Ulkomaat

Saksalainen laatulehti vertaa Sipilää Trumpiin: ”Ei kestä kriittistä mediaa”

Julkaistu:

Myös saksalainen Frankfurter Allgemeine Zeitung on nyt huomioinut pääministeri Juha Sipilän ja Yleisradion välisen sopan. Lehti väittää Ylen toimineen perinteisesti sosiaalidemokraattien vaikutuksen alaisena.
Saksalaislehti Frankfurter Allgeimeine Zeitung vertaa sunnuntaina julkaistussa artikkelissaan Suomen pääministeriä Juha Sipilää (kesk) tammikuussa Yhdysvaltain presidentiksi nousevaan Donald Trumpiin.

Lehti perustelee vertaustaan sillä, että Trumpin tapaan Sipilä ei siedä kriittistä mediaa.

Trump sanoi vaalikampanjansa aikana, että häntä vastaan on solmittu kansainvälinen salaliitto, johon ovat osallisina sekä poliitikot että media. Erityisesti tulevan presidentin hampaisiin joutui New York Times, jonka Trump muun muassa on uhannut vetää oikeuteen sen jälkeen, kun lehti julkaisi Trumpia kopeloinnista syyttävien naisten kertomuksia.

Taustalla Yle-kohu

Sipilän ja median suhteen osalta FAZ:n artikkelin taustalla kytee niin kutsuttu Yle-kohu, joka sai alkunsa, kun pääministeri lähetti Ylen vastaavalle päätoimittajalle Atte Jääskeläiselle ja toimittajalle Salla Vuorikoskelle useita kiukkuisia sähköpostiviestejä, joissa hän arvosteli Yleisradiota kovin sanakääntein.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tämän jälkeen Ylen uutistoiminnan johto päätti hyllyttää tekeillä olevat Sipilän mahdolliseen jääviyteen Terrafame-asiassa liittyvät jutut.

Kohun seurauksena Vuorikoski ja Yleisradion ajankohtaistoimituksen esimies Jussi Eronen irtisanoutuivat samana päivänä koettuaan että heidän sananvapauttaan on rajoitettu.

Erosen ja Vuorikosken eroilmoitukset huomioitiin ulkomailla jo tuoreeltaan, kun asiasta uutisoivat kansainvälinen uutistoimisto Reuters ja ruotsalainen uutistoimisto TT.

FAZ:n kirjoituksessa kuitenkin todetaan myös Ylen olleen perinteisesti sosiaalidemokraattien vaikutuksen alaisena. Lehden mukaan Sipilän johtama keskusta ja tämän kumppani kokoomus olisivat kuitenkin tahtoneet saada tähän muutosta jo pidemmän aikaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Myös Puola nousi esille

Reuters kirjoitti Erosen ja Vuorikosken lähdettyä Ylestä, että kyseessä on erikoinen tapaus, koska kansainvälinen Toimittajat ilman rajoja -sananvapausjärjestö on useana vuotena sijoittanut Suomen maailman johtavaksi valtioksi lehdistön sananvapaudessa.

Saksalaislehti puolestaan nostaa Sipilän ja Ylen sopan yhteydessä ohimennen esiin myös Puolan, jossa on viikonlopun aikana järjestetty mielenosoituksia, joissa vastustettiin hallituksen uusia linjauksia, joiden katsotaan rajoittavan median toimintaa ja sananvapautta.

Puolan hallitus on hiljattain ehdottanut parlamentin media-akkreditointien vähentämistä ja erillistä mediakeskusta, jossa poliitikot voisivat kohdata toimittajia omilla ehdoillaan. Maan viestimet ovat olleet ehdotuksista raivoissaan ja tulkinneet ne lehdistönvapauden rajoittamiseksi.

Saksalaislehden arvio onkin, että Suomessa ollaan järkyttyneitä Ylen saamasta huomiosta, koska viesti on samansuuntainen kuin sellaisissa maissa, joissa parlamentti valvoo mediaa, ja Suomi on tottunut olemaan ääripää näille maille.

FAZ korostaa kuitenkin, ettei Sipilän tapauksessa ole kysymys samasta asiasta kuin Puolassa, mutta kirjoituksessa ilmaistaan silti huoli siitä, ettei Sipilä näytä erottavan yksityistä ja poliittista toisistaan ja johtaa valtiota kuin omaa yritystään.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt