Ulkomaat

Edes musta laatikko ei vastaa Alppien lentoturman tärkeimpään kysymykseen

rac

Julkaistu:

Alppien lentoturma
Perämies Andreas Lubitzin epäillään lentäneen Germanwingsin Airbus A320 -koneen tahallaan päin vuorta tiistaina. Turma vaati 150 ihmisen hengen. Tulevaisuudessa lentokoneiden ohjaamoihin saatetaan asentaa kamerat lentoturvallisuuden parantamiseksi.
Onnettomuustutkintakeskuksen johtavan tutkijan Ismo Aaltosen mukaan aika näyttää, tulevatko lentokoneiden ohjaamoihin videokamerat. Hänen mukaansa ne voisivat olla yksi lisätyökalu onnettomuuksien selvittämiseksi.

– Niistä (videokameroista) on puhuttu jo vuosikausia. Teknisesti niiden asentaminen olisi mahdollista. Aika näyttää, millaisiin johtopäätöksiin tämä (Germanwingsin) tapaus vaikuttaa. Videokameroiden asentaminen on kuitenkin aiheuttanut myös voimakasta vastustusta lähinnä yksityisyyden takia, Aaltonen sanoo.

Aaltonen kertoo, että esimerkiksi joidenkin helikoptereiden ohjaamoihin on asennettu videokameroita. Videokuva tallentuisi äänen ja lennon parametrien tavoin esimerkiksi tulta kestäville kovalevyille tai mustille laatikoille. Aaltonen pitää mahdollisena, että videokameroiden asentaminen lentokoneisiin nousee Euroopan tutkijaviranomaisten kokouksessa esille toukokuussa.


Aaltonen ei pidä kuitenkaan videokameroita välttämättöminä.

– Jos koneiden molemmat mustat laatikot löydetään, niin ääni ja parametrit antavat todella hyvän kuvan siitä, mitä koneessa on tapahtunut. Ei se videokuva ehdoton ole, Aaltonen sanoo.

”Olisi tärkeää, että toinen musta laatikko löytyisi”

Tutkijat ovat löytäneet Germanwingsin turmakoneen toisen mustan laatikon, joka on tallentanut äänet koneen ohjaamosta. Tutkijat ovat ehtineet jo päätellä, että koneen perämies Andreas Lubitz ajoi koneen tahallaan päin vuorta Ranskan Alpeilla tiistaina.

– Herran nimessä, avaa ovi, koneen kapteeni Patrick Sonderheimer huusi Lubitzille, joka oli lukittautunut koneen ohjaamoon sillä välin, kun kapteeni kävi vessassa.

Rankkaa tutkijoille

Taustalla on kuultavissa, kuinka matkustajat alkavat kirkua. Kone lähestyy vääjäämättä maata, ja kapteeni huutaa ”avaa se hemmetin ovi!” Ohjaamossa kuuluu perämiehen hengitys, mutta hän ei sano mitään.


Sen jälkeen nauhalla kuuluu vielä matkustajien ääniä. Aaltonen kertoo, että ääninauhan analysointi ja kuunteleminen on tutkijoillekin rankkaa.

– Meillä Suomessa ei ole ollut onneksi isoa lento-onnettomuutta, jossa ääninauhaa olisi pitänyt kuunnella. Tiedän, että se on kuitenkin stressaavaa eikä helppo paikka kenellekään, Aaltonen toteaa.

Suomessa pienkoneiden onnettomuuksia on tutkittu tutkatietojen ja gps-laitteiden avulla.

Vaikka ääninauha kertoo jo hyvin pitkälle tapahtumien kulut, Aaltonen toivoo, että myös toinen musta laatikko löydettäisiin. Siinä on lennon parametrit.

– Olisi tärkeää, että toinen musta laatikko löytyisi. Sen perusteella pystyttäisiin katsomaan hyvin täsmällisesti, mitä valintoja koneen ohjaamossa on tehty esimerkiksi autopilotin kanssa, Aaltonen sanoo.


Jääkö lopullinen syy mysteeriksi?

Aaltosen mukaan mustat laatikot eivät kuitenkaan paljasta todennäköisesti sitä seikkaa, miksi Lubitz päätyi tekoonsa.

– Jos hän ei ole mitään ääneen sanonut, niin ei se (syy tekoon) sieltä mustista laatikoista löydy, Aaltonen kertoo.


Lehdistössä teon motiiviksi on epäilty muun muassa kariutunutta parisuhdetta ja miehen tiedetään kärsineen masennuksesta. Lubitzin kotoa löydettiin useita revittyjä sairausloma-asiakirjoja. Lisäksi tutkinnanjohtaja on kertonut medialle, että Lubitzilla oli lääkitys pysyvän sairauden hoitamiseksi.

Aaltonen korostaakin sitä, että on hyvin tärkeää selvittää lentäjien taustat onnettomuuksien estämiseksi.

Mustan laatikon etsintä jatkuu onnettomuuspaikalla. Katso video yllä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt