AIR CANADAN lento 143 oli sunnuntaina 23. heinäkuuta 1983 matkalla Montrealista Ottawan kautta Edmontoniin. Ottawasta lähdön jälkeen matkasta oli lennetty noin puolet, kun Boeing 767 -koneen polttoainejärjestelmä alkoi hälyttää 12 kilometrin korkeudessa. Jonkin ajan kuluttua koneen vasen moottori sammui. Muutaman minuutin päästä hiljeni myös oikea moottori.
Kapteeni Bob Pearson ja perämies Maurice Quintal etsivät turhaan käsikirjasta toimintaohjeita. Vastaavaa tilannetta ei myöskään oltu harjoiteltu simulaattorissa. Toisen moottorin sammumishetkellä kahdeksan kilometrin korkeudessa lentäneestä Boeing 767:stä oli tullut liitokone.
QUINTALIN tekemien nopeiden laskelmien perusteella lento 143 ei koskaan selviytyisi liitämällä Winnipegiin, joka oli lähin liikennekoneille tarkoitettu kenttä. Kone päätettiinkin yrittää liitää Gimliin, jossa sijaitsi Kanadan ilmavoimien entinen tukikohta.
– En hetkeäkään epäillyt, ettemmekö selviäisi, kapteeni Pearson muisteli vuonna 2013 Interlake Spectator -lehdelle.
– Harkitsin myös, että joutuisimme laskeutumaan järveen, koska nokkapyörä ei lukittunut laskeutumisasentoon. 767:n kokoisen koneen tuominen maahan ilman nokkatelinettä ei ehkä olisikaan niin hyvä idea, Pearson jatkoi muisteluaan.
– Oudoin asia oli hiljaisuus, lentäminen ilman moottorien ääntä. Aivan kuin olisimme olleet purjeveneessä, muisteli puolestaan lennolla ollut lentoemäntä Susan Jewett Interlake Spectatorille.
Gimli Glider jatkoi liikennöintiä vuoteen 2008 asti. Nykyään se lepää Mojaven autiomaassa.
NOIN 15 MINUUTIN kuluttua Boieng 767 laskeutui kuitenkin Gimlin kentälle. Nokkapyörän jumittuminenkaan ei lopulta haitannut, sillä koneen nokka raahautui kiitorataa vasten ja hidasti vauhtia.
Kukaan lennolla olleista 61 matkustajasta ja kahdeksasta miehistön jäsenestä ei loukkaantunut hätälaskussa. Lieviä vammojakin sai vain kymmenen ihmistä poistuessaan koneesta.
Hätälaskua tutkittaessa polttoaineen loppumisen syyksi selvisi paitsi epäselvä tiedonkulku ja epäkunnossa olleet polttoainemittarit, niin myös inhimilliset virheet. Polttoainemittarien vian takia koneen polttoaineen määrä mitattiin tankattaessa manuaalisesti suoraan tankeista.
SEKÄ LÄHTÖPAIKASSA Montrealissa että välilaskupaikassa Ottawassa toistui sama mittausvirhe. Boeing 767:n polttoaineen määrä mitattiin kiloina, kun taas vanhemmissa koneissa käytettiin yksikkönä paunoja. Kilojen ja paunojen sekoittaminen merkitsi sitä, että koneeseen tankattu polttoaine laskettiin väärillä muuntokertoimilla. Näin saatu väärä polttoainemäärä oli edelleen syötetty koneen tietokoneelle. Koneen noustessa Ottawasta kohti Edmontonia siinä oli alle puolet tarvittavasta polttoainemäärästä.
Kapteeni Pearson alennettiin tapahtuneen takia kuudeksi kuukaudeksi. Hän palasi kuitenkin ohjaamoon ja jäi eläkkeelle vuonna 1993. Perämies Quintalista tuli kapteeni vuonna 1989. Lempinimen Gimli Glider (Gimlin liitokone) saanut kone poistettiin liikenteestä vasta vuonna 2008.
Muistatko myös nämä?
1904 Charles E. Menches keksi jäätelötötterön St. Louisin maailmannäyttelyn yhteydessä. Kääräistyssä vohvelissa tarjottaville jäätelöpalloille tosin ilmoittautui samoihin aikoihin muitakin keksijöitä.
1962 Pari viikkoa aikaisemmin Yhdysvalloista laukaistu Telstar 1 -tietoliikennesatelliitti välitti ensimmäistä kertaa suoraa televisiosignaalia toiselle puolelle maailmaa. Samana päivänä Telstar välitti myös ensimmäistä kertaa puhelun avaruuden kautta.
1976 Yhdysvaltalaisen American Legion -veteraanijärjestön jäseniä kokoontui Philadephiassa. Muutama päivä kokoontumisen jälkeen monet osallistujista sairastuivat keuhkokuumeen kaltaiseen tautiin. Lopulta tautiin kuoli noin 30 ihmistä ja yli 200 sai oireita. Kuumeisen keuhkotaudin aiheuttanut bakteeri löydettiin neljä kuukautta myöhemmin, ja tauti nimettiin siihen sairastuneiden mukaan legioonalaistaudiksi.
1984 Miss Amerikka Vanessa Williams ilmoitti luopuvansa kruunustaan, kun Penthouse-lehti oli julkaissut Williamsista pari vuotta ennen kruunausta otettuja alastonkuvia. Ensimmäisenä afroamerikkalaisena naisena Miss Amerikaksi valittu Williams on sittemmin tehnyt uran laulajana ja näyttelijänä. Elokuvien lisäksi hänet on nähty muun muassa televisiosarjoissa Ruma Betty ja Täydelliset naiset.
1986 Englannin prinssi Andrew ja Sarah Ferguson menivät naimisiin Westminster Abbeyssa Lontoossa. He muuttivat erilleen vuonna 1992, ja avioero oli vuorossa vuonna 1996. Andrew’lla ja Sarahilla on kaksi tytärtä, vuonna 1988 syntynyt Beatrice ja vuonna 1990 syntynyt Eugenie. Ex-avioparin välit ovat edelleen ilmeisen hyvät, sillä tammikuussa 2015 heidän uutisoitiin ostaneen yhdessä luksusalppimökin Sveitsin Verbieristä.