Ulkomaat

Bild: Lentäjä poistui ohjaamosta koneen perälle jo menolennolla

rac

Julkaistu:

Lentoturma
Germanwingsin lennolla Düsseldorfista Barcelonaan kohtalokkaana tiistaina lentänyt saksalaismies kertoo Bildille huomanneensa, että pilotti poistui ohjaamosta myös menomatkalla Düsseldorfista Barcelonaan.
Tiistaiaamuna Düsseldorfista Barcelonaan lentänyt Michael on kertonut havainnoistaan saksalaislehti Bildille. 45-vuotias düsseldorfilaismies lähti tiistaina kello 6.45 Düsseldorfista kohti Barcelonaa Germanwingsin koneella saman miehistön kanssa.

– Istuin viidennellä rivillä ja näin koneen etuosaan, mies kertoo Bildille.

Jutussa annetaan ymmärtää, että konetta olisi lentänyt sama miehistö, joka lähti tunti Barcelonaan laskeutumisen jälkeen kohti Düsseldorfia. Tämä kone putosi Ranskan Alpeille - turmasta epäillään perämies Andreas Lubitzia. Onnettomuustutkijat tai lentoyhtiö eivät ole kuitenkaan vahvistaneet tätä tietoa.


Toinen wc oli epäkunnossa

Bildin haastatteleman aamulennon matkustajan mukaan ohjaamon viereinen wc oli ilmeisesti rikki, sillä punainen valo paloi koko lennon ajan. Jonkun aikaa lähdön jälkeen Michael näki verhon läpi, että ohjaamon ovi aukesi. Pian sen jälkeen noin pilotti tuli verhon takaa ja kulki koko käytävän läpi käydäkseen lentokoneen peräosan vessassa. Noin kolmen tai viiden minuutin päästä pilotti tuli takaisin ja avasi ohjaamon oven.

Menomatkalla Bildin haastattelema saksalaismies ei nähnyt perämiestä. Mies kertoo lennon olleen tavallinen aamulento, eikä mitään vaarallista tapahtunut. Paljon lentävä mies ei huomannut lentokoneen toiminnassa mitään outoa.

Jos twiitti ei näy alla, katso se täältä.


Lentäjä poistui ohjaamosta

Kun kohtalokas paluumatka kohti Düsseldorfia oli alkanut, kokenut lentokapteeni Patrick Sonderheimer poistui Airbusin ohjaamosta. Ohjaamon ääninauhoja tallentaneen mustan laatikon nauhoitteen mukaan hän pyysi perämies Andreas Lubitzinia ottamaan ohjaimet siksi ajaksi, kun hän itse kävisi vessassa.

Sonderheimer ei tiennyt kuinka kohtalokas hänen päätöksensä oli. Kapteenin lähdettyä Lubitz näyttää turvalukinneen ohjaamon oven sisältäpäin niin, ettei Sonderheimer enää päässyt takaisin edes koneen miehistön käyttämällä turvakoodilla.



Kone tuli normaalista 11,5 kilometrin matkalentokorkeudesta niin alas, että se lopulta iskeytyi päin Alppeja. Yksikään koneessa olleesta 150 ihmisestä, perämies mukaan lukien, ei selviytynyt.

Yllä olevalla videolla Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu analysoi lento-onnettomuutta ISTV:n haastattelussa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt