Ulkomaat

Suomalainen sotilasasiantuntija: Tässä voi olla syy lentokoneen alasampumiseen

Julkaistu:

Itä-Ukrainassa pudonnut malesialaiskone ammuttiin todennäköisesti alas vahingossa, arvioi Maanpuolustuskorkeakoulun aseasiantuntija.
Strategian laitoksen pääopettajan Tommi Lappalaisen mukaan ampumisen taustalla oli mahdollisesti separatistien virhe: he eivät todennäköisesti tunnistaneet alasammuttua malesialaiskonetta matkustajakoneeksi.

Majuri Lappalaisen mukaan separatisteilla oli luultavasti käsitys, että Itä-Ukrainan ilmatilassa ei lennä muita kuin sotilaskoneita. Hän viittasi separatistien tviittiin, jonka mukaan he luulivat aluksi ampuneensa alas Ukrainan sotilaskuljetuskoneen.

Lappalainen sanoi, että virhearvion puolesta puhuu myös se, ettei siviilikoneen alasampuminen palvele separatistien etuja.

- Kansainvälisen yhteisön paine separatisteja ja Venäjää vastaan on tämän jälkeen selkeästi voimakkaampaa, hän sanoi STT:lle puhelimitse.
Hänen mukaansa näytti siltä, ettei konetta ammuttu Venäjän puolelta, eikä hän myöskään pidä mahdollisena, että ampuja olisi Ukrainan armeija.

- Ukrainan armeija on pystynyt viimeaikoina valtaamaan kaupunkeja kapinallisilta. On hirveän vaikea nähdä, että armeijalla olisi ollut tarvetta tehdä tällaista.

Hän huomauttaa, että kone oli tulossa lännen suunnasta.
 
"Järjestelmä ehkä varastettu armeijalta"

Lappalainen kertoo, että epäilty ohjusjärjestelmä on venäläinen BUK M1, joka on keskipitkän kantaman järjestelmä. Sillä pystytään ampumaan sivusuunnassa 35 kilometriin ja pystysuunnassa noin 20 kilometriin. Järjestelmä koostuu täydellisenä ohjuslavetista, joka on panssarivaunun näköinen telaketjukokonaisuus sekä isosta valvontatutkasta ja johtokeskuksesta.

Lappalainen pitää epätodennäköisenä, että Itä-Ukrainan separatistit olisivat saaneet BUK M1 -tasoisen järjestelmän Venäjältä. Lappalaisen mukaan Venäjän ja Ukrainan rajan vuotamisesta huolimatta sellaisen tuominen olisi erittäin mittava operaatio. Lappalainen piti mahdollisena, että järjestelmä oli varastettu Ukrainan asevoimien varastosta. Hän sanoo, että separatistien joukossa on Ukrainan sotilaita, jotka eivät ole lojaaleja hallitukselle.

Lappalaisen mukaan on viitteitä siitä, että kapinallisilla ei ole ollut käytössä koko järjestelmää, vaan pelkkä ohjuslavetti ja siihen kuuluva pieni tutka. Myös sen varassa pystytään ampumaan, mutta tällöin ei maalista välttämättä saada tarkkaa korkeustietoa. Matkustajakoneet lentävät noin kymmenessä kilometrissä, kun Ukrainan sotilaskuljetuskoneen lentokorkeus on noin seitsemän kilometriä. Iso tutka olisi antanut tarkan tiedon.

Lisäksi iso tutka olisi myös ollut varsin helppo kohde Ukrainan tiedustelun havaittavaksi.
 

Ohjus vaatii koulutetun miehistön


BUK M1 -järjestelmään koulutuksen aikoinaan saanut Lappalainen kertoo, että ohjuslavetin toimintaan tarvitaan periaatteessa neljä henkilöä, mutta minimissään kaksikin voi riittää. Miehistön pitää olla koulutettu ja harjoitettu.

- Koko järjestelmässä on kuusi ohjuslavettia. Suomessa on käytetty kolmea. Pitäisin todennäköisenä, että kapinallisilla on korkeintaan muutama ohjuslavetti ja muutama ohjus. Yksittäinen ohjus on satojentuhansien eurojen arvoinen.

Lappalainen kertoo, että yksi ohjus on pituudeltaan 5,5 metriä ja painaa 690 kiloa. Painosta noin puolet on polttoainetta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt