Köysirata, kuumailmapallo, kaiutinpiilo... katso 13 kekseliästä yritystä paeta DDR:stä - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Köysirata, kuumailmapallo, kaiutinpiilo... katso 13 kekseliästä yritystä paeta DDR:stä

Ihmismielen kekseliäisyydellä ei ole rajaa, kun tavoitteena on vapaus ja panoksena oma henki.

Yksi menestyksekkäistä pakoautoista on Checkpoint Charlien museossa.

8.11.2014 16:19

Tänä viikonloppuna muistellaan Berliinin muurin murtumista 25 vuotta sitten. Se merkitsi valtavaa vapautta DDR:n kansalaisille, jotka oli suljettu omaan maahansa. Vuosien varrella moni yrittikin pakoa Itä-Saksasta mitä erilaisimmilla tavoilla.

Moni onnistui vaarallisissa yrityksissä. IS esittelee 13 pakosuunnitelmaa DDR:stä.

1. Volkkarin tavaratilassa

Länsiberliiniläinen Kurt Wordel rakensi Kupla-Volkkaristaan pakoauton, jolla hän salakuljetti 55 ihmistä ulos DDR:stä vuosina 1964-66. Salalokero oli auton etupäässä olevassa tavaratilassa vararenkaan takana ja osittain alla niin, ettei sitä havainnut vaikka avasi luukun.

2. Vedenalainen skootteri

Insinööri Bernd Böttger rakenteli erilaisia moottorikäyttöisiä kulkupelejä tallissaan ja harjoitteli laitesukellusta. Polkupyörän MAW-apumoottorista, sukkulamaisesta bensatankista ja ilmanottoputkesta hän teki vedenalaisen miniskootterin, jota käyttäisi pakoon Itämeren poikki Tanskaan.

Ensimmäinen pakoyritys heinäkuussa 1967 paljastui, ja Böttger joutui kuukausiksi vankilaan. Vapauduttuaan hän rakensi uuden skootterin ja lähti toiseen yritykseen 8. syyskuuta 1968. Partioveneitä väistellen hän sukelsi noin puolen metrin syvyydessä välillä tähdistä suuntaa katsoen kymmeniä kilometrejä merelle, kunnes tanskalainen laiva noukki hänet kyytiin.

Böttleristä tuli kuuluisa, ja hänen sukelluslaitteensa mallin mukaan kehitettyä aquaskootteria ovat käyttäneet niin urheilu- kuin sotilassukeltajatkin. Böttler sai surmansa vuonna 1972 Välimerellä. Kuolema todettiin sukellusonnettomuudeksi. Omaiset epäilivät, että Stasi olisi murhauttanut Böttgerin, mutta todisteita ei löytynyt.

3. Urheiluautolla puomin ali

Itävaltalaisen Heinz Meixnerin, 20, pakosuunnitelma perustui matalaan Austin-Healey Sprite -urheiluautoon, jonka tuulilasin sai irti. Hän karautti itäberliiniläisen tyttöystävänsä Margritin ja tämän äidin kanssa Checkpoint Charlien rajanylityspaikan puomien ali länteen.

4. Kaappaus Spree-joella

Pursimies Peter Currle tovereineen kaappasi 8. kesäkuuta 1962 Friedrich Wolf -nimisen jokilaivan ja puksutti sillä Berliinin halkovaa Spree-jokea pitkin lännen puolelle.

Yhteensä 14 pakolaista onnistui piilottelemaan kannen alla turvassa, vaikka laivaa ammuttiin perään lähteneestä poliisiveneestä. Hyttiinsä suljettu kapteeni ei jättänyt jokilaivaansa ja loikannut vaan palasi sillä takaisin itään.

5. Veturilla läpi esteiden

Veturinkuljettaja Harry Deterling sai 5. joulukuuta 1961 ajettavakseen junavuoron, jonka pääteasema oli Länsi-Berliinin rajalla Albrechthofin asemalla. Hän lastasi perheensä salaa junaan, kytki hätäjarrut vaunuista pois, jotta junaa ei voisi pysäyttää, ja rymisteli täyttä vauhtia läpi kiskoille kasattujen väliaikaisten teräsesteiden Länsi-Berliinin Spandauhun.

Rajavartijat ampuivat junaa, mutta kukaan ei loukkaantunut. Junassa pakeni 23 ihmistä, joukossa myös sattumalta junassa ollut tyttö, joka oli joutunut eroon Länsi-Berliinissä olleista vanhemmistaan muutama kuukausi aiemmin. Seuraavana päivänä DDR purki ratakiskot pakopaikalta.

6. Tunneli 57

Tunnetuin ja pisin Berliinin muurin ali kaivetuista tunneleista vei 5. lokakuuta 1964 yhteensä 57 itäsaksalaista Bernauer Strassella sijainneen leipomon kellarista länteen. Länsiberliiniläiset opiskelijat kaivoivat puoli vuotta 13 metrin syvyydessä tunnelia, joka oli peräti 145 metriä pitkä ja 80 senttiä korkea.

Pakenijoiden joukossa oli kuitenkin Stasin ilmiantaja, minkä seurauksena seuraavana päivänä pakoa yrittäneitä olivat vastassa sotilaat. Syntyi laukaustenvaihto, ja yksi itäsaksalainen rajavartija kuoli. DDR syytti Länsi-Saksaa murhasta ja teki sotilaasta kansallissankarin.

Muurin murtumisen jälkeen Stasin asiakirjoista selvisi, että rajavartija oli kuollut omien luoteihin.

7. Lento itään ja takaisin

Puoli vuotta ennen muurin murtumista 26.5.1989 länsiberliiniläiset veljekset Ingo, 35, ja Holger Bethke, 35, lähtivät uhkarohkeaan yritykseen, joka olisi voinut päättyä todella huonosti. He naamioivat kaksi ultrakevyttä lennokkiaan Neuvostoliiton sotilasväreillä ja -tunnuksilla ja lensivät rajan yli DDR:ään noutamaan veljeäänEgbertiä, 34, länteen.

Toinen kone kierteli ilmassa tarkkaillen ja varakoneena toisen laskeutuessa Treptowerin puistoon Itä-Berliinissä. Kumpikin kone laskeutui lopulta komeasti Länsi-Berliinin puolelle aivan rajalla seisseen vanhan valtiopäivätalon eteen.

8. Köysirata länteen

Yhden uskaliaimmista pakokeinoista kehitti 33-vuotias leipzigilainen virkamies Heinz Holzapfel. Hän vieraili työnsä puolesta säännöllisesti Itä-Berliinissä talousministeriössä, jonka massiivinen rakennus sijaitsi Wilhelmstrassella vain noin 10 metrin päässä muurista. 28. heinäkuuta 1965 Holzapfel piiloutui rakennukseen vaimonsa ja 9-vuotiaan poikansa kanssa.

Pimeän tullen he kiipesivät katolle, ja Holzapfel heitti köyden muurin yli apureilleen, jotka kiinnittivät köyteen paksun teräskaapelin. Holzapfel veti vaimonsa kanssa noin satametrisen kaapelin rakennuksen katolle.

Holzapfel oli tehnyt polkupyörän renkaan keskiöstä väkipyörän, johon oli kiinnitetty valjaat, ja niiden varassa koko perhe liukui kuuttoman yön pimeydessä länteen.

9. Pisin pako uiden

Lääkäri Peter Döbler harjoitteli kaksi vuotta uimista meressä ja joessa. Viimein heinäkuussa 1971 hän pakkasi lääkärinpaperinsa, kompassin, uimarenkaan ja suklaata vedenpitävään säkkiin, veti sukelluspuvun ja räpylät päälleen, piilotti vaatteensa rantapusikkoon ja lähti uimaan Kühlungsbornista Itämerelle.

Sivullinen löysi vaatteet ja rannikkovartiosto etsi uimaria Itämerestä, mutta Döbler onnistui uimaan peräti 48 kilometrin matkan kohti Fehmarnin saarta ennen kuin länsisaksalainen vene poimi hänet merestä.

Myös nuori huippu-uimari Axel Mitbauer pakeni elokuussa 1969 uimalla kohti Tanskaa - ilman räpylöitä ja sukelluspukua.

10. Panssaroitu bussi suojasi

Pienen kuljetusyrityksen johtaja Hans Weidner ja hänen alaisenaan työskennellyt kuljettaja Jürgen Wagner rakensivat teräslevyistä omin käsin luodinkestävät panssarit bussin sisäseiniin ja ohjaamoon.

Tapaninpäivänä vuonna 1962 DDR:n rajavartijat pippuroivat pistooli- ja kivääritulella bussia, joka ajoi voimalla läpi rajaesteiden miesten perheet kyydissään. Yhteensä yhdeksän ihmistä onnistui pakenemaan vahingoittumattomina.

11. Kuumailmapallolla ylirajan

Thüringin alueella eteläisessä DDR:ssä asunut Peter Strelzyk yritti kuljettaa perheensä länteen kuumailmapallolla, joka tömähti kuitenkin ensiyrityksellä maahan vain 200 metrin päässä rajasta. Toinen yritys yhdessä Günter Wetzelin perheen kanssa onnistui 16. syyskuuta 1979. Kumpikaan mies ei ollut aiemmin harrastanut ilmailua vaan he opettelivat taidot lukemalla ja harjoittelemalla.

Pallo kiidätti yhteensä 8 ihmistä, 4 aikuista ja 4 lasta, noin 50 kilometrin tuntivauhdilla 28 minuutissa rajan yli. Kyydissä olijat saivat pieniä ruhjeita, kun pallo rysähti maahan.

12. Omatekoinen pienkone

Lentämiseen on aina liittynyt vapauden tunne, ja siksi se oli yksi suosituista pakokeinoista. LentokoneharrastajaGerhard Wagner suunnitteli ja rakensi asunnossaan viiden ihmisen kuljettamiseen sopivan täysin omatekoisen koneen, joka painoi liki 600 kiloa ja kykeni saavuttamaan 200 kilometrin tuntinopeuden.

Kiinni jäämisen välttääkseen Wagner käytti vain materiaaleja, jotka eivät liittyneet mitenkään lentämiseen. Silti hanke paljastui ja hän vaimoineen sai vankeustuomion vuonna 1981. Seuraavana vuonna perhe karkotettiin länteen. DOWA-81-nimen saanut kone on museoitu Saksan historian museoon Müncheniin.

13. Mykkyrässä kaiuttimessa

Itäsaksalainen taiteilija Renate Hagen pakeni DDR:stä kesällä 1977 käpertyneenä ison orkesterikaiuttimen sisälle. Salakuljettajana toimi tunnettu hollantilainen laulaja ja Hagelin tuleva aviomiesTheodorus Kerk, joka oli esiintymismatkalla maassa. Rajavartijat olivat tarinan mukaan vain ihastelleet Kerkin teknistä kalustoa päästäessään tämän ohitseen.

Lue Itä-Saksan ja sen ihmisten koko tarina Ilta-Sanomien DDR-erikoislehdestä. Lehti on myynnissä rajoitetun ajan yhdessä Ilta-Sanomien kanssa ja sen hinta on 3,90 euroa.

Lähteet: Müller, Bodo, Faszination Freiheit, Die spektakulärsten Fluchtgeschichten, Ch. Links Verlag, Berlin 2013. Museum Haus am Checkpoint Charlie. Stern

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?