Ulkomaat

Puolalaiskaupunki avasi ”natsien kultajunan” luolaston turisteille – orjatyönä rakennetut tunnelit olivat osa jättimäistä sotahanketta

Julkaistu:

HISTORIA
Wałbrzych avasi yleisölle tuhansien keskitysleirivankien rakentaman tunneliverkoston.
Aartein lastatun ”kultajunan” löytyminen alasleesialaisesta Wałbrzychin kaupungista oli syyskesän 2015 suuri eurooppalainen uutiskupla. Sadat toimittajat matkasivat Puolaan seuraamaan, kuinka toisen maailmansodan aikainen aarre kaivettaisiin maan povesta esille maailman ihmeteltäväksi.

Tarinan mukaan kultajunan piti olla haudattuna Wroclawin ja Wałbrzychin välisen radan pistoraiteella sijaitsevaan luolaan, jonka suun saksalaiset sotilaat olisivat räjäyttäneet umpeen toisen maailmansodan lopussa keväällä 1945.

Junaa ei koskaan löytynyt, vaikka Puolan asevoimien asiantuntijat ja yliopistotason tutkijat liittyivät etsintöihin maatutkin ja maaperän magneettikentän mittauslaittein varustettuina. Etsintäalueella tehtiin poraustöitä vielä vuonna 2017.


Kultaryntäyksen aiheuttanut saksalainen harrastaja-aarteenetsijä Andreas Richter jaksoi itse tehdä etsintöjä yli kolme vuotta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Nyt riittää, en aio enää tehdä tyhmyyksiä, sanoi turhautunut Richer uutistoimisto DPA:lle viime elokuussa.

Richterin puolalainen työtoveri Pjotr Koper ilmoitti tuolloin aikovansa vielä jatkaa työtä vielä ensi talvena.

Wałbrzych sai junakohusta maailmanluokan julkisuutta, jota kaupunki yrittää vieläkin hyödyntää. Wałbrzychin vieressä sijaitsevan upean Ksiazin ruhtinaanlinnan alapuolella oleva luolasto avattiin yleisölle lokakuun puolivälissä. Linnan alla on noin kilometrin verran natsi-Saksan aikaisia tunneleita, jotka ulottuvat ainakin 50 metrin syvyyteen kallion sisään. Luolaston pinta-ala on noin 3 000 neliötä.


”Kultajunaa” ei etsitty näistä jo tutkituista luolista, mutta silti niiden synkkä historia saattaa kiinnostaa. Matkailuviranomaiset ainakin yrittävät herätellä turistien uteliaisuutta.

– Löydä Ksiazin linnan salaisuudet, houkuttelee Ksiazin linnaa ja sen matkailutoimintoja ylläpitävä Zamek Ksiaz -yhtiö.

– Jotkut uskovat, että kuuluisa kultajuna on yhä haudattuna jonnekin Ksiazin linnan alle.

Keskiaikainen linna kalliokukkulan päällä on jo sinänsä hieno nähtävyys. Sen rakennustyöt aloitettiin 1200-luvulla. Nykyisessä asussaan linnassa on yli 400 huonetta.


Luolaston rakennustyöt alkoivat vuonna 1942. Ksiazin alla olevat luolat ja maanalaiset huoneet olivat mahdollisesti Saksan ulkoministeriön väistötiloja, tai ne oli tarkoitettu jopa natsi-Saksan korkeimman johdon turvapaikaksi ja komentokeskukseksi. Wałbrzychin matkailuviranomaisten mukaan linnaan oli varattu asuintilat ainakin Hitlerille ja Göringille.

Jos tämän teoria pitää paikkansa, Ksiaz olisi suunniteltu yhdeksi paristakymmenestä eri puolilla Eurooppaa sijainneista Johtajan päämajoista (saks. Führerhauptquartier), Hitlerin komentokeskuksista, ja sitä olisi ollut tarkoitus käyttää pohjoisempana sijainneen Sudenpesän eli Wolfsschanzen varakomentopaikkana. Varmuutta asiasta ei ole, eikä Hitlerin tiedetä käyneen Ksiazissa sodan aikana.


Ala-Sleesia kuului toisen maailmansodan loppuun saakka Saksalle. Wałbrzychin eli entisen Waldenburgin maanalaiset rakenteet olivat osa niin sanottua Riese-verkostoa – valtavaa luolajärjestelmää, jonka tarkoituksena oli ilmeisesti tarjota varusteluteollisuudelle pommituksilta suojattuja tuotantotiloja. Riesen pinta-alan kerrotaan olleen yhteensä jopa yli 190 000 neliömetriä.

Orjatyövoiman avulla toteutettu Riese jäi suurelta osin kesken. Tuhannet tunneleita orjatyönä rakentaneet Gross-Rosenin keskitysleirin vangit kuolivat, ennen kuin puna-armeija valtasi Ala-Sleesian toukokuussa 1945.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt