Ulkomaat

Germanwingsin toinen musta laatikko jo viikon kateissa – tässä syyt ja seuraukset

rac

Julkaistu:

On mahdollista, että turmakoneen lentodatan tallennin on tuhoutunut. Todennäköisemmin se kuitenkin löytyy ranskalaisen vuoren rinteestä.
Kyseessä on suunnilleen säilykepurkin kokoinen panssaroitu sylinteri, jonka pitäisi kestää 700 kilometrin tuntinopeudella tapahtuvat iskut ja lentokerosiinin aiheuttaman tulipalon yli tuhatasteisen kuumuuden.

Näistä ominaisuuksista huolimatta toinen Germanwingsin Airbus 320 -koneen mustista laatikoista on yhä kateissa vuorenrinteellä Ranskan Alpeilla. Oranssinvärisissä kuorissa oleva sylinteri sisältää muistikortin, johon on tallentunut turmakoneen tärkeät lentotiedot, kuten se, mitä koneen ohjaimissa on sen viime hetkinä tehty.


Ilman kyseisiä tietoja kuva Alppien traagisesta lentoturmasta on epätäydellinen. Tutkijoiden käsitys koneen tapahtumista perustuu toistaiseksi vain ohjaamokeskustelun tallentaneen mustan laatikon tietoihin. Siksi pelastajat ovat uhrien etsimisen ohessa koko ajan etsineet myös toista mustaa laatikkoa.

Laatikko hautautunut?

Miksi kadonneen lentodatatallentimen löytäminen on niin vaikeaa? Onnettomuustutkintakeskuksen tutkija Ismo Aaltonen selittää tätä vaikeilla olosuhteilla äkkijyrkällä rinteellä.

– Vuorenrinteellä on voinut tapahtua koneen osuman takia maanvyöry, joka on haudannut laatikon. On se toki mahdollista, että laatikko on tuhoutunut, mutta pitäisi siitä olla sitten ainakin palasia jäljellä, Aaltonen pohtii IS:lle.


Mustan laatikon paikannussignaali kytkeytyy päälle vain vedessä, joten vuorenrinteelle iskeytyessään se ei ole aktivoitunut eikä siitä siksi ole etsijöille apua.

Etsintä voi tapahtua vain haravoimalla vuorenrinnettä niin tarkkaan kuin mahdollista.

– Ei mikään helppo tehtävä, kuvaili Saksan lentoturmatutkimuksiin osallistuva tutkija Jens Friedemann Halterner Zeitungille.

Uudet ”lentävät” laatikot suunnitteilla

Alppien lentoturma onkin nostattanut jälleen kysymyksen mustien laatikoiden tekniikasta, jonka koetaan olevan vanhentunut.

Monissa sotilaslentokoneissa on kuitenkin jo käytössä teknologia, joka on ennen pitkää tulossa myös uusiin matkustajalentokoneisiin. Musta laatikko voidaan asentaa koneen ulkorunkoon, josta se juuri ennen törmäystä sinkoutuu ulos ja jää esimerkiksi kellumaan veden pinnalle.

Ismo Aaltonen ei osaa sanoa tarkalleen, milloin teknologia on tulossa käyttöön siviili-ilmailuun. Hän kuitenkin kertoo esimerkin, joka selittää, miten teknologia olisi voinut auttaa Alppien lentoturman kohdalla.


– Horneteissa on kyseinen teknologia käytössä. Yhdysvalloissa sattui kerran onnettomuus, jossa kone törmäsi vuoreen ja tuhoutui lähes täysin. Jäljelle jäi oikeastaan vain koneesta sinkoutunut musta laatikko, aaltonen kertoo.

Lentokonevalmistaja Airbus aikoo saksalaislehti Halterner Zeitungin mukaan asentaa uudenlaiset mustat laatikot tulevaisuudessa ainakin uusiin A350 - ja A380 -konemalleihin. Aikataulusta ei tosin ole kerrottu, eikä teknologiakaan välttämättä ole matkustajakoneissa samanlainen kuin sotilaskoneissa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt