Yhdysvalloissa viime vuosiin asti jatkunut salainen ufo-tutkimusohjelma on tuonut ensi kertaa julkisuuteen myös aiemmin salattuja videoita oudoista havainnoista, joita amerikkalaislentäjät ovat tallentaneet. New York Times -lehti julkaisi kaksi hävittäjälentäjien kuvaamaa videota nettisivullaan lauantaina, jolloin myös puolustusministeriö Pentagon ensi kertaa myönsi ufo-ohjelman olemassaolon.
Washington Post -lehti puolestaan kertoo, että salauksesta vapautettuja videoita olisi yhteensä kolme. Niiden julkaisua oli puoltanut tiedustelu-upseeri Luis Elizondo, joka pitkään vastasi ufo-tutkimusohjelmasta. Elizondo perusteli julkaisua pilottien koulutuksella ja lentoturvallisuuden parantamisella, mutta taustalla oli myös hänen halunsa tuoda tapaukset julki ja yleisön arvioitavaksi.
Yhdysvaltain hallinnon salainen ufo-tutkimusohjelma käynnistyi vuonna 2007 ja jatkui ilmeisesti aivan viime vuosiin asti. Rahaa käytettiin vuodessa 22 miljoonaa dollaria (n. 18,5 milj. euroa), jotka oli kätketty pieninä erinä puolustusministeriön mammuttimaiseen yli 600 miljardin vuosibudjettiin. Korvamerkitty rahoitus loppui vuonna 2012, mutta ohjelmassa mukana olleet ovat jatkaneet tutkimuksiaan senkin jälkeen muiden toimiensa ohessa.
Ufohavaintoja on Yhdysvalloissa yritetty tutkia aiemminkin, erityisesti 1940–60-luvuilla. Tiedossa ei kuitenkaan ole ollut, että päänvaivaa aiheuttaneet havainnot olivat käynnistäneet aivan nykypäiviin jatkuvan tutkinnan.
”Jukra, ne menevät tuulta päin”
Valtion ufo-ohjelmassa selvitettiin havaintoja, joissa lentävät objektit olivat käyttäytyneet ”fysiikan lakien vastaisesti” tai muuten erikoisesti ilmassa. Ne saattoivat leijua paikallaan tai tehdä liikkeitä, joihin amerikkalaiskoneet eivät kyenneet, tai yksinkertaisesti kiihdyttää niin rajusti, että hävittäjien moninkertainen äänennopeuskaan ei pärjännyt niille.
Yhdellä julki tulleella 34 sekuntia pitkällä videolla nähtävä tapaus sattui vuonna 2004 Tyynellämerellä, jossa kaksi partiolennolla ollutta laivaston F/A-18 Super Hornet -hävittäjää kohtasi ilmassa oudon esineen.
Koneiden havaintolaitteisiin lukittu ovaalin muotoinen, pienen lentokoneen kokoinen kohde näkyy infrapunasensoreissa ensin valkoisena, sitten mustana, jolloin sen ääriviivat piirtyvät tarkemmin. Lentäjät keskustelevat havainnoistaan, ja toinen heistä sanoo kohdetta ensin lennokiksi, joita on useampia.
– Jukra, ne kaikki menevät tuulta päin ... katso nyt tuota, kaveri, toinen lentäjistä sanoo.
Sitten he tekevät yksittäisestä kohteesta havainnon, joka saa toisen huudahtamaan epäuskoisena:
– Katso sitä, se pyörähtää!
Katosi jäljettömiin
Video päättyy lentäjien pyörähdyshavaintoon. Tapauksen kerrotaan olleen yksi kiinnostuksen kohde, kun puolustusministeriö sai kongressilta rahoituksen tutkimuksille. Niiden kohteena eivät tarkalleen ottaen olleet ”ufot” vaan UAP:t eli ”tunnistamattomat ilmiöt ilmassa”.
Tiedot hallinnon tutkimusprojektista on otettu Yhdysvalloissa vastaan mielenkiinnolla, ja videoita on pyritty analysoimaan. Ilmailuun keskittyvän The Aviationist -lehden arvostettu blogisti David Cenciotti totesi kirjoituksessaan, ettei hänellä ole aavistustakaan mikä mainitulla videolla näkyvä kohde voisi olla.
Asiantuntijat kuitenkin painottavat, että vaikka selitystä ei löydy, se ei tarkoita sitä, että selitystä pitäisi automaattisesti etsiä avaruusolennoista. Aiemmin ufohavainnoille on tarjottu selityksiä esimerkiksi ilmakehän tai sään ilmiöistä.
New York Times julkaisi myös toisen videotallenteen, jolla näkyy tunnistamaton kohde Yhdysvaltain länsirannikolla San Diegon edustalla vuonna 2004. Videon lopussa näkyy, kuinka kohde lopulta kiihdyttää pois kuvasta rajulla nopeudella.
UAP-havainnon tehnyt pilotti David Fravor kertoo saaneensa kuulla vitsailua palvelustovereiltaan kyseisen tapauksen jälkeen, kun hän oli laskeutunut takaisin lentotukialus USS Nimitzille. Hän jatkoi normaalisti uraansa ja toimi myöhemmin Persianlahdella tukemassa amerikkalaisjoukkoja Irakissa. Haastattelussa hän kuitenkin muisti, mitä oli todennut tapauksesta udelleelle kollegalle.
– Minulla ei ole aavistustakaan mitä näin. Sillä ei ollut savuvanaa, siipiä tai roottoria, ja se pieksi meidän F-18:mme.
– Haluaisin lentää sellaista.