Tutkijat: Puolasta löytyi ehkä tunneli, mutta ei natsien kultajunaa - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Tutkijat: Puolasta löytyi ehkä tunneli, mutta ei natsien kultajunaa

Krakovan AGH-korkeakoulun tutkijat etsivät natsien kultajunaa 14. marraskuuta. Tiistaina julkaistujen tulosten mukaan todisteita junan olemassaolosta ei ole.

Krakovan AGH-korkeakoulun tutkijat etsivät natsien kultajunaa 14. marraskuuta. Tiistaina julkaistujen tulosten mukaan todisteita junan olemassaolosta ei ole.

Julkaistu: 15.12.2015 15:15, Päivitetty 15.12.2015 15:34

Krakovan teknisen korkeakoulun tutkijat eivät löytäneet todeisteita legendaarisesta junasta Puolan Walbrzychin liepeiltä. Aarteenetsijät tulivat omissa selvityksissään eri tulokseen.

Krakovan teknisen korkeakoulun AGH:n tutkijat eivät ole löytäneet omissa mittauksissaan mitään todisteita legendaarisesta natsien kultajunasta, jonka väitetään olevan kätkössä maastossa lähellä puolalaista Walbrzychin kaupunkia.

Tuloksista kerrottiin pitkään odotetussa tiedotustilaisuudessa tiistaina. Asiasta syntyi maailmanlaajuinen kohu viime kesänä, kun paikalliset aarteenetsijät väittivät havainneensa maan sisässä selviä merkkejä vuonna 1945 kätketystä junasta.

AGH:n tutkijoiden tuloksia esitelleen professori Janusz Madejn mukaan on mahdollista, että väitetyllä löytöpaikalla on tunneli.

– Tunneli ehkä, mutta ei junaa, Madej kiteytti tutkimusten tulokset puolalaislehti Gazeta Wroclavskan mukaan.

Jo pelkkä tunneli olisi sinänsä merkittävä löytö, mikäli kyseessä on natsien toisen maailmansodan aikana teettämä aiemmin tuntematon rakennelma.

Sähkölinjat häiritsivät

Professori Madejn mukaan panssarijunan etsijöiden geomagneettisia mittauksia häiritsi lievästi se, että paikan yllä kulkee voimalinja. Tutkijoiden tulokset ovat hänen mukaansa kuitenkin kiistattomat. Asiantuntijat käyttivät maatutkaa ja eri mittausmenetelmiä havaitakseen poikkeamia esimerkiksi magneettikentässä.

Junan löytöpaikaksi väitettiin aluetta lähellä Walbrzychin kaupunkia, jossa on myös tunnettuja natsien orjatyövoimalla kaivattamia tunneleita.

Junan löytöpaikaksi väitettiin aluetta lähellä Walbrzychin kaupunkia, jossa on myös tunnettuja natsien orjatyövoimalla kaivattamia tunneleita.

Tulokset eivät todennäköisesti lopeta spekulointia kultajunasta, sillä samaan aikaan löydöstä alun perin kertoneet kaksi aarteenetsijää tekivät omia lisätutkimuksiaan, jotka julkistettiin myös tiistaina samassa tilaisuudessa. Aarteenetsijöiden mukaan maan sisässä on poikkeavuuksia, joita pitäisi tutkia kaivamalla ensi keväänä.

Professori Madej totesi väitettyjen poikkeavuuksien olevan huomattavasti lähempänä maan pintaa. Aarteenetsijät kuitenkin väittävät edelleen, että noin yhdeksän metrin syvyydessä paikalla on viisi metriä korkea tunneli, joka kätkee yli 90 metriä pitkän junan.

Piotr Koper, toinen aarteenetsijöistä, ei tiistaina halunnut kiistää AGH:n tutkijoiden tuloksia, mutta sanoi heidän käyttäneen eri metodeja kuin hänen ja Andreas Richterin XYZ-tutkimusyritys.

Andreas Richter, toinen väitetyn kultajunan löytäjistä, oli mukana oman ryhmänsä tutkimuksissa Wroclawin ja Walbrzychin välisellä ratayhteydellä.

Andreas Richter, toinen väitetyn kultajunan löytäjistä, oli mukana oman ryhmänsä tutkimuksissa Wroclawin ja Walbrzychin välisellä ratayhteydellä.

Sekä AGH:n että XYZ:n tutkimukset suoritettiin marraskuun puolivälissä ja tavoitteena oli löytää maan alta tunneli ja panssarijuna.

Sitkeän legendan mukaan natsi-Saksan viranomaiset lähettivät useita arvotavaralla lastattuja junia ulos Wroclawista eli entisestä Breslausta toisen maailmansodan lopussa, ennen kuin puna-armeija saartoi kaupungin. Yksi junista on jäänyt kadoksiin, ja sen epäillään olevan joko maahan haudattuna tai piilossa räjäytetyssä kallioluolassa.

Aarteenetsijät uskovat, että junassa on mahdollisesti Breslaun kaupunginarkiston aineistoa sekä kultaa ja muita arvoesineitä, jotka olisivat peräisin breslaulaisista pankeista ja kaupungin saksalaisilta asukkailta.

Huhuja on ruokkinut se, että Walbrzychin seudulla on runsaasti natsien orjatyövoiman avulla rakennuttamia luolastoja. Niistä osa oli suunniteltu natsijohtajien viimeisiksi turvapaikoiksi, osa aseteollisuuden käyttöön.

Tuoreimmat osastosta