone alkoi syöksyä kohti maata ja pahimmillaan sen putoamisnopeus ylsi 1 311 metriin minuutissa. Syöksy oli niin jyrkkä, että kapteeni ja perämies näkivät ohjaamon ikkunoiden kautta alati kiihtyvällä nopeudella vastaantulevan maan.

Ohjaamon hälytyslaitteiden aktivoiduttua kapteeni kytki automaattiohjauksen pois päältä ja onnistui saamaan syöksyvän koneen hallintaansa kun sen lentokorkeus oli pudonnut vain 283 metriin. Ilman kapteenin nopeaa reagointia kone olisi todennäköisesti syöksynyt maahan seuraavien sekuntien aikana. 18 sekunnin aikana lentokone oli menettänyt jo valmiiksi matalasta lentokorkeudestaan peräti 152 metriä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vaaratilanteen jälkeen lentokone jatkoi normaalisti matkaa Glasgow’hun, johon se laskeutui ilman rutiinista poikkeavia tilanteita. Kukaan ei loukkaantunut aiemmin tapahtuneessa äkillisessä syöksyssä.

Torstaina julkistetun raportin mukaan syöksymisen syyksi ovat varmistuneet automaattiohjauksen väärät asetukset. Raportista ovat uutisoineet muun muassa CNN sekä Sky News.

Autopilotin tavoitekorkeudeksi oli määritetty nolla metriä merenpinnan tasosta normaalin matkalentokorkeuden sijaan. Tutkimusraportin mukaan virhelukemat aiheutuivat siitä, että koneen miehistö oli valinnut automaattiohjauksesta väärän toimintatilan ennen liikkeellelähtöä Belfastista.

Tapauksen vuoksi Flybe on tehnyt tarkennuksia tarkistuslistaan, jonka lentäjät käyvät läpi ennen lentoa. Lisäksi lentäjien simulaattorikoulutukseen on tehty tarkistuksia.

Indonesiassa tapahtui lokakuun lopussa lento-onnettomuus, jossa Lion Air -yhtiön Boeing 737-MAX-lentokone putosi mereen pian lentoonnousun jälkeen. Koneen kyydissä oli 189 matkustajaa, jotka kuolivat. Lentoturman syystä ei ole toistaiseksi täyttä varmuutta, mutta arvioiden mukaan kapteeni ja lentoperämies olisivat saaneet koneen nopeudesta ja korkeudesta väärää tietoa ennen putoamista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt