Ulkomaat

Ärjyykö tässä Suomen Hornetien seuraaja? Norjalaispilotti ylistää vaikeuksiin joutunutta superkallista ihmekonetta

Julkaistu:

Norjan ensimmäiset viidennen sukupolven F-35-hävittäjät lentävät jo Arizonassa Yhdysvalloissa.
Suomi valmistuu ensi vuosikymmenen alussa lukkoon lyötävään hävittäjäkauppaan, jossa 1990-luvulla hankitut Hornet-hävittäjät korvataan uusilla niiden käyttöiän kuluessa loppuun. Seuraajaehdokkaista kaksi tulee Yhdysvalloista: edelliset Hornetit suunnitelleen McDonnell Douglasin kanssa myöhemmin yhdistynyt Boeing tarjoaa koneesta uusittua Super Hornet -mallia, jonka lisäksi asejätti Lockheed Martin on tuonut ehdolle uuden sukupolven F-35-häivehävittäjänsä. Ilta-Sanomat kiersi maaliskuun viimeisellä viikolla Yhdysvaltojen kutsumana tutustumassa molempiin konemalleihin.


Maailman kalleimmaksi asehankkeeksi jo lähemmäs 400 miljardin euron kustannuksillaan paisunut F-35 on kärsinyt monenlaisista teknisistä ongelmista, ja sen toimitukset ovat viivästyneet vuosilla. Yhdysvaltojen lisäksi muun muassa Norja ja Tanska ovat tilanneet koneita, joiden kappalehinnan toivotaan laskevan sitä mukaan kuin valmistusmäärät kasvavat.

Pelkästään Yhdysvallat on tilannut koneen eri versioita yli 3000 kappaletta. Tosin presidentti Donald Trump on ehtinyt uhkailla yhtiötä tilauksen perumisella, jos kustannuksia ei saada kuriin. Myös Kanada on harkinnut tilauksensa peruuttamista.


Toistaiseksi vasta parisataa F-35-konetta on saatu toimitettua tilaajille. Näistä neljä on mennyt Norjalle, joka on suunnitellut tilaavansa kaikkiaan 52 uuden sukupolven konetta. Tämän vuoden aikana pitäisi olla tulossa kolme lisää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Norja kouluttaa F-35-pilottinsa Yhdysvalloissa Arizonan osavaltiossa sijaitsevassa Luken lentotukikohdassa. Maan kokenein F-35-pilotti Morten ”Dolby” Hanche ylistää konetta sen kohtaamista vaikeuksista huolimatta.

– Olen erittäin vaikuttunut koneen suorituskyvystä. Se on nopea ja erittäin hyvin ohjattava, Hanche sanoo.

– Se on helppo käynnistää, nostaa ilmaan, lentää ja tuoda turvallisesti takaisin maahan.


Keskeistä niin sanotussa viidennen sukupolven hävittäjässä on vihollisen tutkassa näkymistä heikentävien häiveominaisuuksien lisäksi koneen kyky välittää tietoa pilotille, toisille koneille ja omille joukoille maan pinnalla. Yhdeksi F-35:n heikoista kohdista on mainittu sen ongelmista kärsinyt tietokoneohjelmisto. Hanche kuitenkin vakuuttaa koneen tiedonvälityskyvyn olevan jo huippuluokkaa.

– F-35:n ohjaamossa minun on helppoa hahmottaa taistelukentän tapahtumia ympärilläni. Kone tekee hyvää työtä välittääkseen minulle tiedon siitä, missä sekä ilmassa että maassa olevat kohteet sijaitsevat. Tällöin minun on helpompi tehdä taktisia päätöksiä.

Norjan F-35-ryhmän huollosta vastaava upseeri Björn Eigeland kertoo, että uuden sukupolven koneiden ylläpito poikkeaa suuresti vanhemmista hävittäjistä.

– Perusteellisen huollon mahdollisuus käy koko ajan vähäisemmäksi. Pieniä osia ei enää korjata, vaan kyse on enemmän kokonaisen systeemin huoltamisesta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yksi mekaanikko ja yksi teknikko on kykenevä huolehtimaan noin 90 prosentista koko koneen ylläpidosta, Eigeland kertoo.


Hänen mukaansa Norjan 18 kuukauden kokemus F-35-koneista on tuonut hyviä kokemuksia.

– Kone on erittäin helppo huoltaa, sanoisin että yllättävän helppo.

Norja sai Eigelandin mukaan koneensa siinä vaiheessa, kun konetta vaivanneet suurimmat ongelmat oli jo saatu ratkaistua. Koneen kehitystyö on kuitenkin vielä monessa asiassa kesken, ja norjalaisilla on tässä oma roolinsa. Esimerkiksi jäiselle pinnalle laskeutumiseen tarvittavaa järjestelmää ei olla vielä päästy testaamaan lainkaan käytännössä.

– Meidän aikanamme kehitys on mennyt oikeaan suuntaan. Koneen ei ole tarkoituskaan olla täydellinen tässä vaiheessa. Ensi syksynä on tulossa iso ohjelmistopäivitys, jonka on määrä ratkaista useat tämänhetkiset ongelmat.

Juttua muokattu 6.4. klo 22.20. Korjattu tieto Hornet-hävittäjän valmistajasta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt