Ulkomaat

Bäckmanin ja Janitskinin tuomiot huomioitiin maailmalla – Deutsche Welle: ”Kreml-myönteiset trollit syyllisiä”

Julkaistu:

Oikeudenkäynti
MV-lehden ympärille kietoutunut rikostuomio nousi yhdeksi pääaiheistaan eurooppalaisissa nettiuutisissa.
BBC otsikoi juttunsa ”Suomalaiselle 22 kuukautta vankeutta Venäjä-myönteisestä vihakampanjasta”. Saksalaisen Deutsche Wellen englanninkielisillä sivuilla jutun otsikkona oli: ”Suomalaisoikeus totesi Kreml-myönteiset trollit syyllisiksi toimittajan ahdisteluun”.

MV-lehden perustaja Ilja Janitskin tuomittiin torstaina Helsingin käräjäoikeudessa yhden vuoden ja kymmenen kuukauden ehdottomaan vankeuteen. Janitskin tuomittiin 16 eri teosta, jotka liittyivät MV-lehden toimintaan.

Käräjäoikeus tuomitsi lisäksi Venäjä-yhteyksistään tunnetun Johan Bäckmanin yhden vuoden ehdolliseen vankeuteen ja MV-lehden toiminnassa mukana olleen naisen kolmen kuukauden ehdolliseen vankeuteen.

Vahingonkorvauksia ja hyvityksiä käräjäoikeus tuomitsi maksettavaksi yhteensä noin 136 000 euroa. Esimerkiksi vainon ja törkeiden kunnianloukkausten kohteeksi joutuneelle Ylen toimittajalle Jessikka Arolle määrättiin kymmenien tuhansien eurojen korvaukset.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
BBC:n juttu keskittyi Jessika Aroon kohdistuneen vihakampanjan tuomioon. BBC luonnehti Janitskinin perustamaa MV-lehteä ”Venäjä-myönteiseksi nettisaitiksi” (eng. pro-Russian website), joka on ”tunnettu äärioikeistolainen, maahanmuuttovastainen, euroskeptinen, Venäjä-myönteinen julkaisu”.

Myös Deutsche Welle luonnehti MV-lehteä ”äärioikeistolaiseksi, Kreml-myönteiseksi nettisaitiksi”.

Oikeudenkäynnistä uutisoivat lisäksi mm. romanialainen Evz.ro, Ruotsin yleisradio, Expressen, tanskalainen Berlingske ja virolainen Delfi.
Useat ulkomaiset mediat ovat viime vuosina kertoneet Jessika Aron työstä paljastaa Venäjällä toimivia ”trollitehtaita” ja informaatiohyökkäyksiä.

BBC ja Deutsche Welle uutisoivat Aron häirinnän alkaneen 2014 hänen alettua tutkia Kremlin trollitehtaita.

– Ilja Janitskin kiistää kaikki yhteydet Venäjään, kun taas Johan Bäckman esiintyy säännöllisesti Venäjän mediassa ja on New York Timesin mukaan Venäjän presidentti Vladimir Putinin tunnettu tukija, BBC toteaa jutun lopussa.

Ilta-Sanomia kustantava Sanoma Media Finland Oy on yksi Ilja Janitskinia koskevan oikeudenkäynnin asianomistajista.