Ulkomaat

7 outoa yksityiskohtaa lentotragediasta: Mitä oikein tapahtui?

Julkaistu: , Päivitetty:

298 ihmistä kuoli, kun Malaysia Airlinesin lento MH17 syöksyi maahan torstaina Itä-Ukrainassa. Moni turmaan liittyvä yksityiskohta herättää nyt kysymyksiä.
Malaysia Airlinesin lento MH17 oli matkalla Amsterdamista Kuala Lumpuriin torstaina, kun se ammuttiin alas Donetskin alueella Itä-Ukrainassa. Turmassa kuoli 298 ihmistä.

Tutkimukset käynnistyivät Donetskissa perjantaina. Mitä turmasta tähän mennessä tiedetään ja mitkä asiat ovat vielä selvittämättä? IS kokosi olennaisia kysymyksiä, jotka ovat yhä avoimia.

Kuka ampui?


Tätä ei vielä tiedetä sataprosenttisella varmuudella. Ukrainan konfliktin osapuolet syyttävät teosta toisiaan. Ukrainan mukaan koneen ampuivat alas Venäjän-mieliset separatistit, jotka puolestaan syyttävät Ukrainaa. Venäläinen media ja presidentti Vladimir Putin ovat syyttäneet Ukrainan hallitusta.

Sunnuntaina Wall Street Journal uutisoi, että USA:n tiedustelulähteiden mukaan on todennäköistä, että Venäjä on toimittanut Itä-Ukrainan separatisteille kehittyneitä ilmatorjuntajärjestelmiä vain joitakin päiviä sitten. Lehden mukaan USA:n viranomaiset uskovat, että Venäjä on toimittanut separatisteille useita BUK-ohjusjärjestelmiä. Juuri sellaisella kone tämänhetkisten tietojen mukaan todennäköisesti ammuttiin alas.

Viranomaiset uskovat myös, että ohjusjärjestelmät salakuljetettiin takaisin Venäjän puolelle sen jälkeen, kun Malaysia Airlinesin matkustajakone oli ammuttu alas.

Ukrainan tiedustelupalvelu SBU puolestaan julkaisi jo torstaina salakuuntelunauhan separatistien väitetyistä puhelinkeskusteluista. Keskustelujen mukaan koneen ampuivat alas kasakat eli Venäjältä tulleet vapaaehtoistaistelijat.

The Timesin lähteiden mukaan separatistit olisivat juhlineet koneen putoamista Itä-Ukrainan Luhanskin ja Donetskin alueella. Tiedot väitteen todenperäisyydestä vaihtelevat kuitenkin suuresti.

Ukrainan pääministeri Arseni Jatsenjuk on sanonut pitävänsä mahdollisena, että malesialaiskoneen alas ampumisessa käytetyn ohjuksen laukaisivat venäläiset sotilaat.

Oliko se vahinko?


Kiistelevät osapuolet ovat tämänhetkisten tietojen perusteella yhtä mieltä ainakin yhdestä asiasta: siitä, että koneen alas ampuminen oli vahinko. Kysymys oli siitä, että matkustajakonetta luultiin joksikin toiseksi koneeksi. Ukrainan mukaan separatistit luulivat konetta Antonov-merkkiseksi kuljetuskoneeksi.


Mitä viimeisinä hetkinä tapahtui?


On mahdollista, ettei viimeisistä hetkistä lentokoneen sisällä saada koskaan tarkkaa tietoa. Asiantuntijat ovat arvioineet, etteivät edes koneen mustat laatikot välttämättä kerro mitään olennaista, sillä koneessa ei todennäköisesti ehditty reagoida putoamiseen millään tavalla. Koneesta ei esimerkiksi lähetetty hätäkutsua. Tähän viittaavat myös silminnäkijähavainnot, joiden mukaan kone räjähti ilmassa.

Daily Mailin haastattelema asiantuntija kertoi lauantaina, että mikäli Buk-ilmatorjuntaohjus pudotti koneen, se silpoi koneen heti palasiksi.

– MH17-lennon matkustajat ja miehistö ovat kuolleet iskussa välittömästi. Tuskin heistä kukaan on ehtinyt ymmärtää, mitä tapahtuu, Royal United Services Instituten ilmailualan asiantuntija Justin Bronk arvioi turmakoneen viimeisiä hetkiä lehdelle.

Miksi kone lensi juuri siellä?


Tiettävästi matkustajakone käytti erittäin suosittua lentoväylää L980. Sitä käytetään Euroopasta Aasiaan menevillä lennoilla. Malaysia Airlinesin mukaan reitti oli ennen lähtöä ilmoitettu turvalliseksi. Osa lentoyhtiöistä ei Itä-Ukrainan tilanteen vuoksi kuitenkaan lentänyt kyseisellä alueella. Lisäksi FlightRadar-sivuston mukaan suorin lentoreitti Amsterdamista Kuala Lumpuriin olisi kulkenut noin 200 kilometriä pohjoisempana.

Euroopan ilmatilan lennonjohtopalvelujen suunnittelusta ja kehittämisestä vastaavan Eurocontrolin mukaan Malaysia Airlinesin lento MH17 lensi lentotasolla 330, kun se katosi tutkasta. Taso 330 on arviolta 10 kilometrin korkeudessa. Ukrainan viranomaiset olivat sulkeneet ilmatilan tasosta 320 alaspäin, eli MH17:n käyttämä lentotaso oli avoin. Se oli kuitenkin vain noin 300 metriä kielletyn ilmatilan yläpuolella.

Mitä turmapaikalla oikeasti tapahtuu?


Sunnuntaina suurta kuohuntaa herätti ruumiiden käsittely turmapaikalla. Pelastustyöntekijät pakkasivat lauantaina kymmeniä ruumiita putoamisalueella, ja sunnuntai-aamulla ruumiit oli siirretty muualle. Silminnäkijöiden mukaan separatistit lastasivat lähes 200 vainajaa sunnuntain vastaisena yönä jäähdytysvaunulliseen junaan. Heidän mukaansa ruumiit olivat ehtineet osittain mädäntyä ulkoilmassa ennen kuin ne nostettiin jäähdytettyihin junavaunuihin.

Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö Etyjin tarkkailijat ovat päässeet Ukrainan turmakoneen putoamispaikalle. Ongelmia on kuitenkin ilmennyt. Sunnuntaina uutisoitiin, että Ranska, Saksa ja Iso-Britannia painostavat Putinia, jotta tämä takaisi tutkijoiden ja pelastustyöntekijöiden pääsyn Ukrainan lentotragedian paikalle.

Ranskan presidentin tiedotteessa vaadittiin, että Venäjän johdon on painostettava Itä-Ukrainan separatisteja, jotta he päästävät kansainväliset tutkijat putoamispaikalle.

Turmapaikan läheisyydessä asuvat ukrainalaiset ovat kuvanneet tapahtumia alueella järkyttäviksi. Ukrainan väitteen mukaan kapinalliset varastavat turmapaikalla jopa uhrien koruja, rahaa ja luottokortteja. Asiasta ei kuitenkaan ole todisteita. Hallitus kehottaa uhrien omaisia sulkemaan uhrien luottokortteja. CNN:n henkilökunta turmapaikalla sanoo kuitenkin, etteivät he ole nähneet merkkejä ryöstelystä.

Venäjä-mieliset kapinalliset ovat väijyneet turmapaikan ympärillä siitä asti kun kone putosi. Ukrainan hallitus väitti lauantaina, että kapinalliset olisivat vieneet 38 ruumista Donetskin kaupungin ruumishuoneelle. Kapinalliset ovat Ukrainan mukaan myös olleet haluttomia päästämään kansainvälisiä tutkijoita turmapaikalle.



Kansainvälinen järjestö kuitenkin sanoi perjantaina, että ruumiit vaikuttavat koskemattomilta. Sunnuntaina Ukrainan hätätilaministeriö myös kertoi, että turmapaikalta on löydetty 196 ruumista. Ruumiita ei siis olisikaan viety pois turmapaikalta, kuten aluksi väitettiin.

Millä konetta ammuttiin?


Ukrainan viranomaisten mukaan malesialainen matkustajakone ammuttiin alas venäläisvalmisteisella Buk-ilmatorjuntaohjusjärjestelmällä. Asian selvitys on kuitenkin edelleen kesken.

Itä-Ukrainan separatisteilla on Yhdysvaltojen tiedustelutietojen perusteella hallussaan Buk-ohjuksia.

Tällainen Buk-ohjus on:

- Maasta laukaistava ilmatorjuntaohjus tunnetaan Yhdysvalloissa nimellä Grizzly ja Gadfly ja Venäjällä nimellä BUK.

- Buk-ilmatorjuntaohjusjärjestelmä koostuu yleensä ohjuslavetista ja maalinosoitustutkasta. Se voidaan saada toimintakuntoon jopa viidessä minuutissa. Kohteeseen lukittua ampumiseen kuluu vain hieman yli 20 sekuntia.

- Buk-ohjus kantaa 70 kilogramman taistelukärkeä ja voi saavuttaa yli 22 kilometrin korkeuden. Alas ammuttu malesialaiskone lensi 10 kilometrin korkeudella, mihin olkapäältä laukaistavien ohjusten noin viiden kilometrin kantama ei riitä.

- Kokonaisuudessaan Buk-järjestelmä koostuu neljästä eri yksiköstä: tulenjohtotutkasta, johtokeskuksesta, ohjuslavetista ja latauslavetista. Yhdessä käytettynä järjestelmä tunnistaa matkustajakoneen.

-Kun tutka on havainnut kohteen, ohjus lukitaan siihen ja laukaistaan. Havainnon jälkeen laukaisuun menee noin parikymmentä sekuntia. Ensin ohjus lentää tutkan määrittelemällä lentoradalla passiivisena, kunnes tutka valaisee kohteen, ja noin puolivälissä lentoa ohjus alkaa seurata heijastusta.



Mitä tästä kaikesta seuraa?


Maailman päättäjät tuntuvat olevan yhtä mieltä siitä, että  tragedialla on kauaskantoiset seuraukset - epävarmaa on vain se, millaiset.

Presidentti Sauli Niinistön mukaan Ukrainan lentotragedia on kiristänyt entisestään länsimaiden ja Venäjän välejä. Yhdysvalloissa harkitaan uusia pakotteita Venäjää vastaan koneen alas ampumisen takia. Presidentti Obaman mukaan Yhdysvallat on valmis kovempiin pakotteisiin Venäjää vastaan, jos tilanne Itä-Ukrainassa ei pian rauhoitu.

Ulkoministeri Erkki Tuomioja sanoi, että mikäli kysymys on ohjusiskusta, on kyseessä todella vakava rikos. Tuomiojan mukaan se voi olla merkittävä käännekohta Ukrainan kriisissä.

Perjantaina YK:n turvallisuusneuvosto vaati perusteellista, kansainvälistä ja riippumatonta selvitystä Ukrainan lentoturmasta.

EU:n ulkoministerien on määrä kokoontua tiistaina pohtimaan Ukrainan tilannetta.


Lähteet: Reuters-HS-BBC-CNN-Daily Mail-Kauppalehti




 

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt