Miksi matkustajakone katosi Välimerellä? 4 mysteeriä, jotka kiinnostavat tutkijoita - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Miksi matkustajakone katosi Välimerellä? 4 mysteeriä, jotka kiinnostavat tutkijoita

Julkaistu: 20.5.2016 12:01

CNN:n mukaan tutkijat kiinnittävät huomiota neljään seikkaan matkustajakoneen katoamista tutkiessaan.

EgyptAirin lento MS804 katosi tutkasta eilen ja Airbus A320 -lentokoneen uskotaan pudonneen Välimereen. Tietoa siitä, mitä koneessa tapahtui, ei ole.

CNN kertoo neljästä asiasta, joihin tutkijat kiinnittävät huomiota katoamista selvittäessään.

1. Pommi

Egyptin ilmailuministeri Sherif Fathy on aiemmin sanonut, että terrorismi on matkustajakoneen putoamiselle todennäköisempi syy kuin tekninen vika. CNN kertoo yhdysvaltalaisten viranomaisten epäilevän, että koneen olisi mahdollisesti pudottanut pommi. Viranomaiset kuitenkin muistuttavat, että teoria perustuu aihetodisteille eikä niinkään konkreettisille todisteille.

Ranskan siviili-ilmailun onnettomuustutkintakeskuksen ex-johtaja Jean Paul Troadec on myös sanonut, että koneeseen on ollut mahdollista asettaa pommi.

– Roissyn kentällä tai Kairossa koneeseen on voitu panna pommi, koska on vaikeaa tehdä koneesta sataprosenttisen turvallinen edes niin tiukasti valvotulla kentällä kuin Roissy (Charles de Gaulle) on.

The Telegraphin mukaan turmakone lensi ennen onnettomuutta useita lentoja Pohjois-Afrikassa ja Euroopassa.

Kone oli lähtenyt keskiviikkona kello 4.30 Asmarasta, Eritreasta Kairoon, Egyptiin. Kairosta kone jatkoi matkaansa kello 9.21 määränpäänään Tunisian Tunis. Tunisista matkustajakone lähti kello 10.21 Kairoon. Kairosta kone lähti kello 18.17 Pariisiin ja Pariisista takaisin kohti Kairoa se lähti keskiyöllä. Koneen olisi pitänyt laskeutua Kairoon torstaina aamuyöllä kello 6.05. Yhteys koneeseen menetettiin kuitenkin kello 3.45.

Mikäli kone oli vain tunnin tai kaksi lentokentällä ennen kuin se lähti takaisin Kairoon, sitä ei ole välttämättä tarkistettu kokonaan, minkä takia on mahdollista, että koneeseen on laitettu pommi ennen kuin se laskeutui Ranskan pääkaupunkiin, ranskalaiset ilmailuasiantuntijat ovat sanoneet brittilehden mukaan.

Tammikuussa uutisoitiin, että egyptiläisen lentoyhtiön mekaanikko olisi auttanut saamaan pommin venäläisen MetroJet-yhtiön lennolle 9268. Kone putosi Siinain niemimaalle lokakuussa. Kaikki koneessa olleet 224 kuolivat. Terroristijärjestö Isis on väittänyt olevansa lentoturman takana.

2. Sisäpiiriuhka

Sekä CNN että brittilehti The Telegraph uutisoivat lentokentän työntekijöiden radikalisoitumisesta.

CNN:n mukaan vuonna 2004 julkaistun Ranskan sisäministeriön salaisen raportin mukaan Pariisin Charles de Gaullen lentokentän työntekijöiden radikalisoituminen herätti huolta.

Raportin mukaan lentokentällä oli laittomia rukouspaikkoja, joita käyttivät radikaalit muslimityöntekijät. Raportissa myös kerrottiin, että jotkut radikalisoituneista lentokenttätyöntekijöistä ”avoimesti esittivät Amerikan vastaisia mielipiteitä ja osoittivat tukeaan ja innostusta, mitä tulee 9/11-iskuihin”.

Viranomaiset ovat raportin kirjoittamisen jälkeen ryhtyneet useisiin toimenpiteisiin työntekijöiden ja matkustajien seulomiseksi entistä paremmin, CNN sanoo.

The Telegraphin mukaan useita laukkujen käsittelijöitä ja muita lentokentän työntekijöitä on irtisanottu tai erotettu määräajaksi epäiltynä yhteyksistä radikaalin islamiin.

3. Tekninen vika

Yksi mahdollisuus lentokoneen putoamiseen on tekninen vika, joskin asiantuntijoiden mukaan moni seikka viittaa terrori-iskuun.

– Vakava tekninen vika, vaikkapa moottorin räjähtäminen, vaikuttaa epätodennäköiseltä, ilmailuasiantuntija Gerard Feldzer on sanonut.

Myös se, ettei kone ilmeisesti lähettänyt hätäkutsua, viittaisi pikemminkin terrori-iskuun.

– Tekninen vika, kuten tulipalo tai moottorivika, ei aiheuta välitöntä onnettomuutta, joten miehistöllä on aikaa reagoida. Tässä tapauksessa miehistö pysyi vaiti, Ranskan siviili-ilmailun onnettomuustutkintakeskuksen ex-johtaja Jean-Paul Troadec on puolestaan sanonut.

4. Lentäjät

EgyptAirin mukaan turmakoneen lentokapteenilla oli takanaan 6 275 lentotuntia, mukaan lukien 2 101 lentotuntia turmakonetyypillä. Lentoperämiehellä oli lentotunteja 2 766, joten molemmat miehistä olivat kokeneita.

Ilmailuasiantuntijoiden mukaan matkustajakoneen korkea automaatioaste vähentää lentäjien tekemiä virheitä. Mutta, kun jokin menee pieleen, koneen miehistöä pommitetaan tiedoilla ja joissain tapauksissa miehistöllä on vaikeuksia saamansa tiedon käsittelyssä.

Toisaalta joskus lentäjät ovat myös itse tarkoituksella ohjanneet lentokoneen maahan. Viime vuoden maaliskuussa Germanwings-lentoyhtiöllä työskennellyt 27-vuotias lentoperämies Andreas Lubitz lukitsi lentokapteenin ulos ohjaamosta ja ohjasi koneen Alppeja päin. Kaikki koneessa olleet 150 ihmistä sai surmansa.

Tuoreimmat osastosta