Liikennevirasto seuraa Italian siltaonnettomuudessa tarkasti yhtä seikkaa – ”Täytyy alkaa toimiin välittömästi” - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Liikenne­virasto seuraa Italian silta­onnetto­muudessa tarkasti yhtä seikkaa – ”Täytyy alkaa toimiin välittömästi”

Suomessa on paljon vinoköysisiltoja, mutta niiden rakenteet ovat erilaisia kuin Italiassa, Liikenneviraston asiantuntijat arvioivat.

14.8.2018 19:59

Liikenneviraston siltojen kuntotarkastuksista vastaavan taitorakenneyksikön päällikkö Minna Torkkeli ei usko, että Italian Genovassa sattunut sillan romahtamista vastaavaa onnettomuus voisi tapahtua Suomessa.

Hänen mukaansa Suomen silloissa on erityyppisiä rakenteita kuin Italiassa.

– Siellä rakenteet on vähän hauraampia. Jos jotain tapahtuu, niin se tippuu äkkiä. Meillä käytetään valutekniikkaa, joka jää roikkumaan. Silta niiaa ja taipuu, muttei tipahda, Torkkeli kertoo.

STT:n haastattelema Liikenneviraston silta-asiantuntija Heikki Lilja kertoo, että Suomessa sillat rakennetaan jatkuvina tukien yli, eli silloissa näkyy ensin taipumista, jos vaurioita alkaa syntyä. Morandi-sillassa taas näyttäisi olevan paljon niveliä. Liitososien pettäminen voisi aiheuttaa äkillisen romahtamisen.

  • Katso alta video, jossa näkyy genovalaisen sillan pettäminen.

Lisäksi Torkkeli sanoo luottavansa Suomen tarkastustoimintaan. Silloille tehdään kevyet tarkastukset vuosittain ja rakennusalan ammattilaisen tekemät tarkastukset joka viides vuosi. Lisäksi isot riippuköysisillat kuten Raippaluodon silta syynätään todella tarkasti 10 vuoden välein. Jos vikoja alkaa löytyä, tarkastustahtia tiivistetään.

Torkkelin mukaan täysin samantyyppisiä siltoja kuin Genovassa romahtanut ei Suomesta löydy. Romahtanut silta oli kyllä vinoköysisilta, joita ovat Suomen tunnetuimmat sillat, kuten Heinolan Tähtiniemen silta, Raippaluodon silta Mustasaaressa sekä Rovaniemen Jätkänkynttilä. Torkkelin mukaan ne ovat kuitenkin rakenteellisesti erilaisia.

Moottoritiesillan romahtaneen osuuden pituudesta liikkuu ristiriitaista tietoa. Joidenkin lähteiden mukaan matka on tässä kuvassa kerrottua lyhyempi.

Italiassa romahtanut silta valmistui 1960-luvulla. Suomessa ensimmäiset vinoköysisillat ovat valmistuneet vasta 1980-luvulla.

– Siihen mennessä on opittu jo monta asiaa suunnittelusta. Maantieverkolla tällaisia siltoja ei ainakaan ole, mutta niitä voi olla kevyen liikenteen käytössä. Niissä kuormitukset ovat paljon pienempiä, Torkkeli kertoo.

Lue lisää: Genovan siltaromahduksen uhriluku nousee – ”Täällä on helvetti”

Liikennevirastossa seurataan onnettomuutta ja sen tutkintaa tarkasti. Kun Italian onnettomuuskeskuksen tutkintaraportti aikanaan valmistuu, Liikennevirasto tarkistaa heti onko missään suomalaissillassa käytetty samantyyppisiä rakenneratkaisuja. Jos näin on, ”täytyy alkaa toimiin välittömästi”.

Suomessa esimerkiksi Raippaluodon silta on vinoköysisilta, kuten Italiassa romahtanut Morandi. Samantyyppinen onnettomuus olisi kuitenkin epätodennäköinen Suomessa, arvioi Liikenneviraston asiantuntija Minna Torkkeli.

Torkkelin mukaan kuulostaa oudolta, että Morandi-sillalle oli tehty peruskorjaus vain kaksi vuotta aiemmin, vuonna 2016.

Peruskorjaus on Torkkelin mukaan tyypillisesti sellainen, että sillan kannen veden eristykset tarkistetaan ja kaiteet korjataan. Hän ei kuitenkaan osaa sanoa, minkälainen peruskorjaus juuri Genovassa romahtaneeseen Morandi-siltaan on tehty.

– Jos siellä on ollut joku piilevä vaurio, sitä ei ehkä ole huomattu eikä siten korjattu. Muutaman päivän sisään tulee varmasti lisää tietoa siitä, mitä sillalle on tehty ja sitten alkaa aukeamaan nämä kaikki, Torkkeli pohtii.

Lue lisää: 10 kuvaa kertoo Genovan siltaromahduksen järkyttävän mittakaavan

Lue lisää: Genovalainen Outi järkyttyi: Silta oli hutera jo pitkään – ”Kun rekat ajoivat, vastaantulijat tunsivat sillan heiluvan”

Sillan romahtamisen syytä ei vielä tiedetä.

Silta romahti osin alla virtaavaan jokeen.

Italian uutistoimista Ansan mukaan silminnäkijät havaitsivat salaman iskeneen siltaan juuri ennen sen romahtamista. Torkkelin mukaan se olisi harvinaista. Lisäksi siltojen pitäisi olla maadoitettu.

Suomessa oleviin vinoköysisiltoihin ei ole osunut salamoita.

– Tämä silta on 1960-luvulla rakennettu, että kaikki maadoitukset eivät välttämättä ole ollut kunnossa ja sitten salama on päässyt rikkomaan jonkun teräsosan siellä. Tämä on tosin spekulointia, Torkkeli toteaa.

Torkkelin mukaan Italiassa on tapahtunut viime vuosina jopa ”hämmentävän paljon” siltojen romahtamisia. Viimeisin tapahtui maaliskuussa vuonna 2017, kun moottoritien silta romahti lähellä Anconan kaupunkia maan koillisosassa ja kaksi ihmistä kuoli. Tuolloin surmansa saanut vanha pariskunta ajoi sillan ali juuri sen romahtamishetkellä.

Lokakuussa 2016 eläkeläinen kuoli, kun silta romahti hänen päälleen Milanin ja Leccon kaupunkien välisellä tieosuudella.

Lue lisää: Raportti paljastaa: Onnettomuussilta tarvitsi jatkavaa huoltoa

Joidenkin mediatietojen mukaan silta romahti noin 80 metrin matkalta. Matkasta liikkuu kuitenkin epävarmoja tietoja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?