Egyptiläiskoneen putoamiselle ei vielä selitystä – ”Pommin asettaminen aina mahdollista” - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Egyptiläiskoneen putoamiselle ei vielä selitystä – ”Pommin asettaminen aina mahdollista”

Äkillinen, selittämätön katoaminen käynnisti spekulaatiot terrori-iskun mahdollisuudesta.

19.5.2016 13:23 | Päivitetty 19.5.2016 13:44

On erittäin harvinaista, että matkustajakone putoaa selkeässä säässä matkalentokorkeudesta ilman että miehistö ehtii kutsua apua. Siksi EgyptAirin lennon MS804 katoaminen on käynnistänyt laajat spekulaatiot muun muassa terrori-iskun mahdollisuudesta.

Ranskan presidentin Francois Hollanden mukaan on varmaa, että kone on pudonnut. Syystä ei ole mitään tietoa, joten tutkinnassa pidetään kaikki vaihtoehdot auki.

Egyptin siviili-ilmailuministeri Sherif Fathy kiteytti tv-haastattelussa maan viranomaisten kannan:

– Toivon, ettemme tee hätäisiä johtopäätöksiä ja oleta mitään, hän sanoi.

EgyptAirin kone Kairon lentokentällä torstaina.­

Seuraavassa esitettyjä arvioita turmasta:

Äkillinen tapahtuma

Toistaiseksi näyttää varmalta ainoastaan se, että jotain äkillistä tapahtui.

Kone katosi ilman ennakkovaroitusta tutkista noin kello 2.30–2.45 Egyptin aikaa lennettyään kymmenisen kilometriä Egyptin ilmatilassa. Ajankohdasta on esitetty hieman ristiriitaisia tietoja.

Hätäkutsua ei tiettävästi missään vaiheessa lähetetty, vaikka jossain vaiheessa torstaina kerrottiin, että sellainen olisi vastaanotettu. Egyptin armeija kuitenkin kiisti tiedon. On mahdollista, että koneen laitteista on lähtenyt jonkinlainen paikannussignaali putoamisen jälkeen, mutta tutkinta on kesken.

Koneen lentoreitti katkeaa Flightradar 24 -sivustolla.­

Kreikan lennonjohto oli ollut yhteydessä koneeseen normaalisti ennen sen poistumista Kreikan ilmatilasta, eikä mitään outoa havaittu. Hieman myöhemmin lennonjohto yritti uudelleen yhteyttä koneeseen, mutta vastausta ei enää saatu.

Ilmeistä on, että koneessa tapahtui jotain äkillistä, joka piti miehistön niin kiireellisenä, että hätäviestin lähettämiseen ei ollut aikaa. Perusohje lentäjille on, että kone on ensisijaisesti saatava hallintaan hätätilanteessa ennen avun kutsumista.

Tekninen vika?

Ei ole täysin ennenkuulumatonta, että lentokoneeseen tulee äkillinen tekninen vika kesken lennon. Yleensä tapaukset liittyvät kuitenkin vaikeisiin sääolosuhteisiin, kuten Air Francen koneen putoamisessa Atlantin yllä 2009. Nopeusanturit jäätyivät ja miehistö teki väärät johtopäätökset, mikä johti tuhoon.

Myös tekninen vika ilman ääriolosuhteita on mahdollinen, kuten AirAsia-yhtiön Airbusin putoamisessa Jaavanmerellä 2014, kun koneen ohjausjärjestelmään tuli vika. Tuolloinkin miehistön toiminta oli osasyy.

Egyptiläiset omaiset saapuivat kriisikeskukseen Kairossa.­

Koneen ohjaamossa voi myös syttyä tulipalo, joka lamauttaa miehistön. Teoriat teknisestä viasta ovat kuitenkin huteralla pohjalla asiantuntijoiden mukaan siksi, että kone oli otettu käyttöön vasta 2003 eli se oli verrattain uusi. Mitään tietoja koneen puutteellisista huolloista tai mahdollisista vioista ei toistaiseksi ole, eikä EgyptAir ole minkään viranomaisen ”mustalla listalla”. Airbus A320 on erittäin yleinen ja luotettava konetyyppi.

Terroriteko?

Spekulaatiot terrori-iskun mahdollisuudesta ovat vilkkaita äärijärjestö Isisin uhan takia. Isisin uskotaan onnistuneen venäläiskoneen pudottamisessa Siinailla viime vuonna, joten arvailujen mukaan se olisi voinut onnistua ujuttamaan pommin myös EgyptAirin koneeseen.

Venäläiskoneen romua Siinain aavikolla viime vuonna.­

Egyptin ja Ranskan viranomaiset ovat ilmoittaneet, että mitään teoriaa ei ole poissuljettu koneen katoamisessa. Ranska on terroristien kohdemaiden kärkisijoilla, ja sekasortoinen Egypti kamppailee vakavan ääriliikkeiden uhan kanssa.

Uutistoimisto AFP:n haastattelemien asiantuntijoiden mukaan käytännössä ainoa jäljelle jäävä järkevä vaihtoehto koneen putoamiselle näyttäisi olevan pommi. Se olisi teoriassa voitu asettaa koneeseen jo Kairossa ennen lentoa Ranskaan. Turmakone oli katoamista edeltävän 24 tunnin aikana lentänyt Kairosta myös Tunisian Tunisiin ja Eritrean Asmaraan.

Asiantuntija ei pidä mahdottomana etteikö pommia olisi saanut koneeseen jopa tiukasti vartioidulla Pariisin Charles de Gaullen lentokentällä.

– Pommin asettaminen koneeseen on aina mahdollista, koska lentokenttiä ei saada sataprosenttisen turvallisiksi, ei edes tiukkojen turvatoimien lentokentällä kuten Roissy (Charles de Gaulle), ilmailuasiantuntija Gerard Feldzer sanoi AFP:lle.

Pariisin Charles de Gaullen lentokenttä on yksi maailman vartioiduimmista.­

Charles de Gaullen kentällä ja koko Ranskassa on turvatoimet kohotettu äärimmilleen Pariisin terrori-iskujen jälkeen. Kentällä tehtiin viime vuonna erityistarkastus kymmenilletuhansille työntekijöille mahdollisten uhkien kartoittamiseksi.

Ranska on torstaina käynnistänyt virallisen tutkinnan EgyptAirin koneen katoamisesta ja viranomaisten mukaan kaikkien koneen lähelle päässeiden taustat tutkitaan.

Teoria koneen alasampumisesta – tahallaan tai vahingossa – nojaa siihen, että itäinen Välimeri on vilkkaan sotilastoiminnan aluetta Syyrian sodan takia. Samasta syystä alue on kuitenkin myös erittäin tarkkaan valvottu sotilastutkilla, joten syyllinen tekoon olisi todennäköisesti jo paljastunut.

Terroriteon osuudesta asiaan voidaan saada nopeastikin lisätietoa, mikäli merestä löytyy koneen osia, joissa on jälkiä esimerkiksi räjähdyksestä.

Miehistön rooli?

Germanwingsin viimevuotisen tragedian ja vuonna 1999 tapahtuneen EgyptAirin turman takia voidaan myös spekuloida, ohjasiko pilotti tahallaan koneen mereen. Tosin vuoden 1999 tapauksessa egyptiläisviranomaiset eivät ole koskaan hyväksyneet Yhdysvaltain johtopäätöstä perämiehen syyllisyydestä.

EgyptAirin kadonneen koneen kapteenilla kerrotaan olleen takanaan noin 6 000 lentotuntia ja perämiehellä eri tietojen mukaan 2 000–4 000. Heidän taustoistaan ei toistaiseksi ole kerrottu tietoja julkisuuteen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?