Ulkomaat

Venäjän ”projektia 18280” testataan Itämerellä – ”Voi suistaa Naton ohjukset kurssiltaan”

Julkaistu:

Venäjä on lähettänyt Itämerelle testiin uuden sotilasaluksen. Sotilasprofessorin mukaan Venäjän tiedetään kehittäneen GPS-häirintää ohjuksia vastaan, mutta inertiaohjattujen risteilyohjusten reitin sekoittaminen ei ole kuitenkaan mahdollista.
Venäjä on lähettänyt Itämerelle testaukseen uuden sukupolven tiedustelulaivansa nimeltä Ivan Hurs, Venäjän media kertoi keskiviikkona.

Ivan Hurs on rakennettu Pietarissa Severnaja Verf -telakalla, joten aluksen testaus suoritetaan tämän vuoksi Itämerellä. Laivan lopullinen määränpää on Mustameri, jonne alus aiotaan siirtää noin kuukauden kuluttua, mikäli kaikki laitteistot toimivat odotetulla tavalla.

Venäjän mediassa tiedustelulaivaa on hehkutettu yhdeksi Venäjän merivoimien salaisimmista projekteista ja Venäjän sotalaivaston silmiksi ja korviksi.

Sankt-Peteterburg -televisiokanavan mukaan laivalla on muun muassa uudenlainen tutkajärjestelmä, mutta sen yksityiskohdista ei kerrota julkisuuteen. Myöskään venäläisiä toimittajia ei päästetty laivalle sen lähtiessä Itämerelle, koska sekin katsottiin turvallisuusriskiksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

5TV-kanavan mukaan laiva on rakennettu tarkkailemaan oletettua vihollista ja takaamaan viestiliikenteen toimimisen erikoistilanteissa.

– Laiva on kirjaimellisesti pakattu täyteen uusimpia laitteistoja, jotka muun muassa mahdollistavat Naton ohjusten suistamisen kurssiltaan, 5TV:n raportissa hehkutetaan.

Maanpuolustuskorkeakoulun sotilasprofessorin Petteri Lalun mukaan Ivan Hurs ja sen aiemmin käyttöön otettu sisaralus Juri Ivanov parantavat Venäjän laivaston elektronista tiedustelukykyä. Alusten ensisijaisena tehtävänä on kerätä tietoa muiden maiden asevoimien viestiliikenteestä ja elektronisten laitteistojen, kuten tutkien ominaisuuksista.

Ivan Hursin kykyyn häiritä esimerkiksi yhdysvaltalaisten ohjusten käyttöä Lalu suhtautuu varauksella.

Risteilyohjusten ohjausjärjestelmissä käytetään satelliittinavigointiin (GPS) perustuvaa paikantamista parantamaan niiden inertiaohjausta, joka on lähtökohtaisesti häirinnälle immuuni ja perustuu hyrräkompasseihin. Lalun mukaan se tiedetään, että venäläiset ovat kehittäneet GPS-häirintäjärjestelmiä ohjuksia vastaan.

– On täysin mahdollista, että Ivan Hursilla ja sen sisaraluksella on tällaisia häirintäjärjestelmiä. GPS:ää hyödyntävät asejärjestelmät pyritään kuitenkin suojaamaan hyvin häirintää vastaan eikä inertiaohjattujen ohjusten suistaminen reitiltään ole mahdollista GPS-häirinnällä, Lalu sanoo.

– Itse pidän passiiviseen strategiseen elektroniseen tiedusteluun tarkoitettua alusta ja aktiiviseen häirintään tarkoitettuja lähettimiä kuitenkin hieman outona yhdistelmänä – ensimmäisessä kun koetetaan olla hiljaa ja toisessa pidetään kovaa elektronista meteliä, hän vertaa.

Lalun mukaan tiedustelualus tulee tuskin aiheuttamaan Itämerellä viestihäiriöitä testiensä aikana.

– En usko, että Ivan Hursin koetoiminnasta Itämerellä on haittaa alueen viestiliikenteelle. Tavoitteena lienee pääasiassa aluksen merenkulkuvälineistön ja -kyvyn testaaminen.

Pietarin Pohjoinen telakka on julkaissut Ivan Hursista muutamia teknisiä tietoja ja valokuvia omilla nettisivuillaan. Kyseessä on ”projekti numero 18280”, jonka ensimmäinen lippulaiva oli jo vuonna 2014 Pohjoisen laivaston käyttöön valmistunut Juri Ivanov.

Laivan pituus on 90 metriä ja leveys 16 metriä. Aluksen normaalimiehitys on 131 henkilöä, mutta testauksen aikana laivalla työskentelee liki 300 henkilöä. Rossija 1 -televisiokanavan mukaan laiva tulee liikkumaan muun muassa Viron länsipuolella Itämerellä, sillä siellä ei ole jäätä.

Ivan Hursin valmistuminen on siirtynyt alkuperäisestä aikataulustaan, sillä sen laitetoimitutkset valmistuivat myöhässä. Kaikkien laivan laitteistojen kerrotaan olevan venäläisvalmisteisia.

Alus on nimetty vara-amiraali Ivan Kuzmitsh Hursin (1922-2002) kunniaksi. Hursin kerrotaan tehneen merkittävän uran Neuvostoliiton merivoimien tiedustelukyvyn kehittämisessä ja ylläpitämisessä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt