Germanwingsin lentotragedia herättää pelottavia kysymyksiä - Trafin Pekka Henttu kommentoi tapausta - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Germanwingsin lentotragedia herättää pelottavia kysymyksiä: Eikö kaikkea vielä paljastettu?

Julkaistu: 27.3.2015 5:00

Kaikkea ei ehkä vielä julkistettu, arvelee Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Germanwingsin turmanlennolle 4U-9525 torstaina saatu karmea selitys herätti heti uusia, pelottavia kysymyksiä.

Lentokoneen kohtalokas syöksy alkoi tiistaina pian sen jälkeen, kun kapteeni oli poistunut matkustamon puolelle - tiettävästi vessaan - ja perämies oli jäänyt yksin ohjaamoon. Kun kapteeni pyrki takaisin ohjaamoon, ovea ei enää avattu. Tutkijoiden mukaan on erittäin todennäköistä, että yksin ohjaamoon jäänyt perämies ohjasi sillä aikaa koneen vuoreen tahallaan.

Oliko perämiehen teko hetken päähänpisto vai oliko hän jo pitkään odottanut lentoa, jonka aikana kapteeni poistuu ohjaamosta?

Voiko asiaa päätellä mistään, Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu?

– Sanotaanko, että on vaikea kuvitella tilannetta, jossa perämies sanoisi kapteenille, eikö sinun kannattaisi mennä vessaan.

– Mitä ihmisen mielen sisällä liikkuu, se on ja tulee pysymään arvoituksena.

Perämies Andreas Lubitzin epäillään ohjanneen koneen tahallaan päin vuorta.

Perämies Andreas Lubitzin epäillään ohjanneen koneen tahallaan päin vuorta.

Henttu puhuu vielä ”tapahtumien kulun suuresta todennäköisyydestä”.

– Toistaiseksi käytössä ovat vain äänitallenteet. Kokonaiskuva varmentuu, kun näihin liitetään lentotietotallenteet.

– Voidaan sanoa, että tämä raportoitu tapahtumaketju vaikuttaa nyt todennäköiseltä ja loogiselta siihen nähden, mitä jo tiedämme.

– Odotin jo eilen (keskiviikkona), että tämä olisi tullut esille, sillä tiesin, että tutkijoilla on lukuisia yksityiskohtia...

– ... nyt ymmärrän, miksi odotettiin. Tämä on ohjaajien perheille niin dramaattista. Haluttiin olla täysin varmoja siitä, kumpi ohjaamosta poistui, Henttu sanoo.

Äänet eivät ole ainoa tunniste.

– Toivottavasti yksityiskohtaisia lentotietoja sisältävä tallennin ja sen tiedot saadaan varmentamaan äänitallenteista luotua kuvaa.

Jatkossa kokonaisuus vielä täydentyy. Tallenteissa on aikaelementtejä, joilla ne saadaan synkronoitua puheen kanssa.

Mahdollisesti viimeinen turmakoneen ohjaamosta otettu valokuva.

Mahdollisesti viimeinen turmakoneen ohjaamosta otettu valokuva.

Toistaiseksi on kerrottu kapteenin ensin poistuneen ja takoneen sitten ohjaamon ovea ulkoapäin. Ei ole kerrottu, käytiinkö vielä joku keskustelu, huudettiinko oven läpi.

Se kerrottiin, että loppuvaiheessa kuului matkustajien ääniä.

– Voi olla, että kaikkea keskustelua lentäjän ja perämiehen välillä ei ole siis julkistettu, Henttu pohtii.

– Nämä ovat kovia kysymyksiä. Pilottiyhteisö kokee paheksuttavana, jos viimeiset minuutit, viimeiset puheet julkaistaan. Siellä saattaa olla viimeisiä terveisiä omaisille. Tämä on hyvin intiimi asia.

Samanlainen pilottiyhteisöä koskettava kysymys on ohjaamon videointi. Sitä ovat omista syistään vastustaneet myös lentoyhtiöt.

Lentäjien psyykkisen terveyden arviointi tulee Hentun mukaan olemaan vaikea osa-alue.

– On todennäköistä, että myös tämän osa-alueen menettelyjä kehitetään eurooppalaisessa säännöstössä, Henttu sanoo.

Kaikki Germanwingsin lennon 4U-9525 kyydissä olleet 150 ihmistä saivat surmansa, kun kone törmäsi vuorenseinään tiistaina Alpeilla.

Videolla Henttu kertoo torstai-iltana ISTV:n studiossa, miten lentokoneen ohjaamon ovi toimii.

Tuoreimmat osastosta