Trafin ilmailujohtaja IS:lle: ”Tilastoista löytyy neljä tapausta, joissa Airbus A321 kone on täysin tuhoutunut” - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Trafin ilmailujohtaja IS:lle: ”Tilastoista löytyy neljä tapausta, joissa Airbus A321 kone on täysin tuhoutunut”

Airbus A320 -lentokoneperheen koneet ovat laajalti käytössä ja turvallisina pidettyjä. Turmakoneen mallia käyttää myös Finnair.

31.10.2015 17:08

Egyptin lentoturmassa kuoli kaikkiaan 217 matkustajaa ja 7 miehistön jäsentä. Kolavia-lentoyhtiön lento oli matkalla Egyptistä Pietariin, kun katosi tutkasta ja putosi Siinailla.

Flightradar24 -lentotietopalvelun mukaan turmakone oli menettänyt pian noustuaan nopeasti korkeutta ja nopeutta.

Рейс #7K9268 Metrojet пропал над Египтом спустя 23 минуты после взлета из Шарм-эль-Шейха https://t.co/RlcJTpDHwI pic.twitter.com/iHb7PtNJ0Y— Flightradar24 (@flightradar24) October 31, 2015

– Nämä kertovat vain, että tiedonsaanti on loppunut, eikä kone ole tuottanut enää nopeus- ja korkeustietoa järjestelmään. Saattaa myös olla, että viime hetkien tiedot eivät ole oikeita, kertoo Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Venäläinen uutistoimisto Ria Novosti kertoi, että turmakoneen miehistö oli valittanut useita kertoja kuluneella viikolla moottorivioista koneessa.

– Moottorihäiriö ei sinänsä ole ongelma matkustajakoneelle, vaan paljon muutakin on oltava pielessä, sanoo Henttu.

Tutkintaan osallistuu useita osapuolia

Onnettomuustutkinnasta vastaa maa, jonka ilmatilassa onnettomuus on sattunut.

– Kansainvälisten pelisääntöjen mukaan onnettomuustutkinnasta vastaa Egypti, elleivät he pyydä apua onnettomuuden tutkinnasta vastaamisesta joltain muulta maalta, kuten Ukraina teki MH17-tutkinnassa, sanoo Henttu.

Henttu muistuttaa, että varsin harvoin ensimmäiset arviot onnettomuuden syistä osuvat kohdalleen.

– Ensimmäisten arvioiden pohjalta viranomaiset Egyptissä sulkenevat pois terrorin syynä onnettomuuteen, arvioi Henttu.

Onnettomuustutkintaan osallistuvat myös lentokonevalmistajan edustaja ja lentoyhtiön valtion, tässä tapauksessa Venäjän onnettomuustutkintaviranomainen.

Onnettomuuskone kolhi pyrstönsä vuonna 2001

Turmakoneen tyyppi Airbus A321 on Airbus A320 -lentokoneperheen pisin jäsen. Konetyyppi on erittäin laajalti käytetty ympäri maailmaa, niitä on lentoyhtiökäytössä 1156 ja tehtaalla on tällä hetkellä 458 tilausta sisällä.

Ensimmäinen A321 otettiin lentoyhtiökäyttöön 1994 ja onnettomuudessa ollut kone valmistui 1998, eli se oli ollut käytössä noin 17 vuotta.

Turmakoneen historiasta löytyy pyrstökosketusonnettomuus, joka sattui Kairossa vuonna 2001.

– Tilastoista löytyy neljä tapausta, joissa Airbus A321 kone on täysin tuhoutunut. Konetyyppinä siinä ei kuitenkaan ole ollut ongelmia, kertoo Henttu.

Onnettomuuskone oli Airbusperheen A321-231 -versio. Myös Finnairilla on myös käytössään Airbus A321-koneita, mutta ne ovat 211-versiota, jotka ovat valmistuneet vuosina 1999–2003. Finnairin koneissa on eri moottorimallit kuin onnettomuuskoneessa.

Tallennelaitteet löytyivät pian

Koneen hylyn raportoitiin löytyneen tuhoutuneena, mutta koneen osat eivät olleet kovin kaukana toisistaan.

– Yleensä maastoon laskeuduttaessa runko hajoaa ja pyrstö säilyy usein varsin ehjänä. Tästä syystä tallennelaitteet sijoitetaan usein takarunkoon, sanoo Henttu.

Jos kone olisi räjähtänyt taivaalla, koneen osat olisivat todennäköisesti kaukana toisistaan, eikä isoja runkokokonaisuuksia olisi ollenkaan säilynyt.

– Myönteistä tässä on se, että tietolähteiden mukaan koneen tallennelaitteet ovat löytyneet, eli ääni- ja lentotietotallenteet. Niistä saadaan aika varmasti muutaman päivän päästä jotain irti, sanoo Henttu.

Artikkelin otsikkoa korjattu kello 20.06.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?