Ulkomaat

Natsien pelätty U-581 löytyi syvyyksistä – tältä brittihävittäjän tuhoama sukellusvene näyttää nyt: ”Löytö on suuri menestys”

Julkaistu:

Kirsten ja Joachim Jakobsen kertovat Ilta-Sanomille, että U-581 -sukellusveneen löytyminen oli tärkeä hetki historialle ja meribiologialle.
Elettiin vuotta vuotta 1942. Oli helmikuun alku. Tumman meren syvyyksissä tiivistyivät pelko ja vaara.

Ahtaassa tilassa, vedenkestävien ovien ja monien venttiilien keskellä oli joukko henkeään pidätteleviä nuoria merimiehiä. Vihollisten mielestä he olivat tappajia. Tällä kertaa heistä oli tulossa saalis.

Kyseessä oli Natsi-Saksan pelätty vedenalainen alus, Unterseeboot eli U-Boot ja sen viimeinen matka. Blohm & Vossin rakentama tekniikan ihme U-581 ja Werner Pfeiferin johtama miehistö olivat piilossa Azorien vesissä, Atlantilla.

Saksalaisilla oli syytäkin pelkoon, sillä he saivat vastaansa Britannian Kuninkaallisen laivaston Amiraliteetin W-luokan hävittäjän, HMS Westcottin. Laivan syvyyspommit tekivätkin pian niin paljon tuhoja, että U-581 alkoi upota aamuyöstä. Veneessä oli 50 hengen miehistö. Heistä pelastui kuitenkin 46.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Saksalaistutkijoiden työ paljasti totuuden hylystä

Saksalainen Rebikoff-Niggeler -säätiö ilmoitti, että sukellusveneen hylky on löydetty. Kunnian legendaarisen maineen saaneen sukellusveneen löytämisestä saivat saksalaistutkijat Kirsten ja Joachim Jakobsen. He löysivät hylyn Lula 1000 -pienoissukellusveneellä jo syyskuussa 2016, mutta löytö julkistettiin vasta päivälleen 75 vuotta sukellusveneen upottamisesta. Uppoamispäiväksi on mainittu useimmiten 2.2.


Kirsten ja Joakim Jakobsen IS:lle: Valtava tekninen haaste

– Löytö on suuri menestys. Oli suuri tekninen haaste paikantaa hylky lähes 900 metrin syvyydessä. Meille se oli hyvin tunteellinen hetki, kun löysimme hylyn, Kirsten Jakobsen kertoo Ilta-Sanomille.

He kertovat, että retken taustatyö vaati ensin historiallisiin lähteisiin tutustumista ja paljon teknistä suunnittelua.

– Tekniikassa meitä auttoi tutkimusalueen merenpohjasta etukäteen luomamme kaikuluotainmalli. Sen luomisessa tarvittiin 2200 metriä pitkää kaapelia. Loput eli katveeseen jääneet alueet täytyi hoitaa Lula 1000 -sukellusveneellämme, Joachim kertoo.

He painottavat, että lopulta heillä oli siis kolmiulotteinen 3D-mallinnus merenpohjasta tietokoneen kuvaruudulla.

Kirsten ja Joakim Jakobsen ottivat hylystä kuvia ja niistä paljastuu, että U-581 on noin 900 metrin syvyydessä meren pohjassa ja korallien peitossa.


Suuri apu myös meribiologialle

Jakobsenit korostavat, että hylyllä on meribiologista arvoa.

– Se on meribiologian historian kannalta merkittävä löytö. Ennen tätä on ollut suhteellisen epäselvää, miten nopeasti ja missä olosuhteissa kylmän veden korallit kasvavat syvässä meressä, he korostavat.

– Kun tiedetään, milloin U-581 upposi, voimme tutkia ekosysteemin syntyä hylyssä.

Heidän mukaansa osa syvänmeren koralleista voi olla useita satoja tai jopa useita tuhansia vuosia vanhoja, mutta niiden tarkka iän määritys on vaikeaa.

– Nyt tiedämme, että kaikki korallit, jotka elävät U-581:n lähellä ovat alle 75 vuotta vanhoja. Siksi tämä hylky sisältää arvokasta tietoa syvänmeren koralliriuttojen muodostumisesta.

Taustalla elokuvien historiaa ja sisaraluksia

U-581:n sisaralus oli U-96. Se taas tunnetaan suositusta saksalaisessa sotaelokuvasta Das Boot eli suomeksi Sukellusvene U-96. U-96 -sukellusveneen jäljennöstä käytettiin muutamassa kohtauksessa Steven Spielbergin vuonna 1981 ohjaamassa elokuvassa Kadonneen aarteen metsästäjät.


Säätiö kertoo löydöstä myös Twitter-tilillään. Aiheesta ovat kertoneet aiemmin Rebikoff-Niggeler -säätiön lisäksi Der Spiegel ja Gizmodo.com ja Suomessa muun muassa Yle ja Savon Sanomat.

U-581

+ Valmistui U-581 Blohm & Vossin telakalla Hampurissa, Saksassa 25.9.1940.

+ Sen pääaseina olivat torpedot.

+ Sen koko pituus oli 67,10 metriä

+ Sen nopeus oli 32.8 km tunnissa.

+ Kuului Saksan armeijan tärkeimpään sukellusvenetyyppiin VIIC. Kyseisen tyypin sukellusveneitä tuotettiin koko toisen maailmansodan ajan.

+ U-581 upposi helmikuussa 1942.