Ulkomaat

Kapteeni ei ollut Etelä-Korean turmalaivan ohjaimissa - kolmas perämies ohjasi alusta

Julkaistu: , Päivitetty:

Etelä-Koreassa keskiviikkona uponneen autolautan kapteeni ei ollut ohjaimissa, kun alus kaatui. Sen sijaan alusta ohjasi kolmas perämies.
Onnettomuuden tutkijat kertoivat asiasta perjantaina pidetyssä tiedotustilaisuudessa. Kapteeni ei välttämättä ollut edes komentosillalla, kertoo uutistoimisto Reuters.

Se, että perämies ohjaa laivaa, ei kuitenkaan ole epätavallista.

Rannikkovartioston mukaan onnettomuuden tutkinnassa keskitytään miehistön mahdolliseen huolimattomuuteen, lastausongelmiin ja aluksen rakenteellisiin vikoihin.

Keskiviikkona tapahtuneen turman virallinen uhriluku on noussut kahteenkymmeneenviiteen. Noin 270 ihmisen kohtalo on edelleen hämärän peitossa.

Kapteeni puhkesi kyyneliin


Laivan kapteenia Lee Joon-sukia odottaa viranomaisten mukaan rikostutkinta. Vahvistamattomien tietojen mukaan kapteeni olisi ollut ensimmäisten laivasta paenneiden joukossa. Monien turmassa kadonneiden tai menehtyneiden oppilaiden vanhemmat ovat syyttäneet tapahtuneesta juuri häntä.

CNN:n mukaan kapteeni puhkesi kyyneliin, kun toimittajat kyselivät häneltä kommentteja tapahtuneesta.
- Olen pahoillani. En löydä sanoja, hän sanoi.

Myös laivayhtiö on esittänyt anteeksipyyntönsä, mutta ei ole myöntänyt olevansa vastuussa tapahtuneesta.
- Pyydämme (uhrien) perheiltä syvästi anteeksi, ja sanon taas kerran, että olemme todella pahoillamme, Chonghaejin Marine –yhtiön edustaja sanoi.
- Yhtiömme lupaa, että teemme parhaamme, jotta enää ei menetettäisi ihmishenkiä.

Yhdysvaltain presidentti Barack Obama on ilmaissut osanottonsa uhrien omaisille. Yhdysvaltain laivasto avustaa uhrien etsimisessä.

Kansainvälisen meripelastusliitto IMRF:n edustaja David Jardine-Smith kertoo Reutersille, että hylystä on vielä mahdollista pelastaa ihmisiä elävänä, jos sen sisälle on jäänyt ilmataskuja. Pelastusolosuhteet ovat kuitenkin hyvin vaikeat lietteen ja merivirtojen vuoksi.

Pelastustöitä aiotaan jatkaa tänä aamuna. Myös miehittämättömän pelastusveneen on tarkoitus tutkia alusta.

Aiheuttiko jyrkkä käännös onnettomuuden?

Aiemmin korealaismediassa on liikkunut tietoja, joiden mukaan turman saattoi aiheuttaa liian jyrkkä käännösyritys. Korea Herald -lehti siteeraa raportteja, joiden mukaan rannikkovartiosto olisi päätynyt alustavasti seuraavaan tulokseen: autolautta teki liian nopean käännöksen vasemmalle, mikä sai sen menettämään tasapainonsa ja lopulta kaatumaan.

Miehistön kertomukset tukevat lehden mukaan epäilyjä jyrkästä käännöksestä. Aluksen kyydissä oli lehden mukaan 180 ajoneuvoa ja yli 1 100 tonnin lasti.

Yllättävä suunnanmuutos saattoi työntää lastin toiselle puolelle laivaa ja horjuttaa näin sen tasapainoa. Myös selviytyjien ennen onnettomuutta kuulemma voimakas ääni olisi voinut syntyä lastin liikkuessa puolelta toiselle.

Kun laiva menetti tasapainonsa, sen ohjausjärjestelmän epäillään vioittuneen. Etelä-Korean meri- ja kalastusministeriön mukaan lautta olisi kääntynyt jyrkästi neljä minuuttia ennen kuin rannikkovartiosto sai ensimmäisen ilmoituksen ongelmista, lehti kirjoittaa.

Ministeriön mukaan laiva olisi tämän jälkeen jatkanut noin sadan metrin verran etelään ja ajelehtinut vielä yli tunnin ajan ennen kaatumista ja uppoamista.

Turma-aluksen vaiheista liikkuu osin ristiriitaisia väitteitä. Valtiollisen YTN-kanavan mukaan tutkintaviranomaiset kommentoivat, että navakka tuuli olisi liikutellut kannella olleita kontteja, kertoo uutistoimisto Reuters. YTN ja muut lähteet ovat raportoineet, että alus olisi myös poikennut jyrkästi reitiltään. Liikkeellä on kuitenkin ollut myös päinvastaisia tietoja.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt