Ulkomaat

”Kaikki on sekaisin, kaikki näyttää oudolta...” – Miksi Bermudan kolmio nielaisi laivat ja lentokoneet?

Julkaistu:

Kadonneet
Yli miljoonan neliökilometrin suuruisella alueella on vuosikymmenten saatossa tapahtunut liuta selittämättömiltä tuntuvia katoamisia.
Bermudan kolmiossa on tapahtunut lukuisia mystisiä katoamisia. Yhteensä alueella tai sen lähistöllä on laskettu kadonneen satoja laivoja ja kymmeniä lentokoneita.

Osasta taas ovat kadonneet pelkästään ihmiset. Lokakuussa 1944 Floridan rannikolta löytyi tyhjänä kuubalainen tankkeri Rubicon. Laiva oli edelleen merikelpoinen ja miehistön tavarat paikoillaan, miehistöä ei vain koskaan enää nähty.

Omaa elämäänsä eläneet kompassit, kadonneet miehistöt ja äkkinäisten pyörteiden mukana ”toiseen maailman” uponneet laivat kiehtovat edelleen, vaikka onnettomuustilastojen valossa Bermudan kolmiossa ei tapahdu enemmän turmia kuin muillakaan merillä.


1945: Lento-osasto 19

”Emme löydä länttä. Kaikki on sekaisin. Kaikki näyttää oudolta. Jopa meri.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Neljä hätäistä virkettä jäivät Yhdysvaltain ilmavoimien lento-osasto 19:n johtajan, luutnantti Charles C. Taylorin viimeiseksi radioviestiksi tukikohtaan. Viidestä harjoituslennolle lähteneestä Grumman TBM Avenger -torpedopommittajasta saati niiden miehistöistä ei ole 70 vuodessa varmuudella löydetty ensimmäistäkään.

Lento-osasto 19:n Avengerit kaarsivat taivaalle 5. joulukuuta 1945 Fort Lauderdalen tukikohdasta Yhdysvaltain Miamista noin puolen päivän aikaan. Edessä oli muutaman tunnin rutiiniharjoitus. Vaikeudet alkoivat paluumatkalla. Auringon painuessa mailleen alkoi meri myrskytä ja pyörteisyys voimistua.

Koneiden piti laskeutua Fort Lauderdaleen kello 15.45. Sen sijaan lennonjohtoon tuli hätäilmoitus Taylorilta: Maata ei ole näkyvissä! Viimeinen viesti ”oudosta merestä” saapui vain vajaata tuntia myöhemmin.

 

Kaikki on sekaisin. Kaikki näyttää oudolta. Jopa meri.

Alkoi massiivinen pelastusoperaatio, jonka aikana ihmishenkiä menetettiin lisää. Myöhään illalla, kun muut etsintäkoneet olivat jo palanneet tukikohtaan, armeija lähetti merelle vielä kaksi PBM-5 Martin Mariner -lentovenettä. Toinen koneista ei koskaan palannut.

Juttuun liitetyssä, yhdysvaltalaisessa Educational Films –opetusfilmisarjan osassa paneudutaan Bermudan kolmion tapahtumiin.



Iltayhdeksältä tukikohta sai ilmoituksen tankkeri SS Gaines Milliltä: horisontissa oli näkynyt valtava räjähdys. Lentäjästä, luutnantti Harry Conesta ja hänen miehistöstään ei kuultu enää. Avengereiden ja nyt myös lentoveneen pelastusyritykset jatkuivat seuraavana päivänä ja päättyivät vasta usean viikon kuluttua – tuloksettomina.

Armeija päätyi siihen, että luutnantti Taylorin kompassit olivat vaurioituneet, radioliikenne häiriintynyt ja huono sää sekä pimeä yllättäneet lentäjät. Komentaja Taylor sai silti lopulta syntipukin roolin: Hän oli paniikissa johtanut koko osastonsa turmioon.

Muiden lentäjien kompassien kerrottiin toimineen loppuun asti. Alempiarvoiset lentäjät uskoivat olevansa Atlantin yllä, Taylor taas Meksikonlahdella. Sotilaallinen kuri esti muita pelastamasta itseään ja he seurasivat Tayloria itään – kohtalokkain seurauksin.

Pian paljastettiin, että Taylor oli hyvistä lentotaidoistaan huolimatta aikaisemmin eksynyt kolmesti sodassa. Hänet oli myös pelastettu merestä kahdesti.

Luonnolliset selitykset katoamiseen eivät kuitenkaan purreet suureen yleisöön.


Salailua ja salaliittoteorioita

Metsästäjä Graham Stikelether törmäsi 1960-luvun puolivälissä Avenger-pommittajan hylkyyn erämaassa Floridan Sebastianissa. Sisällä oli kaksi ruumista. Laivasto kävi keräämässä jäännökset pois ja kertoi Stikeletherille niiden olevan peräisin kadonneesta osastosta 19. Pian armeija kuitenkin perui puheensa. Salaliittoteoriat alkoivat levitä.

Arvoitusta tutkinut ex-sotilaslentäjä Jon Myhre yritti vuonna 2013 saada tiedonvapauslain perusteella vastausta vainajien henkilöllisyydestä.

– Minulle sanottiin, että hakkaan päätäni seinään, kun lähden kyselemään laivastolta asiasta, Myhre sanoi Sun-Sentinelille.

Yhdysvaltain merenkulun historian ja perinteen laitoksen (Naval History and Heritage Command) tiedottaja kertoi lehdelle ”salailun” syyn olevan yksinkertainen: Laivastolla ei ole tarpeeksi tietoa menehtyneiden tunnistamiseksi. Myhre uskoo, että yksi tai useampi laivueen 19 koneista selvisi mereltä mutta iskeytyi kuivalle maalle.

 

Minulle sanottiin, että hakkaan päätäni seinään, kun lähden kyselemään laivastolta asiasta.

Kun avaruussukkula Challengerin tuho järkytti läntistä maailmaa tammikuussa 1986, pullahtivat myös Avenger-pommittajat takaisin pinnalle – kirjaimellisesti. Sukkulan jäännöksiä etsineet pelastustyöntekijät löysivät Floridan rannikon läheltä Avengerin hylyn. Se nostettiin neljä vuotta myöhemmin, mutta kävi ilmi, ettei se ollut yksikään ”aavelentueen” koneista.

Yksityinen seikkailija Graham Hawkes puolestaan ehti jo 1991 julistaa löytäneensä kaikki viisi kadonnutta Avengeria. Päästyään 12 vuotta myöhemmin tutkimaan löytöään syvyyksiin, kävi ilmi että yksi niistä oli toisesta lento-osastosta ja loput tunnistamattomassa kunnossa. Hän osasi ottaa yleisönsä:

– Jos löydämme viisi konetta lisää, se vahvistaa teorian, jonka mukaan muukalaiset pelleilevät kanssamme, Orlando Sentinel on kertonut Hawkesin tokaisseen.

Puolustusministeriö sopi Hawkesin kanssa, että asia ”unohdetaan”. Vaikka todisteita ei ollut, Hawkes on yhä vakuuttunut siitä, että tunnistamattomat koneet olivat juuri lentueesta 19.


1918: USS Cyclops

Brasiliasta USA:n Baltimoreen matkalla ollut USS Cyclops nähtiin viimeisen kerran maaliskuun 4. päivänä 1918. Aikansa suurimpiin kuulunut hiililaiva oli pysähtynyt Barbadoksen satamaan ja jatkanut sieltä matkaansa Bermudan kolmioon. Perille USS Cyclops tai kukaan sen noin 300 matkustajasta ei saapunut. Minkäänlaista viestiä ei kuulunut, eikä malmilastissa olleesta laivasta ole löydetty jälkeäkään.

Sään kerrottiin olleen tuona päivänä hyvä, ja ensin epäiltiin, että alus joutui joko saksalaisten torpedoimaksi tai jättiläismustekalan ruoaksi. Tuoreen tiedon mukaan kyseessä saattoikin olla kapina. Cyclopsin kapteeni oli vanginnut alaisiaan ja teloituttanut yhden. Osa miehistöstä olisi yrittänyt kapinaa jo ennen Barbadosta.


1949: Star Ariel

British South American Airways -yhtiön Star Ariel kuljetti 13 matkustajaa ja 7 miehistön jäsentä Bermudasta Jamaikan Kingstoniin 17 tammikuuta 1949. Meri oli tyyni ja sää hyvä, kun nelimoottorinen Tudor IV -kone saapui Bermudan kolmion alueelle. Siellä tapahtui jotain.

Star Ariel ei koskaan saapunut Kingstoniin. Koneesta tai sen matkustajista ei ole sen koommin löydetty jälkeäkään. Star Arielin sisarkone Star Tiger katosi alueella 13 päivää vaille vuotta aikaisemmin.


1956: Kuljetuskone C-119

Heinäkuussa 1965 kadonneen Fairchild C-119 Flying Boxcar -sotilaskoneen tapaukseen liittyy erikoinen radiolähetys. C-119 lähti Turks- ja Caicossaarten pääsaarelle Grand Turkille 5. päivän iltana. Perille se ei saapunut.

Viimeinen radiolähetys koneesta oli poikkeuksellinen: Lennonjohto Miamissa odotti viestiä koneesta turhaan. Sen sijaan viesti kuultiin New Yorkissa – noin 2 100 kilometrin päässä.

1967: Witchcraft

Hotellinomistaja Dan Burack vei isä Patrick Horganin risteilylle Miamin edustalle 22. joulukuuta 1967. Rannikkovartiosto sai Burackilta viestin iltayhdeksältä; rauhallisella äänellä puhunut hotellipomo kertoi Witchcraft-jahtinsa osuneen johonkin veden alla ja pyysi hinausapua.

Pelastajat olivat paikalla hetkessä, kello 9:19. Yli 7-metrisestä Witchcraftista ei näkynyt jälkeäkään, kuului vain poijun numero 7 yksinäinen kilkatus tyynellä merellä. Burackista, papista tai jahdista ei ole koskaan löytynyt jälkeäkään. Aluksen nimi voi Suomeksi käännettynä tarkoittaa muun muassa noituutta.


1969: Kadonneet majakanvartijat

Kaikki Bermudan kolmion katoamiset eivät ole tapahtuneet merellä tai sen yllä. Yksinäisen Great Isaac Cay -saaren majakan kaksi vartijaa katosivat jäljettömiin elokuussa 1969. Katoaminen havaittiin 4. elokuuta.

Great Isaac Cayn majakka valmistui 1859, ja saarella kerrotaan tapahtuvan kummia täydenkuun aikaan. Kummitusjuttujen mukaan ammoisesta laivaturmasta siellä jäi henkiin vain yksi lapsi, ja lapsen äidin on siitä lähtien kuultu valittavan tuskaansa saarella Kuun ollessa täysi.

Juttu on julkaistu 28.5.2015 ilmestyneessä Mysteerit-erikoislehdessä.

Salaperäinen Bermudan kolmio

Bermudan kolmio muodostaa kartalla lähes tasasivuisen triangelin, jonka kärjet ovat Floridan suurin kaupunki Miami, San Juanin kaupunki Puerto Ricossa sekä Bermudan saariryhmä Pohjois-Atlantilla.

Suuri osa kuuluisista katoamisista sijoittuu 1900-luvun alkupuolelle, jolloin navigointilaitteet eivät olleet tarkkuudeltaan vielä nykyisenkaltaisia. Selitystä haettiin helposti muualta kuin sääolosuhteista ja vilkkaasta liikenteestä.

Arvoituksen avain on nykytietämyksen valossa merivirtojen kiertämä Sargassomeri. Tuulettomien jaksojen aikana sargassolevät voivat kerääntyä niin sankaksi kerrokseksi, että se vaikeuttaa laivojen etenemistä. Muinoin se on voinut luoda harhan, että alus onkin saapunut rannikolle.

Pohjoisen puolen Golfvirta ja etelässä kiertävä Päiväntasaajavirta taas lämmittävät merta ja ovat syynä Meksikonlahden raivokkaisiin hurrikaaneihin. Alueen merenpohja on vuoristoinen ja epävakaa, ja sinne vajonnut alus katoaa helposti ikiajoiksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt