Ulkomaat

Lentokoneiden katoaminen olisi estettävissä - tekniikkaa ei käytetä

Julkaistu: , Päivitetty:

Teknologia lentokoneiden jatkuvaan jäljittämiseen on jo olemassa, muistuttaa New York Timesin haastattelema lentoturvallisuusasiantuntija.
Malaysia Airlinesin MH370-lennon katoaminen 8. maaliskuuta on saanut monet ihmettelemään, miten on mahdollista, että 239 ihmistä kuljettanut Boeing 777 -matkustajakone voi kadota jäljettömiin aikana, jolloin älypuhelinten sijainti kyetään jäljittämään muutamassa hetkessä.

Lentoyhtiöt käyttävät nykyään yleisesti satelliitteja tarjotakseen matkustajilleen langattattomia WiFi-yhteyksiä, mutta samalla tätä teknologiaa ei käytetä koneiden ja niiden lentotietoja tallettavien mustien laatikoiden jäljittämiseen.

- Teknologia on jo olemassa, mutta tarvitaan poliittista tahtoa sen merkityksen tunnustamiseksi, toteaa New York Timesin haastattelema Yhdysvaltain liittovaltion liikenneturvallisuuslautakunnan NTSB:n entinen puheenjohtaja ja eläkkeelle siirtynyt Yhdysvaltain ilmavoimien kenraalimajuri Mark Rosenker.

- Meidän täytyy kuitenkin edelleen odottaa noiden laatikoiden löytymistä ennen kuin voimme aloittaa onnettomuustutkinnan. Tuhlaamme arvokkaita päiviä, Roseneker selittää uuden  teknologian laiminlyönnin seuraamuksia.

"Liian kallista"


Sotilaslentokoneissa ja merialueilla öljykenttätutkimuksissa käytetyissä helikoptereissa on jo lentoarvotallentimia, jotka voidaan laukaista ulos koneesta laskuvarjon varaan. Nämä laitteet alkavat heti lähettää lentokoneen tunniste- ja sijaintitietoja.

Tällaisen hätälaukaisujärjestelmän rakentaminen liikennelentokoneisiin vaatisi kuitenkin kalliita rakennemuutoksia.

Viranomaiset eivät ole esittäneet vaatimuksia lentoarvotallentimien korvaamiseksi laitteilla, jotka välittävät tosiaikaisesti tietoja satelliitin välityksellä.

- Yhdysvaltain ilmailuhallitus on todennut, että lennossa on samanaikaisesti kymmeniä tuhansia lentokoneita. Niiden kaikkien lentoarvotallentimien tietojen reaaliaikainen lähettäminen synnyttäisi liian monia teknisiä ongelmia ja kaappaisi liian suuren osuuden satelliittien tiedonvälityskapasiteetista. Suurten datamäärien välittäminen olisi lentoyhtiölle äärimmäisen kallista ja vaikeasti perusteltavissa, ilmailualan konsultti Michael Boyd selittää New York Timesin haastattelussa.

- On syytä muistaa, että nämä katoamiset ovat satunnaisia tapahtumia eikä ole mitään akuuttia vaaraa, että näitä tapauksia sattuisi ympäri maailmaa. Kaiken lisäksi datan kerääminen vaatisi miljardeja dollareita ja valtavaa infrastruktuuria.

Lentoyhtiöt ovat asentaneet viime vuosina koneisiinsa asiakkaidensa viihdykkeeksi satelliittipohjaisia WiFi-järjestelmiä, joita voitaisiin käyttää myös lentotietojen jatkuvaan välittämiseen, muistuttaa newyorkilainen ilmailualan konsultti Robert W. Mann.

- On ironista, että meillä on käytössämme tämä teknologia, jonka avulla matkustajat voivat maksaa Charlien enkelien uusintojen katselusta, mutta meidän täytyy esittää perusteita tämän tekniikan käyttämiseksi turvallisuuden parantamiseen, Mann ihmettelee.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt