Uusi teoria onnettomuudesta: Oliko Egyptin turmakoneen vanhasta vauriosta johtuva painekato turman syy? - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Uusi teoria onnettomuudesta: Oliko Egyptin turmakoneen vanhasta vauriosta johtuva painekato turman syy?

Amerikkalaissivusto arvioi, että Egyptin lentoturman juuret saattavat ulottua vuoteen 2001. Trafin ilmailujohtajan mukaan sivuston teoria on yksi mahdollisuus muiden joukossa.

1.11.2015 16:26

Lauantaina 224 ihmistä surmanneen onnettomuuden aiheuttaja on vielä hämärän peitossa, mutta todennäköisimpänä syynä pidetään teknistä vikaa. Onnettomuuspaikalla vallitsi CNN:n mukaan selkeä sää, ja terrori-iskua on pidetty epätodennäköisenä.

Venäläisen Kolavia-yhtiön Airbus A321 putosi lauantaina Siinain niemimaalla 23 minuuttia ilmaan nousemisensa jälkeen. Tiedot kohtalokkaan lennon kulusta ovat epätarkkoja. Venäläisten tiedotusvälineiden mukaan koneen lentäjä olisi pyytänyt laskeutumislupaa teknisen vian vuoksi. Egyptiläisviranomaiset puolestaan sanoivat sunnuntaina, että koneesta ei tullut hätäkutsua tai muuta epänormaalia viestiä. Turmakone oli rakennettu vuonna 1997.

Ensimmäiset onnettomuuspaikalta otetut kuvat tulivat julki lauantai-iltana, ja mediassa on jo spekuloitu turman syitä. Esimerkiksi amerikkalaisen Daily Beast –uutissivuston mukaan kuvat turmakoneesta näyttäisivät viittaavan ennemmin koneen hajoamiseen kappaleiksi ilmassa kuin esimerkiksi tulipaloon tai moottorissa tapahtuneeseen räjähdykseen.

Kone kolhi pyrstönsä vuonna 2001

Lehden ilmailutoimittaja Clive Irving nostaa esiin onnettomuuden, jossa turmakone oli vuonna 2001. Tuolloin koneen pyrstö osui kiitorataan laskeutumisen yhteydessä. Pyrstökosketukset eivät ole ilmailussa kovin epätavallisia, ja turmakone korjattiin tapahtuman jälkeen. Myös Ilta-Sanomat kertoi asiasta lauantaina.

Daily Beast spekuloi mahdollisuudella, että heikko lenkki olisi ollut koneen takaosassa sijaitseva paineseinä. Seinä erottaa paineistetun alueen koneen matkustamossa ja paineistamattoman alueen sen ulkopuolella. Jos tämä seinämä pettäisi, sitä seuraava ilmanpaineen lasku voisi lehden mukaan pahimmillaan repiä koneen palasiksi.

Tämäntyyppinen turma on tapahtunut ainakin vuonna 1985 Japanissa, jolloin Boeing-koneen matkustamon paineistus katosi ja muun muassa koneen peräsin repesi irti.

Tuhoisan onnettomuuden tutkinnassa selvisi, että turman syynä oli koneen takimmaisen paineseinän murtuminen. Seinä oli vaurioitunut jo vuonna 1978 tapahtuneessa pyrstökosketuksessa, eikä sen korjaus täyttänyt koneen valmistajan vaatimuksia.

Kuvat turmapaikalta tulivat julkisuuteen lauantaina.­

Olisiko näin voinut käydä myös Egyptissä? Trafin ilmailujohtajan Pekka Hentun mukaan kyseessä on yksi mahdollinen vaihtoehto. Hän ei kuitenkaan halua arvioida todennäköisyyksiä tai tehdä spekulaatioita turmapaikalta otetuista kuvista.

– Spekulaatiot onnettomuuspäivänä ja välittömästi sen jälkeen osuvat harvoin oikeaan, Henttu huomauttaa.

AFP uutisoi aiemmin sunnuntaina, että yksi turmassa kuolleiden ruumiista on löydetty kahdeksan kilometrin päästä onnettomuuspaikalta. Hentun mukaan näin kaukaa tehty löytö viittaisi siihen, että koneen rungossa on ollut vaurioita jo sen ollessa korkealla ilmassa.

Painekato ei aina johda onnettomuuteen

Matkustamossa tapahtuva painekato ei yksinään johda onnettomuuteen. Lentokoneen ohjaamossa on happinaamarit, jotka ohjaamossa oleva miehistö saa tarvittaessa päähänsä muutamassa sekunnissa. Painekatotilanteessa myös matkustajien happinaamarit putoavat automaattisesti alas, jolloin hengitysilmaa riittää siihen asti, että lentäjä saa koneen laskettua alemmas.

– Painekato ei sinänsä ole ongelma, vaikka se onkin hätätilanne. Jos koneen rakenteet pettävät, se on tietysti toinen asia, Pekka Henttu kommentoi.

Se, kuinka nopeasti kone saadaan maahan, riippuu tilanteesta. Hallittuun laskeutumiseen kuluu vähintään kymmenisen minuuttia. Jos lentäjät tietävät, että koneessa on rakenteellisia vaurioita, hätälaskeutuminen tehdään hitaammin.

Pahimmassa mahdollisessa tilanteessa, jota Daily Beast epäilee, kone hajoaa kappaleiksi ja joutuu vapaaseen pudotukseen.

– Jos paineensäätöjärjestelmä pettää, paine ei katoa nopeasti. Nopea painekato edellyttää sitä, että (paineseinissä) on reikä tai iso aukko, Henttu sanoo.

 

Olisiko tällainen reikä voinut muodostua paineseinään kesken matkan?

– Jos nyt halutaan hakea yhteyttä tähän korjaustoimenpiteeseen tai sen vaikutukseen, tietysti tällainen väsyminen on yksi mahdollisuus. Se voi olla lähtökohta ison aukon muodostumiseen, Henttu muotoilee.

Tässä vaiheessa kaikki on tosin arvailua. Koneen mustat laatikot on löydetty, ja tarkempia tietoja saadaan kenties jo lähipäivinä, kun ääni- ja lentotietotallenteita on analysoitu alustavasti. Henttu huomauttaa, että koneen tekninen historia on yksi niistä asioista, joiden vaikutukset otetaan tutkinnassa varmasti huomioon.

– Uskoisin, että tämän asian mahdollinen syy-yhteys on selvitettävissä melko helposti, hän sanoo.

– Parissa päivässä saadaan jo paljonkin tietoa selville. Se on eri asia, ovatko tiedot niin varmoja, että niiden pohjalta voidaan tulla julkisuuteen.

Yllä oleva video on kuvattu Egyptin turmapaikalta.

Turmakoneen mustat laatikot on löydetty.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?