Kuvat: Tältä näyttää Arizonan salaperäisellä Boeing 747 -jumbojettien hautausmaalla – mutta mitä CIA puuhasi aavikolla Vietnamin sodan aikana? - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Kuvat: Tältä näyttää Arizonan salaperäisellä Boeing 747 -jumbojettien hautausmaalla – mutta mitä CIA puuhasi aavikolla Vietnamin sodan aikana?

IS vieraili Arizonassa salaperäisellä lentokoneiden hautausmaalla, jota CIA:n on kerrottu käyttäneen takavuosina salaisten operaatioidensa tukikohtana.

Loputtomalta tuntuvan hiekka-aavikon keskellä välkkyy äkkiä jotain isoa ja valkoista. Horisontissa erottuu ensin yksi jättimäinen lentokoneen peräsin, lähemmäksi ajaessa useampia. Tuntien ajan arizonalaisen autiomaan tyhjyyttä moottoritieltä käsin katselun jälkeen näky on säväyttävä.

Pieni sivutie vie pölyiselle lentokentälle, joka yllättävää kyllä on täynnä suuria matkustajakoneita. Pinal Airpark toimii lentokoneiden huolto- ja varastointialueena, mutta tunnetummin niiden purkupaikkana ja hautausmaana.

  • Katso ylläolevalta videolta miltä jumbojettien hautausmaaksi kutsuttu Pinal Airpark näyttää, ja mitä Jim Petty sanoo CIA:n toimista siellä takavuosina.

Kentän laidalle tuodusta parakista löytyy paikan omistajaa, Pinalin piirikuntaa edustava Jim Petty, joka näyttää tulijoille karttaa alueesta.

– Tällä puolella ovat hylätyt ja purkamista odottavat koneet, joita on tällä hetkellä noin 85, hän kertoo.

Paikka oli vielä muutama vuosi sitten tiukasti suljettu ulkopuolisilta.

Kuulen että vielä pari vuotta sitten kentän portilla olevat aseistetut vartijat olisivat häätäneet vieraat muualle. Nyt jäljellä on enää Petty, jolla on avaimet salaperäiseen valtakuntaan. Hän lupaa viedä vieraat kierrokselle.

Ruohoa kasvavalle kentälle on parkkeerattu riviin parikymmentä Delta-lentoyhtiön konetta, joiden mallin tunnistaa helposti matkustamon etuosan kohoumasta. Alkuperäinen ”jumbojetti” eli Boeing 747 oli ensimmäinen tämän kokoluokan matkustajakone ja vuosikymmenten ajan yleinen näky suurilla kansainvälisillä kentillä.

1960-luvulla käyttöön otettu ilmojen kuningatar toi lentomatkailuun uudenlaista glamouria baareineen ja väljine oleskelutiloineen. Noina aikoina lennolle lähdettiin puvussa ja solmiossa, ei verkkareissa.

Jim Petty huolehtii kentän toiminnasta.

Nyt konemallin valmistus matkustajakäyttöön on lopetettu, ja lentoyhtiöt yrittävät päästä vauhdilla eroon nelimoottorisesta ja siksi liikaa polttoainetta kuluttavasta vanhuksesta.

Petty kertoo että Deltan viimeinen käytössä ollut 747 lennettiin tänne tammikuussa Atlantasta. Haikealla jäähyväismatkalla mukana oli Deltan henkilökuntaan ja koneen miehistöä perheenjäsenineen. Sampanjaa tarjoiltiin ja muistoja vaihdeltiin.

– Matkan aikana matkustamossa järjestettiin yhdet häätkin. Laskeutumisen jälkeen kyydissä olleet kirjoittivat terveisensä koneeseen, Petty kertoo ja osoittaa valkoisella tussilla täyteen kirjoitettua lentokoneen moottoria.

Delta-lentoyhtiön viimeisen Boeing 747-koneen jäähyväislennon matkustajat ikuistivat terveisensä koneen moottoriin.

Osa seissyt paikallaan vuosikymmeniä

Edelleen toiminnassa olevien lentoyhtiöiden väreissä olevia koneita ei saa kuvata, sillä hylätyt koneet eivät näytä hyvältä mainosmielessä. Saamme kuitenkin tutustua lähempää pidempään kentällä seisoneihin jumboihin, joiden kylkiin kirjailtuja yhtiöitä ei enää ole.

Petty ei peittele tunteikasta suhtautumistaan konevanhuksiin, ja hän tuntuu tietävän ulkoa monen niistä historian.

– Jokaisella tänne tuodulla koneella on oma tarinansa. Osa on vasta tuotu tänne, toiset taas ovat olleet täällä 20 vuotta, hän sanoo.

Trans World Airlines eli TWA lennätti aikoinaan matkustajiaan ympäri maailmaa Eero Saarisen suunnittelemasta, upeasta terminaalistaan John F. Kennedyn lentokentältä New Yorkista. Vuonna 2001 yhtiö teki konkurssin ja siirtyi osaksi ilmailun historiaa.

TWA-yhtiön Boeing 747 -matkustajakone.

Yksi TWA:n jumbojeteistä on löytänyt viimeisen leposijansa täältä Pinal Airparkista. Koneen punavalkoinen väritys on haalistunut ja moottorit puuttuvat. Haukka on tehnyt pesänsä suuren peräsimen ohjaimeen.

– Välillä täällä näkee surullisia loppuja kun koneet päätyvät romutettaviksi. Joskus taas koneet, joiden luulet joutuvan romuksi, ostetaan ja kunnostetaan uudestaan lentokelpoiseksi, Petty kertoo.

Jotkut koneen osista voidaan käyttää sellaisenaan varaosina. Romutettaessakin valtaosa rungon materiaaleista kierrätetään. Esimerkiksi kalliista titaanista valmistetut osat ovat vuosikymmentenkin jälkeen arvotavaraa.

Lintu on tehnyt pesän koneen peräsimeen.

Joskus kokonaiset, käytöstä poistetut koneet saavat uuden elämän täysin uudessa tehtävässä.

– Yksi koneista ostettiin juuri tarkoituksena muuttaa se sushiravintolaksi, Petty tietää.

Kentällä on välillä ollut myös koneita, jotka ovat olleet mukana maailman historian merkittävissä käänteissä.

– Mieleen tulee ainakin Iranin shaahin kone, joka seisoi täällä pitkään ennen romuttamistaan.

Tämä jumbojetti ei ole lentänyt enää vuosiin.

Mitä CIA teki aavikolla?

Alun perin Pinal Airpark oli Yhdysvaltain ilmavoimien tukikohta, joka avattiin toisen maailmansodan aikana 1940-luvulla. Maranan lentotukikohtana tuolloin tunnettu paikka toimi toisen maailmansodan aikana tärkeänä lentäjien koulutuskeskuksena. Heti sodan jälkeen Pinalin piirikunta otti kentän haltuunsa ja vuokrasi sitä eteenpäin koulutuskäyttöön.

Yksi paikkaan liitetyistä tarinoista koskee keskustiedustelupalvelu CIA:n toimintaa siellä takavuosina. Kertomusten mukaan Vietnamin sodan aikana CIA pyöritti Intermountain Airlines -nimistä lentoyhtiötä, joka oli todellisuudessa kulissi salaisille operaatioille Kaakkois-Aasiassa. Maranan lentotukikohtaa on pidetty tämän lentotoiminnan pääpaikkana.

Koska alue oli vuosikymmenten ajan suljettu, on harvalla vahvistettua tietoa CIA:n touhuista Arizonan aavikolla. Edes Petty ei ole nähnyt dokumentteja, jotka vahvistaisivat asian.

– En oikeastaan voi puhua aiheesta, sillä en ole itse nähnyt todisteita siitä että he olisivat olleet täällä, Petty sanoo.

Hylätyn lentokoneen sisällä osa laitteista ja turvavarusteista on vielä paikallaan.

– Olen kuitenkin puhunut monien ihmisten kanssa jotka olivat täällä siihen aikaan kun CIA:n on kerrottu toimineen täällä. Uskon monien kuulemieni tarinoiden perustuvan faktoihin.

Petty sanoo olevansa itsekin kiinnostunut löytämään totuuden asiaan.

– Se vain lisää tämän paikan salaperäisyyttä.

Hylätyn lentokoneen ohjaamo.

Hylättyjä ja purettavia koneita on kentällä yli kahdeksankymmentä.

Moottorin kuori on irronnut.

Maali alkaa irrota lentokoneen kyljestä.

Jumbojetin moottori on irrotettu varaosia varten.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?