Nämä olivat viimeiset sanat lennon MH17 ohjaamosta - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Nämä olivat viimeiset sanat lennon MH17 ohjaamosta

Hollannin ilmailuviranomaiset julkaisivat tiistaina alustavan raportin heinäkuussa Itä-Ukrainassa maahansyöksyneen koneen onnettomuudesta.

Tiistaina julkaistusta alustavasta tutkimusraportista selviää MH17:n ja lennonjohdon viimeisten keskustelujen kulku.­

10.9.2014 4:21 | Päivitetty 10.9.2014 10:48

Raportin mukaan kone hajosi useisiin osiin jo ilmassa, ilmeisesti siihen osuneiden "nopeiden esineiden" vuoksi.

Alustavassa tutkimusraportissa ei kuitenkaan oteta kantaa siihen, mitä nämä kovaa vauhtia edenneet esineet olivat.

- Tutkimme onnettomuuden syytä, emme sitä, kuka on vastuussa, tiedottaja Sara Vernooij totesi.

Lentokoneen ohjaamonauhoitteiden perusteella tutkijat ovat voineet selvittää, etteivät lentäjät saaneet merkkejä teknisistä ongelmista tai hätätilanteesta. Koneen lentäjät eivät myöskään lähettäneet hätäkutsua.

Viimeiset keskustelut tallentuivat

Koneen ohjaamon (MH17) ja Dnepropetrovskin (DNP) sekä Rostovin (RST) lennonjohtojen välinen viimeinen keskustelu oli seuraavanlainen (kellonajat GMT sulkeissa):

MH17: (13.08.00) Dnipro Radar, MALASIAN yksi seitsemän, lentokorkeus 330.

DNP: MALASIAN yksi seitsemän, Dnipro Radar, hyvää päivää, tutkakosketus.

MH17: MALASIAN yksi seitsemän.

DNP: (13.19.21) Kyllä.

RST: Niin. Dniepr, Rostov yksi. Voitko antaa kurssin Malaysianille Rostovin RND-pisteeseen. Meillä on niitä siellä kolme.

DNP: Siis Malaysian seitsemälletoista?

RST: Kyllä, me palautamme sen sitten takaisin TIKNAan.

DNP: Hienoa.

RST: Kiitos.

DNP: (13.19.49) MALASIAN yksi seitsemän, liikenteen vuoksi siirtykää suoraan pisteeseen Romea November Delta.

MH17: (13.19.56) Romeo November Delta, MALASIAN yksi seitsemän.

Tämän jälkeen koneen ja lennonjohdon välinen yhteys katkeaa. Lennonjohto yritti saada seuraavien kahden minuutin aikana yhteyttä koneeseen, mutta yhteyspyyntöihin ei enää vastattu.

Viimeisiksi ohjaamossa sanotuiksi sanoiksi jäivät siis "Romeo November Delta. Malasian yksi seitsemän", joka on koneen miehistön kuittaus lennonjohdon esittämään pyyntöön suunnanmuutoksesta.

Tiistaina julkaistun alustavan raportin pohjalta valmistellaan laajempaa raporttia, joka luvataan julkistaan vuoden sisällä turmasta.

Huom! Artikkelia muokattu kello 05.56. Alkuperäisessä versiossa sanan lentokorkeus tilalla oli käytetty virheellistä termiä lentotaso.

Muokattu klo 10.47: lisätty Rostovin lennonjohto juttuun.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?