Tukeeko Suomi jihad-opetusta? Ulkoministeriö selvittää kovia väitteitä palestiinalaisten koulukirjoista - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Tukeeko Suomi jihad-opetusta? Ulkoministeriö selvittää kovia väitteitä palestiinalaisten koulukirjoista

Ulkoministeriö selvittää väitteitä, joiden mukaan palestiinalaisissa yhteiskuntaopin kirjoissa muun muassa esitetään Israel muslimien pyhien paikkojen tuhoajana.

Ulkoministeriö selvittää väitteitä, joiden mukaan palestiinalaisissa yhteiskuntaopin kirjoissa muun muassa esitetään Israel muslimien pyhien paikkojen tuhoajana.

Julkaistu: 20.4.2018 6:08

Järjestö väittää, että palestiinalaisissa koulukirjoissa yllytetään lapsia väkivaltaan. Opetusta rahoittava Suomen ulkoministeriö selvittää väitteitä.

Suomen ulkoministeriö selvittää israelilaisen järjestön väitteitä, joiden mukaan Palestiinalaisalueen opetushallinnon koulukirjoissa on väkivaltaista sisältöä.

Suomen valtion tuki palestiinalaishallinnon opetussektorille on vuosina 2016–2019 noin 13 miljoonaa euroa. Lisäksi Suomi maksaa EU-hankkeen kautta Palestiinalaisalueen opettajien palkkoja sekä YK:n palestiinalaispakolaisten apujärjestön UNRWA:n kautta perusopetusta.

Israelilaisen Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education (Impact-se) -järjestön väitteiden mukaan radikalisaatio on laajaa Palestiinalaisalueen koululaisten uusituissa koulukirjoissa ja lapsia yllytetään väkivallan käyttöön.

– Nationalistiseen ja uskonnolliseen marttyyriuteen viitataan niin luonnontieteiden, kirjallisuuden, historian kuin uskonnon oppikirjoissa, kirjoitetaan Impact-se-järjestön viime syksynä julkaistussa Reform or Radicalization: PA 2017–18 Curriculum -raportissa.

Raportin mukaan koulukirjoissa ylistetään muun muassa menneiden aikojen marttyyreitä ja jihadia sekä ”demonisoidaan Israelia”.

Ilta-Sanomat kysyi Suomen ulkoministeriön näkemystä Impact-se-järjestön raportin väitteisiin.

– Olemme kuulleet niistä ja järjestö on käynyt täällä meilläkin keskustelemassa, ulkoministeriön Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan-yksikön tarkastaja Jenny Sjöberg sanoi Ilta-Sanomille.

Sjöberg kertoo, että Impact-se-järjestön väitteet ja kritiikki otetaan vakavasti.

– Suomi ei hyväksy vihapuhetta. Kehitysyhteistyömme tavoitteena on rauhanomaisen ratkaisun tukeminen. Kyseessä olevaa israelilaista järjestöä kohtaan on myös esiintynyt kritiikkiä. Järjestöä on arvioitu myös hieman puolueelliseksi.

Järjestön raportissa kerrotaan, että palestiinalaisessa arabian oppikirjassa rinnastetaan Jerusalemin 1100-luvulla ristiretkeläisiltä vallannut Saladin nykypäivän Lähi-itään.

Järjestön raportissa kerrotaan, että palestiinalaisessa arabian oppikirjassa rinnastetaan Jerusalemin 1100-luvulla ristiretkeläisiltä vallannut Saladin nykypäivän Lähi-itään.

Pitävätkö järjestön raportin väitteet palestiinalaisten oppikirjoista paikkansa?

– En halua ottaa kantaa yksittäisistä esimerkeistä. Haluamme, että ammattilainen käy asian läpi. Kyseessä on hyvin suuri aineisto.

Oletteko katsoneet oppikirjoista, pitävätkö väitteet paikkansa?

– Meillä on se raportti ja olemme tutustuneet aineistoon, mutta ennen kuin otamme tarkemmin kantaa on asiaa katsottava huolella.

Sjöbergin mukaan palestiinalaishallinto on tehnyt laajan opetussuunnitelman uudistuksen, jossa on uusittu oppikirjoja. Kehitystyö on yhä kesken ja uudet oppikirjat ovat koekäytössä.

– Uudesta opetussuunnitelmasta ja sen oppikirjoista ei ole tehty vielä kovin paljoa tutkimusta.

Ulkoministeriön arvion mukaan siellä voidaan ottaa selkeämmin kantaa asiaan, kun aihetta on tutkittu enemmän.

– EU suunnittelee vertailevaa tutkimusta Israelin ja palestiinalaishallinnon opetussuunnitelmista. Myös palestiinalaishallinto itse on teettämässä ulkopuolisen arvioinnin.

Lisäksi kansalaisjärjestöt ja Britannian kehitysyhteistyöviranomainen ovat selvittämässä asiaa.

– Suomella on hyvä keskusteluyhteys palestiinalaishallinnon kanssa. Olemme nostaneet tämän huolen esille kahdenvälisesti ja hyvin korkealla tasolla.

Sjöberg kertoo, että palestiinalaisten aiemmasta opetussuunnitelmasta on tehty havainto, että sen ”narratiivi on yksipuolinen” ja että vastaava havainto on tehty Israelin opetussuunnitelmista.

Sjöbergin mukaan Suomen päätavoitteina Palestiinalaisalueilla on parantaa lasten oikeuksia tasa-arvoiseen ja laadukkaaseen opetukseen.

– Rahoituksemme kanavoidaan palestiinalaishallinnon opetusministeriön kehitysbudjettiin. Olemme rahoittaneet muun muassa koulujen rakentamista, remontointia ja opettajien täydennyskoulutusta.

Sjöbergin mukaan Suomi ei ole ollut rahoittamassa oppikirjoja.

Newtonin lakia opetetaan väkivallalla?

Esimerkiksi tällaista sisältöä väittää israelilainen Impact-se-järjestö olevan palestiinalaishallinnon koulukirjoissa:

Viidesluokkalaisten arabian oppikirjoissa käsitellään palestiinalaisia sankareita ja opetetaan, että kuoleminen voi olla parempaa kuin eläminen.

– Kunnialla juotu katkera juoma on makeampi kuin pitkän ja mukavan elämän nöyryytys, lukee oppikirjassa raportin mukaan.

Raportissa kerrotaan myös, että 9-luokkalaisten yhteiskuntaopin kirjassa kirjoitetaan Dalal Mughrabista naispuolisena marttyyrinä ja kolonialismia vastustaneena vapaustaistelijana. 19-vuotias Mughrabi kuoli 1978 osallistuessaan PLO:n terrori-iskuun, jossa sai surmansa 38 israelilaista siviiliä. Israelilaisten kuolonuhrien joukossa oli 13 lasta.

Islamin oppikirjassa kerrotaan raportin mukaan kymmenesluokkalaisille muun muassa, ettei jihadissa, eli pyhässä sodassa, kuoleva menetä mitään, koska ihmisen elämä ja kuolema on säädetty jo etukäteen.

9-vuotiaille tarkoitetussa yhteiskuntaopin kirjassa on kuva oppilaista luokkahuoneessa. Tyhjän pulpetin päällä on paperi, jossa lukee ”marttyyri”.

Raportin mukaan palestiinalaisessa yhteiskuntaopin kirjassa esitetään Israel muslimien pyhien paikkojen tuhoajana.

Raportin mukaan palestiinalaisessa yhteiskuntaopin kirjassa esitetään Israel muslimien pyhien paikkojen tuhoajana.

Jopa Newtonin toista lakia opetetaan seitsemäsluokkalaisille väkivaltaisen esimerkin kautta.

Oppikirjassa on kuva huivilla kasvonsa peittäneestä henkilöstä, joka tähtää ritsalla sotilaita. Kuvan ohessa on kuvateksti, jossa kerrotaan palestiinalaisen nuorison taistelleen sionistista miehittäjää vastaan ritsoilla.

– Mitkä voimat vaikuttavat kiveen sen jälkeen kun se on lähtenyt ritsasta, kysytään kirjassa raportin mukaan.

Israelilaisen järjestön mukaan 9-vuotiaille tarkoitetussa yhteiskuntaopin kirjassa on kuva oppilaista luokkahuoneessa. Tyhjän pulpetin päällä on paperi, jossa lukee ”marttyyri”.

Israelilaisen järjestön mukaan 9-vuotiaille tarkoitetussa yhteiskuntaopin kirjassa on kuva oppilaista luokkahuoneessa. Tyhjän pulpetin päällä on paperi, jossa lukee ”marttyyri”.

”Britannian hallitus hyvin huolissaan”

Israelilaisen Impact-se-järjestön väitteitä palestiinalaisten oppikirjoista on käsitelty myös Suomen eduskunnassa.

Kansanedustajat Peter Östman (kd), Mika Niikko (ps), Antero Laukkanen (kd), Harry Wallin (sd), Päivi Räsänen (kd), Sari Tanus (kd), Sari Essayah (kd), Wille Rydman (kok) ja Lasse Hautala (kesk) tekivät viime helmikuussa kirjallisen kysymyksen ”Suomen tukemasta palestiinalaisten opetussuunnitelmasta”.

– Uudet oppikirjat kasvattavat nuoria palestiinalaisia uhraamaan itsensä marttyyriudelle ja edistämään vihaa, kerrottiin kirjallisessa kysymyksessä viitaten Impact-se-järjestön raporttiin.

Kansanedustajat kysyivät, mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä puuttuakseen palestiinalaishallinnon uuden opetussuunnitelman sisältöön.

Ulkomaankauppa -ja kehitysministeri Anne-Mari Virolainen (kok) kertoi vastauksessaan kirjalliseen kysymykseen, ettei palestiinalaishallinnon uudesta opetussuunnitelmasta ole vielä ”kansainvälistä, puolueetonta tutkimusta”, mutta selvityksiä on tulossa asiasta.

– Riippumattoman tutkimustiedon pohjalta Suomi voi arvioida palestiinalaishallinnon uutta opetussuunnitelmaa, Virolainen kertoi.

Virolainen lisäsi, ettei Suomen rahoitusta ole käytetty opetussuunnitelman sisällön uudistamiseen eikä oppikirjatuotantoon.

Impact-se-järjestön raportti nosti kohun Britanniassa, kun Sunday Times -lehti kertoi huhtikuussa sen pohjalta palestiinalaisista uusista koulukirjoista.

Sunday Timesin mukaan Britannian Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän ministeri Alistair Burt ”on myöntänyt, että Britannian veronmaksajat maksavat palkat 33 000 opettajalle, jotka käyttävä opetussuunnitelmaa, jonka on kritisoitu yllyttävään Israeliin kohdistuvaan väkivaltaan”.

Britannian valtiollinen kehityspoliittinen osasto DFID kirjoitti blogissaan huhtikuussa, että Britannian ”hallitus on hyvin huolissaan joistain Impact-se-järjestön raportin huomioista”.

– DFID aikoo arvioida kokonaisuudessaan palestiinalaisen opetussuunnitelman. Jos löydämme todisteita väkivaltaa lietsovasta aineistosta, toimimme.

Impact-se-järjestön mukaan palestiinalaisessa oppikirjassa Newtonin toista lakia opetetaan seitsemäsluokkalaisille väkivaltaisen esimerkin kautta.

Impact-se-järjestön mukaan palestiinalaisessa oppikirjassa Newtonin toista lakia opetetaan seitsemäsluokkalaisille väkivaltaisen esimerkin kautta.

Tuoreimmat osastosta