Kolme syytä, miksi MH370:n miehistöä epäillään sabotaasista - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Kolme syytä, miksi MH370:n miehistöä epäillään sabotaasista

Kadonneen malesialaiskoneen mysteerissä on liikaa yhteensattumia.

2.4.2014 12:16 | Päivitetty 2.4.2014 14:35

Malesian viranomaiset pitävät edelleen mahdollisena, että Malaysia Airlinesin lento MH370 katosi ja tuhoutui onnettomuuden seurauksena. Viranomaisten mukaan tutkimuksissa paneudutaan nyt kuitenkin siihen, että joku miehistöön kuuluva saattoi ohjata koneen tarkoituksellisesti sivuun reitiltään.

Brittilehti Telegraphin haastattelemien nimettömien tutkintalähteiden mukaan tähän tutkintalinjaan on kolme syytä.

1. Koneen paikannus- ja viestintäjärjestelmät lakkasivat toimimasta sopivimmalla mahdollisella hetkellä, eli kun kone oli siirtymässä Malesian ilmatilasta Vietnamin ilmatilaan. Siirtymävaiheessa on yleistä, että kommunikointi katkeaa hetkeksi koneen ja lennonjohdon välillä.

- Kyseessä on juuri se hetki jolloin lentokone voi kadota, ja sitä käytettiin hyväksi, tutkintalähde kommentoi Telegraphille.

Teoriassa on toki mahdollista, että turma sattui juuri pahimpaan aikaan eivätkä pilotit ehtineet tehdä hälytystä.

2. Koneen liikkeitä on jälkikäteen selvitetty sotilastutkien havainnoista. Vaikka tiedot eivät ole sataprosenttisen varmoja eikä koneen nopeutta ja korkeutta tiedetä, niin koneen uskotaan kuitenkin tehneen useita kääntöliikkeitä. Näin ei olisi voinut tapahtua ilman ammattilaisen ohjelmointia.

3. Toinen tutkintalähde kertoi Telegraphille, että kaupallisen ilmailun historia ei tunne toista vastaavaa tapausta, jossa satelliitti- ja tutkayhteys koneeseen katkeaa ja kone jatkaa silti lentoaan.

Tutkijat ovat virallisesti yhä varovaisia tulkinnoissaan. He painottavat myös sitä, että lopullista syytä koneen katoamiselle ei ehkä koskaan saada selville.  Keskeisintä olisi löytää koneen lentotallentimet, mutta niiden etsintä on erittäin vaikeaa meren pohjasta, kun koneen sijaintia ei tiedetä tarkasti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?