Ulkomaat

Paavin hätäsähke julki – tarjosi itseään pantti­vangiksi maailmaa järkyttäneessä lento­kone­kaappauksessa

Julkaistu:

Neljäksi päiväksi kaapatulla Lufthansan lennolla numero 181 matkusti myös suomalainen Oiva Ojalainen.
Perjantaina tulee kuluneeksi tasan 40 vuotta Saksaa ja koko maailmaa aikoinaan järkyttäneestä lentokonekaappauksesta. Vuosipäivän kunniaksi Kölnin arkkipiispan historiallinen arkisto on julkaissut dokumentin, jossa silloinen paavi Paavali VI tarjoutuu vaihtamaan osia kaapatussa koneessa olleiden siviilien kanssa.

Tapahtumat käynnistyivät, kun neljä Palestiinan vapautuksen kansanrintaman (PFLP) jäsentä kaappasi 13. lokakuuta 1977 Mallorcalta Frankfurtiin turisteja kuljettaneen Lufthansan lennon numero 181.


Kaappaajat ottivat koneen haltuunsa ja vaativat silloista Länsi-Saksaa vapauttamaan vankilasta maassa tuolloin vaikuttaneen, äärivasemmistolaisen terroristiryhmän Punaisen armeijakunnan jäseniä. Neljä päivää kestäneen kaappauksen aikana matkustajat ja miehistö pakotettiin lentämään Roomaan, Kyprokselle, Bahrainiin, Dubaihin sekä Jemenin Adeniin, jossa tehdyn pysähdyksen aikana terroristit surmasivat koneen lentäjän Jürgen Schumannin.

Kaappauksen kuluessa terroristit asettivat useita aikarajoja, joiden umpeutuessa he uhkasivat räjäyttää koneen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lentokoneen matka päättyi lopulta Somalian Mogadishuun, jossa Saksan erikoisjoukot rynnäköivät koneeseen ja tekivät lopun kaappauksesta. Erikoisjoukot surmasivat kolme kaappaajaa, haavoittivat neljättä sekä vapauttivat miehistön ja 86 matkustajaa.


Vuosipäivän alla julkaistu dokumentti on sähke, jonka Paavali VI lähetti Kölnin tuolloiselle arkkipiispalle. Siinä paavi ilmaisee järkytyksensä lentäjän surmaamisesta ja tarjoutuu henkilökohtaisesti vaihtamaan paikkoja panttivankien kanssa. Paavi esitti toiveensa myös julkisesti kaappauksen ollessa käynnissä vuonna 1977.

Koneessa mukana myös suomalaismatkustaja

Yksi kaapatusta koneesta pelastuneista oli Ruotsissa asunut suomalainen huonekalukauppias Oiva Ojalainen, 45.

– Luulimme loppumme tulleen, kun he ampuivat kapteenin silmiemme edessä, Ojalainen kertoi tuolloin yhdysvaltalaisen Des Moines Register -lehden haastattelussa.

Ojalainen kertoi lehdelle kaappaajien sitoneen matkustajat istuimiinsa. Miehen mukaan he myös kaatoivat koneen käytävälle ja tavarahyllyille kaiken löytämänsä alkoholin.

– Jos länsisaksalaiset eivät olisi rynnäköineet koneeseen, olisimme palaneet kuoliaaksi, Ojalainen kertoi.


Kaappauksen kohteena ollut Boeing 737-200 -kone palasi kaappauksen jälkeen liikenteeseen, ja myöhemmin se myytiin. Koneen omisti brasilialainen TAF Linhas -lentoyhtiö siihen asti, kunnes se poistettiin käytöstä vuonna 2008.

Seattle Timesin mukaan vuosia Brasilian Fortalezan kentällä hylättynä ollut matkustajakone palasi lopulta Saksaan kaappauksen vuosipäivän alla viime kuussa. Lehden mukaan Saksan ulkoministeriö maksoi noin 20 000 euroa ränsistyneen koneen kuljetuksesta, jotta se voitaisiin entisöidä ja asettaa näytteille terrorismia pelkäämättömän, vapaan yhteiskunnan symbolina.


Kuljetusta varten koneesta irrotettiin siivet ja sen runko pantiin valtavan Antonov-kuljetuskoneen sisään. Seattle Timesin mukaan matkustajakoneelle järjestettiin syyskuun lopulla tunteikas tervetuliaistilaisuus, johon osallistui Saksan hallituksen edustajien ja lentokoneharrastajien mukana myös kaappauksen aikana miehistössä työskennelleitä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt